Inhoud caddie

Duurzame start voor alle nieuwe golfers

De NGF organiseerde tijdens de Challenge Trophy eind augustus de workshop ‘Duurzaam beginnen met golf’ voor clubs en banen. Hoe kunnen we samen golf aantrekkelijk en open houden voor nieuwkomers? 


“Wanneer is de volgende workshop?”, informeerde een van de aanwezigen tijdens de slotvraag. Het thema en de opzet met uitwisseling van kennis, ervaringen en praktijkvoorbeelden leverden dan ook inspirerende gesprekken op in het clubhuis van The Dutch. Zo ging het over de drukte op de banen en meer, met name jonge, nieuwe golfers.

Edwin Brouwer van Golfclub ’t Zelle deelde imposante groeicijfers. De club uit de Achterhoek schreef in de coronaperiode vierhonderd nieuwe leden bij. “Beginners kiezen vaak voor een par-3- of 9-holeslidmaatschap, maar steeds meer golfers stromen bij ons door naar een 18-holeslidmaatschap”, signaleerde Brouwer. Hij vertelde over tien voetballers, jonge dertigers, die verslingerd raakten aan golf. Dat bracht het gesprek op de uitstroom in de golfsport. Blijven de voetballers bij ’t Zelle en al die andere duizenden enthousiaste nieuwe golfers, nu andere populaire sporten weer toegankelijk zijn? Afwachten maar of ze golf leuk genoeg vinden, zoals een deelnemer veronderstelde. Nee, daar hebben we wel degelijk zélf invloed op, meenden anderen. Baanmanager Milan Smit van Golfclub Dirkshorn wees op opzeggers bij zijn club die ‘onvoldoende binding’ als reden van vertrek noemden. “Nu wij daar gericht beleid op voeren, merken we dat de uitstroom vooral onder leden die aangeven dat ze zich gebonden voelen, aanzienlijk lager is”, aldus Smit. Passende actie was dus direct terug te zien in de uitstroomdata.

Onzekerheden wegnemen

Hoe ervaart een beginner de kennismaking met onze sport? NGF-marketeers Lisa van Kampen en Frank Visser nodigden de aanwezigen uit in gedachten terug te keren naar hun eigen eerste stappen als golfer. Waar liepen zij zelf tegenaan? De ervaringen, voor de een wat recenter dan voor de ander, klonken eensluidend: gegrepen door het spelletje maar zonder golfvrienden geen thuisgevoel. Overweldigd door alle informatie. Niet weten wat je aan moet doen. Vind ik mijn weg zonder raar gevonden te worden? Goedbedoelde, maar ongevraagde adviezen van toekijkende golfers die de druk danig opvoeren bij het afslaan. 

Beginners vragen me weleens of ze zomaar aan de bar mogen gaan zitten in het clubhuis

“Veel beginners geven aan dat zij zich niet senang voelen”, vatte René Pronk van Golfclub Dirkshorn zijn indrukken als golfprofessional samen. “Beginners vragen me weleens of ze zomaar aan de bar mogen gaan zitten in het clubhuis. Zo’n eerste bezoek vinden ze spannend. We moeten als clubs en banen al die onzekerheden zoveel mogelijk wegnemen en nieuwkomers gastvrij ontvangen. Daar zijn we op Dirkshorn samen heel druk mee bezig.” De pro is een belangrijke schakel tussen de nieuwe golfer en de club. Hij heeft geregeld contact met beginnende golfers en weet dus waar zij allemaal tegenaan lopen. Goede samenwerking tussen pro en club bevordert de begeleiding van beginners. Hij is de aangewezen persoon om plezier in het spel te creëren en hen te stimuleren door te gaan.

Koppelen gelijkgestemden

Lisa en Frank namen de aanwezigen vervolgens mee in de reis die een startende golfer vanaf zijn eerste bezoek aan een golfbaan maakt en informeerden hoe de clubs nieuwkomers proberen te binden. Maria van Ruiten van Golfclub Ter Specke sprak over de introductiecommissie “waarmee wij drempels weg willen nemen en nieuwkomers laten voelen dat zij welkom zijn op de club”. Ook een buddysysteem werd geopperd. “Laat mensen niet los, ook niet wanneer ze hun handicap 54 hebben gehaald”, vulde Lisa aan. “Zorg dat er altijd een ervaren golfer beschikbaar is die mee de baan in kan en maak hem of haar makkelijk bereikbaar via bijvoorbeeld de groepsapp die je aanmaakt voor nieuwkomers.” 

Beginners kun je met elkaar verbinden door passende activiteiten te organiseren met een borrel na afloop. Milan Smit vertelde over de welkomstgesprekken die hij voert met elk nieuw lid, waarin hij informeert naar hun wensen en behoeften. Iemand die competitief ingesteld is, stelt hij voor aan een golfer die een trainingsmaatje kan worden en beginners die vooral voor de gezelligheid spelen, introduceert hij bij een groepje waarmee ze ook een drankje kunnen drinken op het terras. Zo koppel je nieuwkomers aan gelijkgestemden en daarmee aan de club. Verder werd gewezen op productdifferentiatie. Hierdoor kun je passende speel- en lidmaatschapspakketten aanbieden aan huidige en nieuwe golfers. Uit onderzoek blijkt dat de tevredenheid dan fors omhooggaat, want leden die minder spelen krijgen een beter passend abonnement.

Drivingrange als ledenbinder

Steeds meer clubs en banen zetten de par-3-baan en drivingrange in als ledenbinder. Een goed voorbeeld is Golfclub Amelisweerd. Voor 125 euro per jaar ontvangt de golfer bij dit abonnement voor de drivingrange naast een handicapregistratie 50 procent korting op ballen, plus vier vouchers voor de par-3-baan en twee vouchers voor 9 holes op de grote baan. Een sterk product in een tijd waarin clubs zoals Amelisweerd een ledenstop moesten invoeren. “Op deze manier kun je dan tóch een aanbod doen aan beginners zonder dat je je huidige leden voor het hoofd stoot én je bouwt een interessante database op”, aldus Frank. 

Beginners verbeteren hun vaardigheden omdat ze meer ballen slaan en dat vergroot de kans dat ze hun reis als golfer vervolgen. Bovendien kun je met de extra inkomsten (aanschaf ballen, bezoek horeca, greenfees) je drivingrange aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld met Toptracer, waarmee golfers gericht en op alle niveaus trainen en samen spelletjes en wedstrijden kunnen spelen. Zo kun je op een range iets anders bieden naast standaard ballen afslaan. Prise d’Eau, een van de deelnemers aan de workshop, is een golfbaan die de mogelijkheden van dit geavanceerde systeem benut en verder ontwikkelt. Ook Golf Amsteldijk trekt hiermee veel nieuwe golfers naar hun oefencentrum en organiseert speciale avonden voor groepen jongeren. De range wordt een gezellige plek.

Schieten met scherp

Houd de deuren open voor beginners en blijf energie steken in de werving en opleiding van weer nieuwe golfers. Niet alleen op het moment dat je nieuwe leden nodig hebt. Een sport leeft pas als er voortdurend nieuwe beoefenaars bijkomen. Bestaande leden zijn onder de bezoekers van de workshop goede ambassadeurs. De bestuursleden van Golfclub Ter Specke schatten zelfs dat 90 procent van hun nieuwe aanwas vrienden en kennissen zijn van leden. De club uit Lisse beloont deze ambassadeurs met een cadeaubon. Tijdens het gesprek over werving werden ervaringen uitgewisseld over communicatiemethoden. Het aantal lezers van de nieuwsbrief bleek sterk uiteen te lopen. “Doseren”, luidde het advies van een van de aanwezigen. “Alleen inzetten als je echt wat te melden hebt, en geef je bericht een beetje schwung zodat er een glimlach ontstaat bij de lezer.” 

Jongeren proberen we onder meer via Instagram te bereiken, aanbod voor ouderen promoten we in de krant

Lisa raadde aan verschillende communicatiekanalen naast elkaar in te zetten en het aanbod voor starters ook op de club uit te dragen met posters, banners en flyers. Milan Smit zette uiteen hoe Dirkshorn met scherp probeert te schieten: via een op drie leeftijdsgroepen afgestemde mediamix. Dat betekent dat jongeren via onder meer Instagram bereikt worden, terwijl de club een aanbod voor de oudere doelgroep ook in de krant promoot. Dirkshorn adverteert daarnaast op de regionale radio en plant jaarlijks twee themamomenten voor de wervingscampagnes. Frank wees op een geslaagd initiatief van G&CC Liemeer, bedacht tijdens de coronaperiode: een maandelijks golfjournaal op video. “Een mooie manier om je club neer te zetten.”

Ladies funday

Een clubvertegenwoordiger wilde weten of de werving van vrouwen, met 33 procent ondervertegenwoordigd in golf, een andere aanpak vereist. “Meer vrouwelijke golfers zou goed zou zijn voor onze club, maar ze blijven helaas weg.” René Pronk vertelde haar over de succesvolle ladies funday van Dirkshorn. Leden van de damesselectie nodigden vriendinnen uit voor een kennismaking met golf en aansluitend een gezellige avond. De club luisterde vooraf goed naar hun wensen. In een gesponsorde goodiebag die de dames meekregen, zat onder meer een aanbod voor een Golfstart-pakket. Deze lessenreeks werd afgesloten met een wedstrijdje en opnieuw een plezierige avond. De dames hielden ondertussen contact via een groepsapp. De groep hield stand en traint nog wekelijks met elkaar.

Lift mee op landelijke platformen

Als club kun je eenvoudig meeliften op de landelijke campagnes gericht op beginners zoals Open Golfdagen en Golfstart. Deze laagdrempelige platformen nemen je als club veel werk uit handen. Meld de open dag of cursus van zes lessen aan en de rest gaat vanzelf. Clubs profiteren van landelijke acties en promotiecampagnes. Slechts enkele van de aanwezige clubs namen nog niet deel, maar gaven aan ook hun aanbod voor beginners hierop aan te willen melden. Hoe meer clubs en banen zich aansluiten, hoe groter ook het succes van de platformen.

Uit de bezoekerscijfers blijkt dat de belangstelling voor beginnersaanbod in de eigen regio onveranderd groot is. Veel potentiële nieuwe golfers vinden echter op het platform geen club in de buurt omdat daar nog geen Golfstart aangeboden wordt. Nieuwe golfers die we daardoor mislopen. Lisa adviseerde om minimaal één keer per maand een Open Golfdag en een lespakket voor Golfstart in te plannen in Clubbase en dit voor een jaar vooruit. Een beginner heeft dan de keuze uit verschillende momenten als hij een plaats wil reserveren. “Maak het een vast onderdeel in je planning en zorg dat de lessen bij je pro’s ingeroosterd staan. Dan zorgen we er samen voor dat beginners een duurzame start in golf krijgen”, aldus Lisa.