Terug naar Nieuwsoverzicht

Succesvolle Golfstart bij Zeewolde

9 oktober 2019

Clubs en banen kunnen sinds half september gebruik maken van het platform Golfstart. Golfclub Zeewolde ging aan de slag met dit nieuwe boekingsplatform voor beginnende golfers en niet zonder succes.
‘Wegens succes extra data en plekken beschikbaar’, bericht Golfclub Zeewolde eind september op haar Facebookpagina. De eerste Golfstart, die afgelopen zaterdag van start is gegaan, was met acht aanmeldingen snel volgeboekt.

In overleg met de golfschool besloot de club daarom een tweede serie van zes golflessen aan te maken op het boekingsplatform. Deze lessen staan wekelijks gepland op een vrijdag. Die dag blijkt duidelijk minder in trek. “Een werkdag is toch niet zo’n goede optie voor de beginnende golfers in onze regio”, vermoedt Bart Beekmans, manager bij Golfclub Zeewolde. “We gaan deze week kijken of we dat programma met de pro’s kunnen aanpassen.”

Beekmans merkt dat sommige belangstellenden die bellen voor nadere informatie over Golfstart eerst nog iemand zoeken om samen mee naar de cursus te gaan. “Ze vinden golf leuk maar moeten een bepaalde schroom overwinnen en doen dat liever met iemand anders. Natuurlijk proberen we ze dan over de drempel heen te helpen, maar sommige beginners stellen de eerste stap om die reden toch nog liever even uit.”

Golfstart is voor een beginner simpel en duidelijk

Promotie

De club uit Flevoland promoot Golfstart via sociale media. Maar ook in de huis-aan-huiskrant Blik op Zeewolde, die de berichtgeving uit de papieren krant eveneens op de drukbezochte nieuwssite plaatst. Met een directe link naar het platform voor de beste start in golf in de directe omgeving. “Veel geluid maken en de kracht van herhaling”, beschrijft Hans Taal de manier waarop zijn club Golfstart promoot.

Taal is als bestuurslid verantwoordelijk voor nieuwe leden en gasten bij Golfclub Zeewolde. Je moet als club of baan volgens hem niet afwachten tot de aanmeldingen binnenkomen. “We brengen Golfstart en onze andere activiteiten regelmatig onder de aandacht in de regio. Actief uitdragen wat je als club te bieden hebt. Steeds met korte berichten, zodat mensen gaan denken: hé, daar is iets te doen bij die golfclub in de buurt wat ook voor mij interessant is.”

“We hanteren in aankondigingen een informele stijl die ook nieuwe generaties aanspreekt en die verder gaat dan een oproep als ‘word lid’. We proberen in onze communicatie ook een ander imago van de golfsport uit te dragen. Dat we een open club zijn, dat golf voor iedere leeftijdscategorie is en dat het een prima tweede sport kan zijn naast hockey of tennis. We hebben ook een promotiefilmpje gemaakt waarin jongere leden vanaf 35 jaar figureren.”

Sneeuwbaleffect

Taal is blij met de interesse van beginnende golfers voor de eerste cursus van Golfstart. “Die eerste aanmelders zijn zeer belangrijk. Als zij een positieve ervaring hebben, gaan deze beginners die delen met vrienden en kennissen die nog niet golfen. Daar komen dan weer nieuwe aanmeldingen uit voort. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect. Je moet je als club ook zeker niet laten ontmoedigen wanneer het aantal aanmeldingen in het begin nog wat tegenvalt.”

Hij vindt het landelijk boekingsplatform een goed initiatief voor de golfbranche. “De beginner krijgt hiermee een gedegen introductie. Het aanbod is bovendien goed te begrijpen: een vooraf duidelijk lesprogramma en een vaste prijs. Wij kiezen bewust voor een aanbod zonder extra kosten, alles is all-in. Daarmee willen we de cursus zo laagdrempelig mogelijk maken voor de deelnemers. Lessen in een groepje vergroot de kans dat de zij het leuk gaan vinden en ook na deze cursus samen aan onze club verbonden willen blijven.”