Influencercampagne op social media
23 november 2020
Een influencer
Iedereen die invloed heeft op iemand anders kan worden gezien als een influencer. Het kan iemand zijn met duizenden volgers op social media of de buurman die een bepaald product aanraadt. Met deze gedachte is de NGF aan de slag gegaan om de potentiële golfer te bereiken.
Iris Enthoven & Moïse Trustfull

Met deze influencers wil de NGF laten zien hoe het voor een beginnende golfer is om te starten met golf. De influencer neemt deel aan een Golfstart-lespakket bij een golfclub in de buurt en behaalt een handicap inclusief registratielidmaatschap. Afhankelijk van zijn/haar totale bereik krijgt de influencer ook een Wilson-golfsetje en extra greenfees om te kunnen golfen. In ruil daarvoor promoot de influencer de golfsport via zijn/haar socialmediakanalen. Denk aan het delen van een X aantal berichten, het taggen van GOLF.NL en eventueel een swipe-up naar de website van Golfstart. De influencer krijgt veel vrijheid in het posten van berichten, dit zorgt voor oprechte content en voorkomt dat zijn/haar volgers het zien als een commerciële deal.
“Iedereen waar contact mee is geweest voor deze actie heeft vrienden of familie die al ergens golfen en willen het ook proberen”
Iedereen een influencer?

Over het algemeen zijn golfers zelf uitstekende ambassadeurs van de sport. Uit een enquête onder de Golfstart-deelnemers blijkt dan ook dat 37% is begonnen met een Golfstart-lespakket op aanraden van een familielid of vriend. Op deze manier is elke golfer een micro-influencer! Weliswaar met een relatief laag bereik, maar wel met een hoog engagement.
Op deze manier is iedereen een soort influencer voor een ander. Aan alle Golfstart-deelnemers wordt daarom gevraagd om op hun socialmediakanalen een golffoto te plaatsen met #golfstart. Op het moment dat ze dit delen, krijgen ze een gratis setje Titleist Golfstart-ballen cadeau. In totaal hebben 20 personen dit de afgelopen maanden gedaan met een totaal bereik van bijna 8.000 personen. Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat golfen en Golfstart op die manier een gespreksonderwerp zijn geworden. Van daaruit wordt de stap naar het boeken van een eerste les of Golfstart-lespakket een stuk kleiner. Echte micro-influencers dus!