Terug naar Nieuwsoverzicht

Influencercampagne op social media

23 november 2020

In samenwerking met een aantal influencers is de NGF bezig om de golfsport te promoten op de social media kanalen Facebook en Instagram. Het doel is om mensen in de leeftijdscategorie 20 tot 50 jaar te laten starten met golf. Daarnaast draagt het bij aan imagoverandering en laat het zien dat de golfsport toegankelijk is voor jong én oud.

Een influencer

Iedereen die invloed heeft op iemand anders kan worden gezien als een influencer. Het kan iemand zijn met duizenden volgers op social media of de buurman die een bepaald product aanraadt. Met deze gedachte is de NGF aan de slag gegaan om de potentiële golfer te bereiken.

Iris Enthoven & Moïse Trustfull

Influencercampagne NGF
Ondernemer Moïse Trustfull (@moisetrustfull – 53 duizend volgers) is een van onze eerste influencers. Samen met haar vader en oud-profvoetballer Orlando Trustfull is ze begonnen met het Golfstart-lespakket bij Golfbaan Spaarnwoude. Haar bericht op Instagram hierover werd door maar liefst 2400 mensen geliket. Ook presentatrice Iris Enthoven (@irisenthoven - 160 duizend volgers) heeft inmiddels haar eerste les gehad en zal haar volgers meenemen in haar volgende stappen op de golfbaan. Daarnaast heeft de NGF contact met 15 andere personen, allen met een groot aantal (>30 duizend) volgers. Zij zullen in de nabije toekomst eveneens beginnen met het Golfstart-lespakket en hierover posten op Instagram en/of Facebook.

Met deze influencers wil de NGF laten zien hoe het voor een beginnende golfer is om te starten met golf. De influencer neemt deel aan een Golfstart-lespakket bij een golfclub in de buurt en behaalt een handicap inclusief registratielidmaatschap. Afhankelijk van zijn/haar totale bereik krijgt de influencer ook een Wilson-golfsetje en extra greenfees om te kunnen golfen. In ruil daarvoor promoot de influencer de golfsport via zijn/haar socialmediakanalen. Denk aan het delen van een X aantal berichten, het taggen van GOLF.NL en eventueel een swipe-up naar de website van Golfstart. De influencer krijgt veel vrijheid in het posten van berichten, dit zorgt voor oprechte content en voorkomt dat zijn/haar volgers het zien als een commerciële deal.

“Iedereen waar contact mee is geweest voor deze actie heeft vrienden of familie die al ergens golfen en willen het ook proberen”

Iedereen een influencer?

Influencercampagne NGF

Over het algemeen zijn golfers zelf uitstekende ambassadeurs van de sport. Uit een enquête onder de Golfstart-deelnemers blijkt dan ook dat 37% is begonnen met een Golfstart-lespakket op aanraden van een familielid of vriend. Op deze manier is elke golfer een micro-influencer! Weliswaar met een relatief laag bereik, maar wel met een hoog engagement.

Op deze manier is iedereen een soort influencer voor een ander. Aan alle Golfstart-deelnemers wordt daarom gevraagd om op hun socialmediakanalen een golffoto te plaatsen met #golfstart. Op het moment dat ze dit delen, krijgen ze een gratis setje Titleist Golfstart-ballen cadeau. In totaal hebben 20 personen dit de afgelopen maanden gedaan met een totaal bereik van bijna 8.000 personen. Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat golfen en Golfstart op die manier een gespreksonderwerp zijn geworden. Van daaruit wordt de stap naar het boeken van een eerste les of Golfstart-lespakket een stuk kleiner. Echte micro-influencers dus!

Landelijke dekking

De afspraak is dat sommige influencers ook één keer een swipe-up plaatsen op hun Instagram-verhaallijn. Dit betekent dat op de Instagrampagina van de influencer 24 uur lang een link staat naar het Golfstart-platform. Zet je lespakket dus nu op Golfstart om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent zodra de swipe-ups geplaatst worden. Bedenk daarbij dat onze influencers, in tegenstelling tot micro-influencers, volgers hebben in heel Nederland. 'Landelijke dekking' dus en een grote kans dat de volgers zich ook in de buurt van jouw golfclub bevinden!