Beeld: Koen Suyk
Terug naar Nieuwsoverzicht

Het Rijk wil knowhow delen met partnerbanen

22 april 2021

Het Rijk Golfbanen lanceert een nieuwe samenwerkingsvorm voor de Nederlandse golfbranche: het partnermodel. Maatwerk in plaats van ‘hard franchise’, aldus algemeen directeur Hans Blaauw.

Hij vertelt dat hij de afgelopen jaren met enige regelmaat benaderd is door eigenaren en exploitanten van golfbanen. “Voor een advies over hun business: hoe wij het georganiseerd hebben bij Het Rijk, wat onze visie is. Een aantal maal kregen we zelfs het aanbod om een baan over te nemen. Maar wij hebben geen interesse om als investeerder weer nieuwe banen aan te trekken. Wél begon het bij ons te kriebelen omdat collega's onze knowhow waarderen. Eigenlijk is toen het zaadje geplant voor het partnermodel.” Hans Blaauw zwaait sinds 2008 de scepter bij Het Rijk Golfbanen, dat vier banen in eigendom heeft en exploiteert: Het Rijk van Nijmegen (45 holes) en na overnames in het eerste decennium van deze eeuw ook Het Rijk van Nunspeet (27 holes), Het Rijk van Margraten (18 holes en 9 holes shortgolf) en Het Rijk van Sybrook (27 holes). Alle banen zijn vier jaar geleden GEO-gecertificeerd en ontvingen in 2020 de hercertificering. De vier clubs hebben samen ruim vierduizend leden. Daarnaast is Het Rijk al vijftien jaar succesvol met D-vereniging #Het Rijk Golf, die de laatste jaren groeide naar 5300 leden. Uit deze kweekvijver worden jaarlijks ruim 150 nieuwe verenigingsleden gerekruteerd. Op Leadingcourses.com hebben alle banen van Het Rijk een score boven de 8.

Kennis en praktijkervaring

“Door langetermijnsamenwerkingen met partnerbanen willen we het merk Het Rijk Golfbanen verder versterken in de Nederlandse golfmarkt”, vervolgt Blaauw. “We zetten onze kennis en ruime praktijkervaring in om de exploitatieresultaten en kwaliteit van deze partners te verbeteren. Wij zijn van mening dat we met onze knowhow op diverse gebieden andere banen nog beter van dienst kunnen zijn dan koepelorganisaties als de NGF en NVG dankzij:

  • de goede samenwerking tussen commercie en vereniging op onze banen;
  • onze manier van besturen en rapporteren;
  • ruime HR-expertise met een eigen HR-adviseur, die in de commissie cao golfbranche zit;
  • kennis van marketing en duurzaamheid;
  • de kwaliteit van de gastbeleving;
  • het delen van relevante benchmarkgegevens.”

Maatwerk 

Blaauw haalt graag inspiratie uit andere branches en keek ook voor het partnermodel om zich heen. “De Johan Cruijff ArenA vermarkt de eigen knowhow voor het ontwikkelen van een multifunctioneel stadion. Op het gebied van onder meer logistiek, ICT en duurzaamheid. Daar zit een aparte organisatie op. En ik heb gesproken met Lobster Ink, dat online trainingen mondiaal vermarkt. Wat zijn valkuilen? Wat zijn leuke kansen? Waar loop je tegenaan? Maar ik ben ook gaan praten met franchisenemers van McDonald’s en Hema. Om meer inzicht te krijgen in de kracht en keerzijden van franchising.” Hij onderzocht het franchiseconcept dat de Franse keten Blue Green probeerde uit te rollen in de Nederlandse golfmarkt (zie kader). “Wij kiezen bewust niet voor die ‘hard franchise’.” De hoofdlijnen zijn geschetst. Het inkleuren van de fijne details gebeurt later, zegt hij, na de eerste gesprekken met potentiële partners. Het Rijk streeft daarbij naar maatwerk. “Wij willen niet dwingend onze wil opleggen maar geloven in een schouder-aan-schouder-aanpak. Vandaar de naam: ‘partnermodel’. Voor ons is bijvoorbeeld niet van belang dat een partner met ons softwaresysteem gaat werken. Wij vinden het belangrijk dat we er de juiste data uit halen waarmee we hem verder helpen.”

Kleinschalig 

Hans Blaauw gaat daarbij niet over één nacht ijs. “We zullen eerst samen onderzoeken of we bij elkaar passen. Heel wezenlijk. Zo kan een potentiële partner niet in hetzelfde verzorgingsgebied actief zijn, want dan zijn we met een concurrent bezig. We kijken ook naar de structuur. Wij passen beter bij een baan met een vereniging én een commercieel belang dan bij een echte verenigingsbaan. Een baan die op ons lijkt dus want in dat samenspel zijn wij deskundig. Het wordt geen crisismanagement. We willen met banen in gesprek die de ambitie hebben om te groeien. Die van een zeven naar een acht willen. Bouwen aan continuïteit en verbetering. De partnerbaan behoudt de eigen naam, aangevuld met ‘operated by’ of ‘partner van Het Rijk Golfbanen’ als een kwaliteitswaarborg.” Hoeveel partners heeft Blaauw voor ogen? “Als je deze criteria toepast, dan vallen er al een hoop banen af”, antwoordt hij. “We vinden het prima als we over twee jaar met vier partnerbanen samenwerken. Bij die kleinschaligheid kunnen we nog meer maatwerk leveren. Wanneer onze eigen vier banen gaan samenwerken met vier partnerbanen hebben we een omvang waarmee we bijvoorbeeld kunnen profiteren van inkoopvoordelen. De managers van die partnerbanen kunnen dan intensiever met onze eigen managers samenwerken.”

Goede timing

“Er is veel gebeurd sinds ik in deze branche ben gekomen”, reageert hij op de vraag wat hij van de huidige golfmarkt vindt. “We hebben de economische crisis gehad, zitten nog midden in de coronacrisis en de vraag in de golfmarkt verandert continu. Wij hebben in die periode bij Het Rijk de noodzakelijke veranderingen kunnen doorvoeren. Wat me opvalt: er wordt veel gesignaleerd maar het duurt vervolgens lang voordat de branche in beweging komt. Dat is natuurlijk inherent aan de organisatievorm bij veel partijen. Ik vind het ook jammer dat nog veel banen en verenigingen zich niet aansluiten bij goede initiatieven als Players 1st, en we niet allemaal onze schouders onder de Green Deal zetten. De markt is in beweging en je moet aan steeds meer eisen voldoen om bij te blijven. En dan moet je óók nog je exploitatie rondkrijgen. Dat zal er gezien de economische ontwikkelingen komende jaren niet makkelijker op worden. Daarom denk ik dat de timing van de lancering van ons partnermodel goed is. We hebben als branche een mooi product en prachtige golfbanen in ons land, waar we goed voor moeten zorgen. Ook wij zijn gebaat bij een goed functionerende en succesvolle Nederlandse golfmarkt.”

Heb je interesse in het partnermodel van Het Rijk Golfbanen? Stuur een e-mail naar Hans Blaauw.

Blue Green Franchise

De Franse golfbaanketen Blue Green introduceerde tien jaar geleden tijdens een drukbezochte kick-off in België een nieuw bedrijfsonderdeel: Blue Green Franchise. De franchiseformule werd ontwikkeld op basis van de successen en de vraag uit de golfmarkt in Frankrijk. Het bedrijf waar de Nederlander Eric Wilborts de scepter zwaaide, presenteerde sterke groeiambities (binnen vier jaar van 48 naar 200 banen) en wilde ook in ons land zijn vleugels uitslaan. “Bij heel wat golfbanen in Nederland zal straks de vlag van Blue Green wapperen”, kondigde de directeur van de franchisetak in november 2011 aan in Het Financieele Dagblad. Later werd een streefaantal van vijftien genoemd. Dorhout Mees (2012), Prise d’eau (2013), De Haenen (2013), Efteling Golfpark en Almkreek (2015) sloten zich aan bij de grootste golfbaanexploitant van Europa. Ambities en beloften werden echter niet waargemaakt, waardoor de samenwerking geen lang leven beschoren was.

 

Wat vinden de NGF en NVG van dit initiatief? 

NGF-directeur Jeroen Stevens: positieve ontwikkeling, zeker geen bedreiging

Jeroen Stevens: “Het Rijk wil op basis van ervaring kennis gaan delen. Hoe kan ik daartegen zijn? Je zou kunnen denken: maar gaan ze dan geen dingen doen die de NGF wil doen? Waarin zij hun partnerbanen willen helpen, gaat echter zo diep in de haarvaten van exploitatie. In theorie zouden wij deze kennis ook wel kunnen verzamelen, maar die is bijna onmogelijk op niveau te houden. Zij zijn dagelijks bezig met exploitatie. Ik zie het als aanvulling en verdieping, en dat is goed. Er zullen best onderwerpen zijn waarvan wij als NGF denken dat wij ze moeten oppakken. Dat zou kunnen. Misschien dat we bepaalde onderwerpen allebei doen, wat ook goed is want zij gaan alleen partnerbanen helpen; er blijven dan nog altijd meer dan tweehonderd banen en clubs over. De wereld wordt steeds complexer. Om daar antwoorden op te vinden, heb je goede mensen nodig en zij hebben door hun schaalgrootte meer kennis in huis dan een individuele club. Dat ze die breder gaan inzetten, is alleen maar goed voor de golfsport. Ik zie het daarom als een positieve ontwikkeling en zeker niet als een bedreiging. Zie ik het als oplossing voor de branche? Nee, want Hans spreekt over slechts vier banen. Het is ook nogal wat als je bereid bent om jouw kennis te delen. Natuurlijk willen zij hun kennis vermarkten, maar er zit ook iets idealistisch in zijn verhaal en dan heb ik liever dat het er tien of twintig worden. Maar dat ze klein beginnen, begrijp ik wel.”

NVG-directeur Lodewijk Klootwijk verwacht nog meer samenwerking in de branche

Lodewijk Klootwijk: “Het Rijk is lid geworden van de NVG en ik denk dat dit helpt bij hun partnermodel. Zij hebben met hun omvang een brede kennis opgebouwd op het gebied van exploitatie en doen het ook goed in de markt. Dat kan waardevol zijn voor een aantal banen. Ik zie het als een uitstekende ontwikkeling dat een golfbaanexploitant kennis wil verkopen. Het is ook goed om iets nieuws te proberen. Over de opmerking van Hans dat zij het beter kunnen dan de NGF en NVG: als koepelorganisaties hebben wij een andere rol. Wij behartigen het collectieve belang van de golfbanen en werkgevers en doen daarnaast aan kennisuitwisseling. Dat is wat anders dan het model dat Het Rijk voorstaat. Het is prima dat beide modellen bestaan. In Europees verband zien we langzamerhand steeds meer multi-course bedrijven ontstaan. Als je naar Frankrijk kijkt, daar domineren drie grote partijen: Ugolf, Blue Green en Open Golf Club. Deze ketens beschikken door hun volume over veel meer specialismen. Dan kun je makkelijker een marketingdirecteur, een HR-adviseur of een specialist voor evenementen aanstellen. Ze zijn daar erg sterk in marketing. Deze drie grotere spelers blijken wat beter in staat om de Franse golfmarkt te laten groeien. Ik verwacht dat er nog meer samenwerking zal komen in de Nederlandse branche. De toekomst zal uitwijzen in welke vorm. Samen sta je sterker. Dat is ook de basis van de NVG.”