Terug naar Nieuwsoverzicht

Iedere golfer is 'influencer'

4 mei 2019

Aan de Mythe van het trickle-down-effect werd al een aantal onderzoeken gewijd en vooralsnog blijven de keiharde groeicijfers bij sportbonden als dírect gevolg van topsportsucces in het midden. In een gastbijdrage voor SPORTNEXT reageerden we op een stelling die werd voorgelegd.

Het Anne-van-Dam of Dewi-Weber effect

De gastbijdrage - in de rubriek 'women next' voor SPORTNEXT bracht een goede gelegenheid om de lezer voor te stellen aan Anne van Dam en Dewi Weber. Verondersteld werd dat golf geen topsporter zou hebben die als influencer zou kunnen dienen om vrouwen en jonge meisjes kunnen inspireren. Nu Anne hoge ogen gooit en Dewi in de vroege lente van haar carrière als professional werkt aan haar doorbraak, betekent dit niet dat dit automatisch zal resulteren in meer meisjes op de golfbaan. Een direct effect voor een groei in de breedtesport ligt veel dichter bij huis en haart. 

'Lekker influencen door de vrijdagmiddagborrel op een mooie zomeravond te verplaatsen naar de golfbaan'

Ik neem je mee

Marketingcampagnes zoals de Open Golfdagen en Golf RAAK! maar ook de Albert Heijn Spaaracties, Nationale Sportweken en Koningsspelen zijn er allemaal op gericht om bestaande golfers iemand mee te laten nemen naar de golfbaan. We kunnen ons als sportwereld niet blindstaren op de successen van een topsporter. Dat zal voor de toekomst niet constructief genoeg zijn. Iedere golfer is een ambassadeur voor zijn of haar eigen kennissen en familiekring. In het blog doet Eefje Kievits een aantal suggesties die meer voor de hand liggen dan we allemaal denken.