Terug naar Nieuwsoverzicht

De waarde van (het) golf(congres)

5 februari 2019

De waarde van golf is vele malen groter dan menigeen denkt. En dat geldt ook voor het jaarlijkse golfcongres waar de waarde van golf dit jaar het hoofdthema was.

Het Nationaal Golf Congres heeft zich ontwikkeld tot een waardevol evenement voor vertegenwoordigers van banen en clubs en voor teaching professionals. Jaar in jaar uit draait het evenement om de vraag hoe we mensen voor de sport kunnen winnen én behouden. Op het jaarlijkse congres, dit jaar gehouden op 30 januari in congrescentrum Spant, worden in presentaties en workshops handvatten aangereikt om dat doel te bereiken. En die handvatten worden om twee redenen steeds beter: de organiserende partijen (de NGF, NVG en sinds dit jaar ook PGA Holland) werken steeds nauwer samen en ze presenteren gezamenlijk steeds meer data waar de clubs, banen en pro's wat aan hebben. 

Dit jaar presenteerden de NGF, NVG en PGA Holland de cijfers van een gezamenlijk onderzoek naar de waarde van golf. Die cijfers tonen aan hoe krachtig de golfsport is en hoeveel kansen er zijn: hoeveel er nog valt te winnen voor alle partijen in de golfbranche. Om clubs gezond en banen winstgevend te houden, om golfers enthousiast te maken en aan de sport te binden, om spelers voor lessen te interesseren en betere golfers te maken.

Voorbeelden

Een paar voorbeelden. Uit een onderzoek onder bijna 5.500 respondenten blijkt dat een golfer jaarlijks veel geld over heeft voor zijn sport: gemiddeld 1.500 euro. Er zijn weinig sporten waarvan de beoefenaars meer uitgeven. Met zo'n 375.000 Nederlandse golfers is de economische waarde dus enorm. Een golfer die op dit moment inactief is geeft misschien bijna niks uit maar actieve en enthousiaste golfers spenderen duizenden euro's per jaar. 
Een golfer heeft jaarlijks veel geld over voor zijn sport: gemiddeld 1.500 euro

Van de gemiddeld 1500 euro per jaar wordt gemiddeld 400 euro besteed aan een lidmaatschap, maar er wordt bijna even veel geld besteed aan buitenlandse en binnenlandse golfreizen (300 euro respectievelijk 50 euro). Dat biedt kansen voor Nederlandse banen: meer golftoeristen verleiden uit België en Duitsland maar ook uit eigen land. Andere jaarlijkse uitgaves van een gemiddelde golfer: greenfees 160 euro, consumpties op de vaste club 210 euro, golflessen 80 euro, golfkleding 100 euro, golfclubs en andere uitrusting 200 euro.

De waarde voor de maatschappij

Er zijn op het congres nog veel meer nuttige data gepresenteerd waar clubs, banen en golfleraren op kunnen inspringen. Het aantal geregistreerde golfers is de afgelopen jaren vrij stabiel maar het aantal leden met onbeperkt speelrecht en het aantal ‘strippenkaarthouders’ neemt sinds 2015 toe. Het aantal gespeelde ronden is stabiel maar het percentage 9-holes ronden neemt elk jaar toe: in 2018 was ruim 60 procent van alle ronden een 9-holes ronde. Nuttige kennis want de golfbranche kan er op inspelen dat golf steeds meer een 9-holes sport wordt.

In 2018 was ruim 60 procent van alle ronden een 9-holes ronde

Ook interessant zijn de cijfers over de maatschappelijke waarde van golf die gepresenteerd zijn op het congres. Kort samengevat: door golf is men gezonder en zijn zorgkosten en ziekteverzuim lager. Door golf bewegen mensen (in een 18-holes ronde leggen spelers zo'n 8 kilometer af en verbranden ze 1.400 calorieën). De maatschappelijke waarde van onze sport? Golf bespaart de samenleving 17.500 euro per persoon per leven. Intussen neemt de ecologische waarde van golf elk jaar toe, dankzij het GEO-programma en bewustwording bij de banen. Het gebruik van water, mest en gewasbeschermingsmiddelen op de golfterreinen neemt af, het aantal beschermde soorten op golfterreinen neemt toe. Data tonen het aan.

Zo zijn er nu ook data die de vraag beantwoorden waarom golfers golfen. Men golft vooral omdat men het leuk vindt maar ook omdat de sport gezond en sociaal is. Golf brengt mensen bij elkaar, je leert nieuwe mensen kennen.

Lees meer over het onderzoek naar de waarde van golf in dit Golfmarkt-artikel.

Workshops

Het jaarlijkse congres is niet alleen 'zenden', het is ook 'ontvangen'. Er zijn elk jaar interactieve workshops waarin de bezoekers concrete vragen kunnen stellen over kwesties waarmee ze worstelen. Dit jaar waren er weer talloze workshops waarin gastsprekers en deskundigen uit binnen- en buitenland verschillende onderwerpen bespraken. Bijvoorbeeld:
  • Hoe kan ik er voor zorgen dat nieuwe golfers niet afgeschrikt worden omdat golf in het begin een moeilijke sport is?
  • Hoe maak ik beter gebruik van de kracht die golf als teamsport heeft?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik goede greens heb als gewasbeschermingsmiddelen binnenkort worden verboden?
  • Hoe kunnen baan, club, horeca en professional beter samenwerken?
  • Hoe kom ik er met het enquêteprogramma Players 1st achter wat de klant wil?
  • Hoe leid ik marshals op?
  • Hoe hou ik senioren fit?
  • Wat is echte gastvrijheid?
  • Hoe motiveer en inspireer ik mijn medewerkers?

De kunst van behouden

De data van de NGF, NVG en PGA Holland en de learnings die men opdoet in de workshops vormen voor clubs, banen, greenkeepers en professionals waardevol gereedschap om mensen enthousiast te maken voor golf. En om golfers enthousiast te houden. De data van de NGF, NVG en PGA Holland maken duidelijk dat het laatste - golfers behouden - veel meer focus behoeft. De Nederlandse golfmarkt weet elk jaar veel nieuwe golfers weten te werven (in 2018 ruim 15.000 mensen, jong en oud) en het lukt ook steeds beter om golfers die een jaar of langer gestopt zijn tot 'herintreding te bewegen zodat ze opnieuw een lidmaatschap aangaan (in 2018 waren dit er ruim 10.000). Maar jaarlijks stoppen ook veel mensen met golf (in 2018 ruim 18.000) en onder de mensen die stoppen zijn veel ‘nieuwe golfers’ (mensen die recent begonnen zijn). Dat is extra jammer omdat het vooral nieuwe golfers zijn die nieuwe golfers werven (andere mensen voor de golfsport enthousiasmeren).

Het zijn vooral nieuwe golfers die nieuwe golfers werven

Hoe is te voorkomen dat zo veel golfers hun clubs aan de wilgen hangen? De kunst is – ook dat blijkt uit data en wordt behandeld in workshops – om beginnende golfers aan de hand te nemen en ze aandacht te geven. Om ze binnen bepaalde tijd beter te maken zodat ze golf leuk gaan vinden, maar zeker ook om ze te helpen bij de integratie met medegolfers. Het is veelzeggend dat Martin Kanninga, een van de meest gewaardeerde pro’s van Nederland (dat blijkt uit zijn NPS-score in het enquêteprogramma Players First), per week slechts zo'n 20 tot 25 uur lesgeeft. Zo’n 15 tot 20 uur besteedt hij aan 'gastheerschap, connectie met de golfers en zichtbaarheid in het clubhuis'.

GolfStart

Omdat de eerste twee jaar van nieuwe golfers zo’n cruciale fase zijn – een periode waarin spelers voor de rest van hun leven enthousiast worden of afhaken - komen de NGF, NVG en PGA Holland binnenkort met een online platform dat beginnende spelers begeleidt bij hun eerste stappen. De website is een online boekingsplatform waar nieuwkomers naar clubs en banen worden geleid voor hun eerste kennismaking met golf én voor alle vervolgstappen. Dat wil zeggen: een kwalitatief lessenpakket volgens het 9-Stappenplan, in de buurt, met andere nieuwkomers en in groepsvorm. Het platform biedt golfclubs en -banen de mogelijkheid om zich te onderscheiden met opties als gratis drivingrangeballen, spelen op de par-3 baan en een lespakket inclusief de eerste greenfee om een handicap te halen. Beginners worden zo beter begeleid op weg naar baanpermissie, handicap 54 en verder. Bekijk hieronder een video over de platform Startgolf.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

Kom ook

De waarde van golf blijkt uit de data die de NGF, NVG en PGA Holland presenteren. De waarde van het congres wordt bewezen door het grote aantal bezoekers in de afgelopen jaren (dit jaar waren het er 403). Clubs en banen die geen vertegenwoordiger sturen zouden moeten overwegen om dat volgend jaar wel te doen, want het congres geeft op één winterse dag veel inzichten. Bovendien is het congres een netwerkdag waarop men bekenden van banen in de regio ziet en kan bijpraten met collega-managers, bevriende professionals, bekende exploitanten, ga zo maar door. In de jaarlijkse enquête na afloop van het congres geven bezoekers aan dat ze het congres vooral bezoeken om kennis over de markt te vergaren, te netwerken en geïnspireerd te worden. Zo heeft het jaarlijkse golfcongres zich ontwikkeld tot een waardevol evenement voor clubs, banen en golfprofessionals.


Op nationaalgolfcongres.nl is meer informatie over het jaarlijkse congres te vinden, inclusief alle presentaties van het meest recente congres. Klik hier voor foto's van de editie 2019.

Pas je interesse aan op het NGF Informatieplein > interesse Golfmarkt