Gordon Machielsen: terugblik op 2022

Hoe kijk je terug op 2022?
“Het was in grote lijnen een heel goed jaar. Ik zie het als ‘het jaar van de richting’, omdat we op alle vlakken in één duidelijke richting zijn gaan sturen. In 2022 is alles bij elkaar gekomen. Toen ik anderhalf jaar geleden terugkeerde bij de NGF, waar ik vroeger al in een andere capaciteit heb gewerkt, wilden we als organisatie heel veel. Ik heb voor mijn terugkomst bij een commercieel bedrijf gewerkt en geleerd dat elke organisatie, ook een groot bedrijf, zich moet beperken tot een klein aantal duidelijke doelen. Dat is nu het geval en dat is mede te danken aan het binnenhalen van de Solheim Cup voor Nederland. Alles wat we nu doen is heel duidelijk gericht op een invulling geven aan het strategisch plan 2021: een gezonde golfsport op de lange termijn. Onze ondersteuning aan clubs om via product- en prijsdifferentiatie meer jonge golfers en een hoger percentage vrouwen voor de sport te winnen, ons doel om het imago van golf te verbeteren – noem maar op. En de Solheim Cup van 2026 op Bernardus Golf geeft een enorme extra impact aan onze strategie. De weg naar de Solheim Cup is niet makkelijk – onze doelstellingen zijn heel stevig – maar de missie is wel heel duidelijk en we gaan er vol voor. En als in 2026 niet alles gelukt is maar als we wel een heel eind in de richting van onze doelen zijn gekomen, dan doen we het goed!”

Hoe kijk je terug op 2022 als je inzoemt op je verschillende portefeuilles: sales, sponsoring en events?
“In 2022 is ons team erin geslaagd om samen met honderden vrijwilligers een succesvolle tweede editie van het Big Green Egg Open te organiseren. En net als in andere jaren was de NGF bij het Dutch Open verantwoordelijk voor de coördinatie van de vrijwilligers. Veel dank aan iedereen die heeft geholpen! In de aanloop naar de Solheim Cup van 2026, waarbij het duel in ons land wordt gespeeld, gaan we ons Big Green Egg Open naar een nog hoger niveau tillen en daarmee ook de exposure van golf vergroten. Het draait om de weg naar de Solheim Cup toe, we willen op weg naar dit wereldevenement onze doelen bereiken, en het Big Green Egg Open is als jaarlijks event van de Ladies European Tour een belangrijke pijler op onze route. Het Big Green Egg Open zal uitgroeien tot een van de grootste ladies golf events in Europa."
"Wat betreft sales en sponsoring gaat ons team invulling geven aan de marketingstrategie van de NGF die in november 2022 uit de doeken is gedaan. De richting die we hiervoor hebben gekozen, versterkt onze propositie aan partners. Voor de financiering van onze ambities is een partnerplan ontwikkeld en een sponsorhuis opgezet met een sterke focus op relatiemarketing. Het partnerplan vind je hier en je kunt er meer over lezen in ons jaarplan 2023. We kijken uit naar onze rol om partners te vinden en hebben er alle vertrouwen in. 2022 was zoals gezegd een jaar waarin allerlei dingen op z’n plaats zijn gevallen. De komst van de Solheim Cup, het Big Green Egg Open dat zich ontwikkelt tot een van de grootste vrouwentoernooien van Europa en onze marketingstrategie gericht op jongeren en vrouwen: door deze ontwikkelingen is de NGF extra aantrekkelijk voor het bedrijfsleven.”
“Dat we groot zijn gaan denken, dat we gemikt hebben op de Solheim Cup en dat het ons ook gelukt is om dit mega-evenement naar Nederland te halen, dat vind ik echt heel gaaf”
“Wij mochten ons in 2022 al verheugen op sterke partnerships. De partners zijn allemaal te vinden op de website van de NGF maar hier wil ik Big Green Egg en de Nederlandse Loterij graag wil uitlichten. In 2022 is bekendgemaakt dat de Nederlandse Loterij de komende tien jaar hoofdsponsor van TeamNL is. Dit is een geweldige bijdrage aan de Nederlandse sport en daarmee ook aan golf. De samenwerking tussen TeamNL, Nederlandse Loterij en de NGF vergroot niet alleen onze daadkracht maar ook onze aantrekkingskracht, omdat alles wat wij doen onder de TeamNL-paraplu valt. In TeamNL zitten de beste sporters van Nederland die ons land vertegenwoordigen op internationaal topniveau en in de Olympische en Paralympische Spelen. TeamNL verbindt Nederland en zet nieuwe generaties aan tot sporten. De samenwerking met TeamNL en de Nederlandse Loterij zorgt voor een sterkere verbinding van de golfsport met andere Nederlandse sportbonden. Big Green Egg is veel meer dan de titelsponsor van ons Dutch Ladies Open; we werken ook samen bij het activeren van groepen die we graag willen bereiken, bijvoorbeeld bij de campagne Queens on the greens.”
“Dat we groot zijn gaan denken, dat we gemikt hebben op de Solheim Cup en dat het ons ook gelukt is om dit mega-evenement naar Nederland te halen, dat vind ik echt heel gaaf. En dat geldt ook voor de focus die is er gekomen in 2022, dat we al onze activiteiten en producten gestroomlijnd hebben in één richting. De duidelijke koers van de NGF met de Solheim Cup als stip aan de horizon is in mijn ogen een bewijs dat we als sportbond groeien. Het maakt ons dynamischer en het geeft onze organisatie heel veel energie om gezamenlijk te werken aan de hoofddoelen: meer jongere golfers, meer vrouwen en daarmee een gezonde golfsport. Het wordt weliswaar een hele klus maar we gaan er als NGF alles aan doen en op alle fronten, of het nou gaat om de organisatie van events of om de marketingstrategie en de hieraan gekoppelde ondersteuning van clubs.”
Ga terug naar de hoofdpagina NGF-jaarverslag 2022.