Inhoud caddie

Communiceren met digitieners

Hoe bereik je als golfclub of -baan met je communicatie jongeren? Dat lijkt lastiger dan ooit. Hoe communiceren ze? Het gebruik van Facebook onder deze groep neemt sterk af. Daar waar in 2016 nog 68 procent van de jongeren tot twintig jaar Facebook dagelijks gebruikte, is dat nu nog maar 43 procent, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. De verwachting is dat deze trend zich doorzet.

Jongeren geven aan dat ze zich niet meer thuis voelen tussen de andere gebruikers op Facebook, waar ook hun (groot)ouders inmiddels actief zijn. Zodra volwassenen toetreden, vertrekken jongeren samen met hun vrienden naar een ander platform. Op het gebied van social media zijn deze digitieners, die zijn opgegroeid in een digitale wereld, dan ook trendsetters. Met name het gebruik van Instagram, SnapChat en YouTube neemt onder jongeren relatief sterk toe.

Dagelijks gebruik social media (Beeld: Newcom)


Jongeren weten optimaal gebruik te maken van social media. De vele uren online zien zij niet uitsluitend als een prettig tijdverdrijf, maar ook als een manier om hun sociale leven te managen en zich te verbinden met hun leeftijdsgenoten, zo blijkt uit de Vlaamse studie BILL-rapport: jongerencommunicatie.

Ideeën voor communicatie met jongeren

  • Benut moderne messaging-apps: jongeren vinden een e-mail sturen te formeel. Bellen is zelfs een rariteit voor deze generatie. Hoe laat je jongeren dan contact opnemen? Promoot een berichtje via Messenger, Whatsapp of Instagram ook als manier om te reageren. Zorg er dan voor dat je de inbox van je verschillende social media even serieus neemt als een e-mail of een telefoontje. Een contactformulier op jouw website zien jongeren eveneens als laagdrempelig.
  • Blijf aandacht besteden aan de clubwebsite: een website heeft voor jongeren nog steeds een belangrijke meerwaarde. Andere kanalen geven vooral een eerste indruk, maar jongeren surfen naar de website als ze meer zicht willen krijgen op waar jouw club voor staat of wat een evenement precies te bieden heeft. 
  • Streef naar helderheid, originaliteit en eenvoud: dat vinden jongeren de belangrijkste eigenschappen van goede communicatie. In één oogopslag willen zij weten waarover een aankondiging gaat. Hun interesse wordt vooral gewekt door de vorm of de lay-out en het jonge karakter. Geforceerd een boodschap als ‘jong’ brengen wordt echter heel snel doorzien. Look en feel moeten matchen met de inhoud.
  • Voor en door jongeren: waar het doorgaans niet eenvoudig is jongeren te vinden voor vrijwilligerswerk, lukt dit waarschijnlijk wel voor het (mede) beheren van de social media-accounts van de club. Het leidt wellicht tevens tot een langdurige binding van de jongere als vrijwilliger.
  • Werk met dagreporters: wijs een jongere aan die voor één dag op het clubaccount laat zien hoe hij zijn dag beleeft bij de vereniging.