Inhoud caddie

Haal de jeugd erbij!

1 oktober 2020

Golf lijkt niet een typische sport voor jongeren; er zijn bar weinig jeugdleden in Nederland en de sport heeft niet echt een hip imago. Maar is er geen manier om een deel van de jeugd toch aan te spreken? Jawel, blijkt uit onderzoek, met de juiste toon.

Bureau Coen heeft in opdracht van de NGF een onderzoek gedaan naar jeugdgolf. Bureau Coen is gespecialiseerd in jongerencommunicatie en heeft onder andere voor het Watersportverbond de Optimist on Tour ontwikkeld, een landelijk rondreizend watersportevenement waarbij kinderen gratis kunnen kennismaken met verschillende watersporten. De voornaamste vraag in het NGF-onderzoek is of het überhaupt mogelijk is kinderen enthousiast te krijgen voor de golfsport. En zo ja, hoe maak je een wervingscampagne zo, dat de golfsport kinderen en ouders gaat boeien en, nog mooier, bindt.

“Golf is helemaal niet zo saai” en “Wow” zijn veelvoorkomende reacties tijdens de les

Midgetgolfen is écht golfen

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen bij het woord golf in eerste instantie denken aan golfkarretjes, ruitjestruien, slaan met een stok, opa’s en saai. Maar stel je de gerichte vraag wat noem jij golfen?, dan zeggen ze midget- en glowgolfen. Kinderen vinden golfen op de green een versie voor ouderen, en “midgetgolfen het échte golfen”. De meningen over dat soort golf zijn verrassend positief. En zodra kinderen golf op een golfbaan zelf mogen uitproberen, reageren ze ook enthousiast. “Golf is helemaal niet zo saai” en “Wow” zijn veelvoorkomende reacties tijdens de les. Het beeld dat golf alleen voor opa’s en oma’s is, is dan ook verdwenen. Kinderen willen graag op een laagdrempelige manier kennismaken met golf. Ze willen het zelf uitproberen met leeftijdsgenoten en de les moet spelelementen en uitdagingen bieden. De eigenschappen die een golfinstructeur zou moeten hebben volgens de kinderen, zijn: aardig, sportief, grappig, lief en behulpzaam. En hij of zij moet het vooral veel voordoen.

De volgende stap

Het antwoord op de eerste onderzoeksvraag is duidelijk. Kinderen zijn wel degelijk enthousiast te krijgen voor golf. Maar hoe laat je hen de volgende stap zetten na de kennismaking? Hoe bind je hen? Een logisch antwoord daarop is door in te spelen op de wensen en behoeften van de kinderen.

Twijfelaars zijn een kans

Kinderen kunnen worden onderverdeeld in drie groepen: lovers (5 procent), twijfelaars (75 procent) en haters (20 procent). Richt je als golfclub of -baan op de lovers en twijfelaars. De kans dat je een hater over de streep trekt, is klein en alle moeite die je daarvoor doet, is meestal verspild. De twijfelaar is beïnvloedbaar, staat open voor nieuwe dingen maar wil eerst ervaren en dan pas kiezen. En de lovers heb je makkelijk voor je gewonnen en kunnen fungeren als ambassadeurs. Hoe bind je nu die twijfelaars en lovers? Belangrijkste daarbij is activatie; laat kinderen op een leuke én uitdagende manier kennismaken met het échte golfen. Laat ze dit zelf doen, beleven en ervaren. Neem ze stapje voor stapje mee in de wereld van golf. Hiervoor zijn drie ingrediënten nodig:

  1. Verlanglijstje. Op hun route naar echt golf moet je steeds rekening houden met de wensen van jongeren zoals gratis entree, gezelligheid, met vrienden, succeservaring en gratis eten.
  2. Kruimelpad. Zet kleine stapjes waarbij plezier maken voorop staat. Maak de eerste stap laagdrempelig, geef jongeren inzicht in het traject en overlaad ze niet met golfinformatie die (nog) niet relevant is. Wat out of bounds is, hoef je echt nog niet te weten in de les.
  3. Gamification. Probeer met spelletjes en beloningen de jongeren intrinsiek te motiveren waarbij een community-gevoel helpt. Zorg ervoor dat de weg van twijfelaar naar lover wordt beloond; ieder succes maakt blij.

Happening

Als je jongeren wilt verleiden mee te doen aan leuke golfevenementen, moet je hen op de juiste manier aanspreken. Uit het onderzoek van Bureau Coen blijkt dat je zo’n evenement als een happening moet presenteren. Een gratis hapje en drankje en competitie-elementen trekken de doelgroep aan. Laat bijvoorbeeld op een poster zien wat er allemaal te doen is, met veel kleur, duidelijke informatie, pakkende titel en weinig tekst (zie een goed voorbeeld op de vorige pagina). De hippe stijl van de poster kun je ook gebruiken voor een speciale jeugdwebsite en andere uitingen zoals flyers en scorekaarten. Denk ook eens aan een filmpje om te inspireren en testimonials om te laten zien hoe leuk het evenement de vorige keer was. Maak de aanmelding zo makkelijk mogelijk en zorg er natuurlijk ook voor dat iedereen vrienden kan uitnodigen. 

 

Ga naar de hoofdpagina Best practices op het gebied van jeugd en familie.