Inhoud caddie

Vrij sporten in verbondenheid

Soms moet je even out of the box om op een nieuw spoor te komen dat je verder brengt. De Rotterdam Running Crew deed dat bijzonder succesvol en is een voorbeeld voor veel andere sportaanbieders.

In oktober 2013 vatten vier ondernemende Rotterdammers een plan op. Ze delen een passie voor de stad en voor hardlopen. Het idee is om eens per maand te rennen, met een groepje mensen op bijzondere Rotterdamse locaties. Na een oproep op Facebook komen de eerste keer niet de beoogde dertig maar ruim 230 mensen opdagen. Hun eerste run vindt plaats op het rauwe Katendrecht en wordt een groot succes. De maanden daarna groeit de groep met honderden lopers en heeft de  Rotterdam Running Crew duizenden volgers op social media.

Is jullie aanpak en visie ook iets voor clubs en bonden?
“Een atletiekvereniging is een voorbeeld van old school hardlopen”, zo vertelt Brommert. “Wij zien dat het daar nu wel langzaam begint te veranderen. Maar het kent nog steeds zijn vaste stramien en weinig flexibiliteit. Wij lopen nooit op dezelfde locatie. De stad is zó groot. En anders verzinnen we een andere twist. Wij kijken naar de omgeving en denken buiten de getreden paden. Een old school trainer doet dat niet, die kiest voor een praktische route. Dat zie je ook binnen andere sporten en bonden.” Veekens vervolgt: “We leven meer in een belevenisseneconomie. Je deelt belevenissen met elkaar, in een gesprek en via de sociale kanalen. Dat inspireert anderen. We kiezen misschien voor rare combinaties maar dat brengt mensen wel in beweging! Denk aan onze runs over de golfbanen, de Hooge Rotterdamsche en Seve. Seve stond er letterlijk open voor, onze run moest door het clubhuis. Daar stonden drankjes klaar. Dat is lef tonen.”

Wat is jullie adivies aan sportverenigingen?
“Wees meer ondernemer”, stelt Brommert nadrukkelijk. “Wij zijn continu bezig met nieuwe dingen. Bij golf is er vaak niemand op de club, behalve de pro waar je zelf naartoe moet stappen, die mij motiveert om een betere speler te worden of die mij inspireert. Kijk naar wat de behoefte van de sporter is. De nieuwe generatie wil gevarieerd spelen. Verschillende dingen doen. Momenteel wordt de beleving op golfclubs bepaald door de senioren die graag alles bij het oude willen houden. Na een jaar is iemand dan wel uitgespeeld. Als wij steeds hetzelfde rondje zouden lopen, zouden er ook steeds minder

Inspelen op belevenissen

“Er is gebrek aan creativiteit bij bonden en clubs”, zo ervaart Brommert. Als het niet lukt om zelf out of the box te denken, neem dan een creative manager aan en sta open voor nieuwe dingen. Er zijn tal van bijzondere golfevents te organiseren. Het is ook nog eens superleuk om te doen! Denk aan golfen op het strand. Dat deed ik ook met de jongens van Jong Oranje, heerlijk in het zand met elkaar spelen. In het begin keken ze me raar aan, daarna hadden ze de grootste lol! Net even anders.mensen komen. Durf te variëren en daarbij hoeven oude tradities echt niet meteen overboord. Die zijn prachtig en kunnen bestaan naast een hedendaags aanbod. Trainers en golfprofessionals kunnen het ondernemerschap al leren tijdens de opleiding. Voor ons is het een no brainer om steeds te vernieuwen. Dat je heb je nodig om een brede doelgroep te bedienen.” Veekens vult aan: “Die massa is interessant voor merken en partners. Wij hebben ondertussen net zoveel data als de Wielerunie en het zal in de toekomst nog meer om data draaien."

Rotterdam Running Crew verbindt de stad met sport