Golf in het digitale tijdperk
24 april 2018
Vanaf de eerste afslag in 1893 op de Haagsche tot vandaag de dag is er veel gebeurd binnen de Nederlandse golfsport. In de afgelopen 125 jaar heeft de technologie steeds meer een plek veroverd in onze sportcultuur. In een omgeving waar oude tradities, regels en etiquette de boventoon voeren is de golfer anno nu continue online.
Met elkaar zijn wij 24 uur per dag online, staan voortdurend met elkaar in verbinding en verwachten inmiddels dat vrijwel alles via onze smartphone binnen handbereik is. Maar toch niet bij oudere golfers? Jazeker! Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat vooral onder 75-plussers de toegang tot en het gebruik van internet is toegenomen in deze laatste jaren. Ook meer 65-en 75-plussers zijn in het bezit van een tablet of smartphone. Senioren zijn vrijwel even positief over nieuwe technologie als andere leeftijdsgroepen. Gemak dient ook de oudere mens!
De digitalisering is overal aanwezig in golf, zelfs onder het gras. Ook de greenkeeper krijgt zijn informatie via allerlei sensoren die bijvoorbeeld temperatuur of lichtintensiteit meten. “Digitalisering van de sport is een kans voor banen en clubs”, zegt Peter Sprenger, die dagelijks bezig is met digitale strategie en marketingconcepten. “Met goede data kunnen we nieuwe verdienmodellen ontwikkelen voor de sport.” Interacties van leden en andere golfliefhebbers met digitale kanalen leveren veel informatie op over de gebruiker.
Laat je inspireren door deze verhalen uit de praktijk:
De digitalisering is overal aanwezig in golf, zelfs onder het gras. Ook de greenkeeper krijgt zijn informatie via allerlei sensoren die bijvoorbeeld temperatuur of lichtintensiteit meten. “Digitalisering van de sport is een kans voor banen en clubs”, zegt Peter Sprenger, die dagelijks bezig is met digitale strategie en marketingconcepten. “Met goede data kunnen we nieuwe verdienmodellen ontwikkelen voor de sport.” Interacties van leden en andere golfliefhebbers met digitale kanalen leveren veel informatie op over de gebruiker.
Laat je inspireren door deze verhalen uit de praktijk:
- Best practice van Golfclub Midden-Brabant
- De greenkeepers vader en zoon Muis
- Jeugdmarketing volgens het Watersportverbond
- Platform online starttijden
Wil je echt zeker weten wat jouw doelgroep beweegt? Doe dat dan in real time, namelijk door in gesprek te gaan met elkaar. Hoe handig alle apps en tools ook zijn, uiteindelijk maak jij het verschil door de manier waarop jij golfers verwelkomt, kent en verbindt aan de golfsport. Persoonlijk contact blijft goud waard!