Terug naar Nieuwsoverzicht

Baanverlichting: unique selling point met minimale investering

9 juli 2018

De Haarlemmermeersche Golfclub beschikt in de herfst over een gerenoveerde Bolstra-baan. Op deze volledig verlichte par-3-baan kan voortaan ook buiten het seizoen in de avonduren gespeeld worden. De club wil hiermee nieuwe golfers gaan opleiden en binden.
De Bolstra is uitgebreid van 700 naar 1000 meter en vormt een reële afspiegeling van een 27-holesbaan. Voor de golfers van zestig jaar en ouder is de par-3-baan een prima alternatief. De senioren blijven zo langer aan de club verbonden. Daarnaast zet de club met de gerenoveerde baan vooral in op nieuwe aanwas uit de leeftijdscategorieën tot vijftig jaar. De baan ligt tussen Haarlem, Schiphol en Hoofddorp in een regio met veel jonge gezinnen en dus potentiële nieuwe golfers in de buurt. Die belangrijke doelgroep kan na een werkdag in de avonduren naar de driving range, maar een groot deel van het jaar kunnen zij niet meer op de baan spelen. Met de aangebrachte led-verlichting biedt de club die mogelijkheid straks wel.

Meer uren op de baan
Toen hij jaren terug al eens een plan uitwerkte voor baanverlichting, ging Marko Sterkenburg ervan uit dat de lampen uitsluitend aan zouden gaan tijdens de wintermaanden. “Dat bleek een verkeerde aanname”, vertelt de assistent general manager bij de Haarlemmermeersche. “Vanaf september worden de avonden al zo kort dat je misschien nog met daglicht begint maar je rondje al niet meer af kunt maken. En die periode duurt tot en met april. Natuurlijk gaan mensen bij drie graden of harde regen de baan niet in, maar dan nog blijven er voldoende goede dagen over. We kunnen straks de middag oprekken en de professionals kunnen ’s avonds nog even de baan in met hun groepen.”
"De meerkosten voor verlichting bleken slechts een fractie van de totale investering voor ons project."

Lage investering

Nederland kent reeds golfclubs met verlichte banen, maar de Haarlemmermeersche richtte de blik voor inspiratie op voorbeelden in Turkije en Azië. “We hebben onder meer hun aanpak onderzocht, hoe de beeldvorming is en bekeken hoeveel lichtvervuiling de omgeving ondervindt.” De ontwikkelingen in de led-verlichtingsmarkt gaan heel hard, weet Sterkenburg. Hij ziet ook zeker mogelijkheden voor verlichte banen in ons land. “Wanneer je zoals wij een volledige baan nieuw bouwt, is de benodigde investering echt minimaal. De prijzen daarvoor zijn zo hard gedaald de afgelopen jaren. De meerkosten voor verlichting bleken slechts een fractie van de totale investering voor ons project. Dat is niet een investering die we terug hoeven te verdienen op het licht alleen, terwijl het natuurlijk wel een unique selling point zal zijn.”

Drietrapsraket
Na de realisatie van de par-3-baan volgt de modernisering van de driving range. Er komen onder andere overdekte afslagplaatsen bij en moderne lesruimtes voor de professionals. De Haarlemmermeersche gelooft in de kracht van de dynamiek tussen de par-3-baan en de driving range gericht op de leden van de toekomst. Sterkenburg spreekt van een drietrapsraket: nieuwe golfers vinden, opleiden en binden. “We rekenen op veel publiciteit rond de opening van de baan. Bezoekers zullen zien hoe gaaf het is en het zelf willen gaan proberen. De nieuwe golfers gaan we in groepjes laten trainen en spelen op de Bolstra, zodat ze zoveel mogelijk succesbeleving ervaren. Zodra ze baanpermissie hebben, verwelkomen we ze op de grote baan en het zou mooi zijn als ze dan, liefst met een groepje, lid worden van onze club.”

Nieuwkomers verwelkomen
Want Sterkenburg beseft dat nieuwkomers makkelijker deel gaan uitmaken van een vereniging wanneer ze al mensen kennen. De Haarlemmermeersche neemt deel aan het programma Players First en heeft goed zicht op de ervaringen van leden. “Hoe ironisch ook, maar hoe gezelliger en homogener een club, hoe moeilijker het voor een nieuwe golfer is een plek te veroveren. Dat komt niet doordat die groep gesloten is maar door de dynamiek van een vereniging. Als je echter al mensen kent, word je heel makkelijk opgenomen in een club.”

De Nieuwe Leden Commissie van de club stelt alles in het werk nieuwkomers zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen. Sterkenburg: “Wat hebben ze nodig? Kunnen ze inloggen op de website? Hebben ze hun pasje ontvangen? Zorgen dat de drempels zo laag mogelijk zijn. Niet alleen de faciliteiten moeten optimaal zijn, ook de hele organisatie moet klaar zijn om nieuwe leden te verwelkomen. Als dat allemaal op zijn plaats valt, is de kans groot dat dit project een succes wordt.”