Terug naar Nieuwsoverzicht

Tussenstand AH-Spaaractie

Na 8 weken AH-Spaaractie druppelen de eerste resultaten binnen en die zijn voor golf niet verkeerd. Tot nu toe zijn er namelijk 3800 golfboekingen gedaan wat, als je dit afzet tegen het totaal van 90 deelnemende golfclubs en -banen, ruim 42 inschrijvingen per club/baan betekent. Opvallend is het enorme verschil in het aantal inschrijvingen tussen de golfbanen en -clubs, hoe komt dit toch?

Een andere doelgroep

De doelgroep die doorgaans op open golfdagen en kennismakingslessen afkomt, bestaat gemiddeld genomen uit mannen van boven de 50 (cijfers Open Golfdagen).
De doelgroep die dit jaar (en vorig jaar tijdens de pilot) op de AH-spaaractie afkomt, bestaat juist uit vrouwen jonger dan 55 jaar. Dit is een totaal andere doelgroep en vraagt dus ook om een andere benadering. Het is duidelijk te zien dat clubs en banen die de golfactiviteiten goed op de doelgroep hebben afgestemd, het beste scoren.

Wat is succesvol en wat niet?

Er zijn enkele duidelijke indicatoren/voorwaarden die zeer bepalend zijn voor de AH-Spaaractie golfer om te bepalen of hij/zij daadwerkelijk gaat inschrijven. In algemene zin is dit de periode: eind september tot half oktober was voor golf de meest geboekte periode. Maar wat was nog meer van invloed op het aantal inschrijvingen?
55% van de boekingen wordt gedaan door een vrouw jonger dan 55
  • Tijdstip en dag
De belangrijkste voorwaarden om in te schrijven zijn het tijdstip en de dag dat er gegolft kan worden. De zondag is zonder meer de meest geboekte golfdag, gevolgd door de zaterdag. De meeste boekingen vonden plaats tussen 17.00 en 20.00 uur (aanvangstijd). Dat is te verklaren door het feit dat deze doelgroep nog werkt. In het weekend zijn de golfactiviteiten vanaf 12.00 uur het meest geboekt.
  • Gezamenlijk golfen
Wat ook opvalt is dat een gemiddeld persoon niet alleen voor zichzelf een golfactiviteit boekt, maar voor nog twee anderen. Dit zijn in veel gevallen kinderen, die wij als golfmarkt maar heel moeilijk weten te bereiken. Een familieaanbod is dus erg interessant voor deze actie.
  • De frequentie
Als we de frequentie van de golfactiviteiten afzetten tegen het aantal boekingen, is goed te zien dat golfclubs en -banen met een (meer dan) wekelijks golfaanbod het goed doen. Mensen willen wat te kiezen hebben. Één golfbaan heeft dit goed begrepen door iedere dag een sportaanbod te bieden en heeft daarmee maar liefst 240 boekingen gekregen (de meeste).
  • De omschrijving en inhoud van het aanbod
Golfactiviteiten met een goede inhoudelijke omschrijving en een gevarieerd en toegankelijk aanbod (zowel voor nieuwkomers als beginnende golfers) zijn succesvoller dan activiteiten die geen omschrijving hebben of bepaalde voorwaarden kennen. Denk hierbij aan activiteiten als een toernooi of een ‘minimaal handicap 54’ voorwaarde.

Nog 4 weken te gaan

De AH-Spaaractie loopt nog tot en met 3 december en er zijn nog heel veel ongebruikte spaarkaarten in omloop. Mocht je als golfclub of -baan al volgeboekt zitten of nog helemaal niet meedoen, kun je je nog aanmelden via de site www.clubprofiel.nl
De rapportage en evaluatie van de AH-Spaaractie zal na 3 december volgen. Deelnemende golfbanen en -clubs zullen deze automatisch ontvangen vanuit de samenwerking tussen de NGF, NVG en PGA Holland. Mocht je hier vragen over hebben, neem contact op via onderstaande gegevens.

Pas je interesse aan op het NGF Informatieplein > interesse 'Open Golfdagen/AH-Spaaractie'