Terug naar Nieuwsoverzicht

Hulp bij een Open Golfdag

2 september 2019

Golfbaan Prise d'eau organiseerde in april én juni zeer succesvolle Open Golfdagen. Hoe benut de golfbaan bij Tilburg de vernieuwde website opengolfdag.nl voor dit evenement?

Voor zowel de zaterdag als op zondag in juni kwamen honderd inschrijvingen binnen. Beginnende golfers maakten dat weekend aan de Gilzerbaan kennis met golf, maar de gratis golflessen en -clinics trokken ook veel aandacht van reeds actieve golfers uit de omgeving. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers lag tussen de 35 en 55 jaar.

De aanmeldingen stroomden binnen nadat de golfactiviteiten aangemaakt waren op het vernieuwde platform van de open golfdagen, vertelt Teska Dinkla, medewerkster sales en events bij Prise d'eau. Het effect van de landelijke promotie was volgens haar goed merkbaar. Het systeem achter de site houdt de groepsgrootte bij. Prise d'eau monitort de animo voor de verschillende activiteiten in aanloop naar de open dagen en stuurt daar waar nodig bij. “We melden meer activiteiten aan dan we eigenlijk hebben”, licht Dinkla toe. “Als we merken dat er geen aanmeldingen komen, halen we die activiteit weer uit het systeem. Wanneer een sessie snel volloopt maken we er nog een van aan. Daar hebben we een beetje mee geëxperimenteerd.”


Meld jouw open golfdag hier aan

Telefonisch contact

Dinkla ziet het als voordeel dat geïnteresseerden zich dankzij het platform kunnen inschrijven op een moment dat het hen uitkomt. Wanneer deelnemers een golfactiviteit reserveren, ontvangen zij bovendien automatisch een bevestigingsmail en een herinnering een dag vooraf. “Wij nemen met iedere aanmelder ook nog persoonlijk telefonisch contact op. Informeren waar iemand vandaan komt en wat zijn of haar verwachtingen zijn. We geven aan dat ze die dag bijvoorbeeld beter geen hoge hakken aan kunnen doen, want sommige aanmelders zijn nog nooit op een golfbaan geweest.”
De toegankelijkheid van de site, de snelle bevestiging per mail en het persoonlijk contact na de aanmelding resulteerden voor Prise d'eau in een opkomstscore van 100 procent tijdens de twee dagen. “Iedereen kwam opdagen.”

Onderscheiden

Dinkla wijst op het belang van de uitstraling van de aangemelde golfactiviteiten. Hetzelfde anonieme plaatje bij elke activiteit ziet er niet aantrekkelijk uit, vindt ze. “Wij plaatsen steeds een passende afbeelding waar de betreffende professional glimlachend op staat. In een actieve houding gerelateerd aan die lesactiviteit. Mooie foto’s, goede begeleidende teksten en variatie. Dat werkt uitnodigend. Hiermee kun je je als club of baan al snel onderscheiden op het platform. Het heeft het aantal aanmeldingen voor onze activiteiten zeker gestimuleerd.”

Prise d'eau maakt gebruik van de gratis beschikbare promotiespandoeken, online-banner, actiekaartjes en de speciale video. In alle communicatie wordt verwezen naar de website van de open golfdagen. “We zijn daar ook heel consequent in: mensen kunnen zich uitsluitend aanmelden voor de open dagen via deze site. Anders verlies je het overzicht. De link naar het platform nemen we ook op in al onze berichtgeving op onze social media-kanalen. Met name via Facebook klikten veel belangstellenden door naar de site. We hadden een gespecialiseerd marketingbureau ingeschakeld voor de promotie via Facebook.”
Ze noemt de site van de Open Golfdagen een krachtige tool. “Maar je moet er als club of baan dus wel zelf ook actief mee aan de slag. Zorg dat iemand binnen je organisatie daar in die periode elke dag tijd aan kan besteden”, adviseert Dinkla.

Conversie

Alle bezoekers van de open dagen op Prise d'eau ontvangen op maandag een mail. “We bedanken de deelnemers daarin voor hun komst en we doen een vervolgaanbod, zoals een korting op een cursus of lidmaatschap. Daarna nemen we ook weer telefonisch contact op.” Uiteindelijk bedroeg de conversie dat weekend 20 procent. “Dat varieerde van deelname aan onze starterscursussen tot vijf full member-lidmaatschappen. Het vooraf gestelde target hebben we ruimschoots gehaald.”
De baan maakt intern ook dankbaar gebruik van de feedback uit de reviews die deelnemers na hun bezoek aan de baan achterlaten op de website www.opengolfdag.nl. 97 procent van de mensen die een beoordeling achterliet raadt de baan aan. “Dat stimuleert weer het bezoek aan onze volgende open dag.”

Golfsport promoten

Een aantal deelnemers maakt volgens Dinkla van de open golfdagen een jaarlijks actief dagje uit. “Ik hoorde van verschillende bezoekers dat ze in de buurt op vakantie waren en op deze manier steeds kennis maken met weer een andere baan. Want iedereen kan zich aanmelden op de site. Die groep is voor ons commercieel minder interessant, omdat wij maar op één locatie gevestigd zijn. We stimuleren deze mensen om vaker in hun eigen regio te gaan golfen. Daarmee promoten we als clubs en banen samen de golfsport.”
Bij activiteiten voor jeugd bleef de teller op de site helaas op nul staan. “We hebben het wel geprobeerd, ook met posters op scholen. Daarvoor moesten we echt zelf actief werven bij basisscholen en hockeyclubs.”

Bestaande leden

Na de succesvolle open golfdagen in het voorjaar organiseerde Prise d'eau eind juni een volgende editie. Een van de festiviteiten ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum. Voor deze dag werden ook de bestaande leden van de vereniging uitgenodigd zich aan te melden via het platform. Mede ingegeven door reacties van leden van de vereniging die aangaven ook graag eens deel te nemen aan een open dag. De animo bleek groot, want bijna de helft van de deelnemers bestond die dag uit leden.

“Een gebaar naar de bestaande leden”, zegt Dinkla. “We willen hiermee laten merken dat deze groep belangrijk voor ons is. Leden beter leren kennen, informeren naar hun specifieke wensen en behoeften, en daar direct op inspelen met een passend aanbod. We brengen de golfschool onder de aandacht en leden ervaren hoe leuk de lessen zijn. Die dag werden veel privélessen geboekt bij de pro’s. Dat is ook positief voor ons als baan: hoe vaardiger de leden, hoe langer ze aan ons verbonden blijven.”
Prise d'eau heeft voor oktober een volgende open golfdag aangemaakt op de site. Dinkla: “Iedereen is die dag welkom, maar opnieuw nodigen we ook de bestaande leden uit. Want we zijn er toch wel achter dat de Open Golfdagen ook een krachtig middel zijn voor het behoud van leden.”