Inhoud caddie

De Stelling: Terug naar de ballenspiraal?

In de coronatijd waren clubs en banen verplicht om met gereserveerde starttijden te werken. In veel gevallen werd een digitaal systeem in gebruik genomen. Nu we stapje voor stapje teruggaan naar het oude normaal, is het de hoogste tijd om de online reservering weer los te laten. Eens of oneens?

Hidde Verschuur, clubmanager Eindhovensche Golf

“Voor de Eindhovensche is het inderdaad logisch gebleken om weer terug te gaan naar de ballenspiraal. We bestaan 90 jaar en spelen al 90 jaar zonder starttijden. Op zich is dat geen reden om bij het oude te blijven maar we hebben goed geluisterd naar onze leden en die hechten veel waarde aan de spontaniteit die een ballenspiraal biedt. Er zijn 300 tot 400 leden die verdeeld in allerlei groepjes graag samen de baan in gaan. Zij vormen een wezenlijk onderdeel van de club en voor hen werkt de spiraal perfect. De wijzer sloeg dan ook duidelijk uit naar geen starttijden; bij een poll tijdens de ALV was een overgrote meerderheid voor. Om tijdens de coronacrisis een tijdje met een online starttijdensysteem te werken, was wel een goede test. En we zien de voordelen. We onderzoeken nu de mogelijkheden voor de invoering van een digitale ballenspiraal. Dat is een vrij nieuw systeem waarbij je bij de eerste tee met je telefoon ter plekke een starttijd boekt. Golfers kunnen dan thuis kijken hoe lang de wachtrij is en wij kunnen de spelers in de baan beter monitoren en de capaciteit van de baan slimmer benutten. Terwijl de spontaniteit blijft. Voor ons lijkt dat het beste van twee werelden.”

Ingeborg Hes, clubmanager Princenbosch

“Nee, dat vind ik niet zonder meer logisch. Voor de coronacrisis hadden wij een mix van reserveringsmogelijkheden, inloop en online, sinds anderhalf jaar hebben we alleen een online systeem en dat heeft met de grote animo voor golf in coronatijd zijn voordelen. Er zijn leden die de inloop terug willen. Deze leden zijn veel op Princenbosch te vinden, hebben de tijd en vinden het gezellig om in groepjes bijvoorbeeld vier starttijden achter elkaar te boeken. Dat is online wat lastiger te regelen. En er zijn ook leden die op de dag zelf willen beslissen of ze willen spelen en dat kan soms lastig zijn omdat de meeste starttijden dan al online gereserveerd zijn. Deze leden begrijp ik, maar er zijn ook veel golfers die het juist fijn vinden om zeker te zijn van hun starttijd en niet de tijd hebben om te wachten tot er plek is. We gaan nu inventariseren hoeveel van onze leden precies terug willen naar het oude of een slimme variant daarop en we wachten de resultaten af van een aantal andere 27-holesbanen waarmee we een samenwerkingsverband hebben. Zij werken weer gedeeltelijk met een inloopsysteem en gaan de ervaringen van hun leden met ons delen. Met die bevindingen in de hand zullen we beslissen.”

Jelle Paauw, clubmanager Golfclub Zwolle

“Wij zijn vlak voor de coronacrisis overgestapt naar een online reserveringssysteem. In mijn optiek is het niet logisch terug te gaan naar een inloop of spiraal. We willen graag de golfer goed blijven faciliteren en daaraan levert het starttijdenreserveringssysteem een belangrijke bijdrage. Dankzij het systeem hebben we een steeds beter inzicht in het gebruik door de verschillende groepen en kunnen wij onze organisatie hier beter op inrichten en daardoor de golfer beter bedienen. Daarbij, de wereld verandert. En als golfmarkt moeten we mee veranderen; data en digitalisering zijn hierbij niet meer weg te denken.”