Beeld: Getty Images
Terug naar Nieuwsoverzicht

De eerste resultaten van het imago-onderzoek

12 december 2023

In 2023 heeft de NGF voor het derde jaar op rij een imago-onderzoek uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Validators. Meer dan 7.000 golfers en niet-golfers hebben de vragenlijst ingevuld. De eerste resultaten zijn bekend en in dit artikel bespreken we kort wat de impact van de Welcome to the club-campagne is op de mening van niet-golfers.

Positieve impact van de campagne

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die de Welcome to the club-campagne hebben gezien positiever denken over golf dan mensen die niet in aanraking zijn gekomen met de campagne. De groep die de campagne heeft gezien waardeert golf beter. Zonder de campagne gezien te hebben, denkt 29% van alle niet-golfers positief of zeer positief over golf. Wanneer niet-golfers de campagne wel hebben gezien, stijgt dit percentage en denkt 55% positief tot zeer positief over golf.

De campagne lijkt tevens een positief effect te hebben op niet-golfers en hun associaties met golf en golfers. Zo wordt golf door de personen die de campagne hebben gezien vaker met sport, (mentale) gezondheid en plezier geassocieerd, dan door mensen die de campagne niet hebben gezien. Ook is de associatie dat golf alleen voor welgestelden is minder van toepassing op de groep die de campagne heeft gezien. De campagne straalt ook positief af op golfers zelf, zij worden vaker gezien als gedreven, geduldig en passievol door mensen die de campagne hebben gezien.

Maar wat betekent dit voor de intentie om te gaan golfen? Van alle niet-golfers heeft 20% de intentie om te gaan golfen. In de groep van niet-golfers die de campagne heeft gezien is dit 51%.

Verbeteren imago en de toegankelijkheid van golf

Golf wordt nog steeds door een groot deel van de ondervraagde niet-golfers gezien als een sport voor rijke, oudere mannen. Daarbij zien we vaak opmerkingen als “voor kakkers” en “kaksport” terugkomen. Een tweede aanname van niet-golfers is dat ze denken dat het veel geld kost om te beginnen met golf.

In de Welcome to the club-campagne wordt met deze vooroordelen gespeeld en komend jaar zullen we ze opnieuw benoemen en laten zien dat golf nog veel meer te bieden heeft. Daarnaast blijven we inzetten op Probeer Golf en Golfstart om te laten zien dat golf toegankelijk, laagdrempelig en niet duur hoeft te zijn. Kortom, we laten zien dat golf voor iedereen is en goed is voor iedereen.

Meer informatie

Meer informatie of vragen over het imago-onderzoek? Stuur dan een mailtje naar welcometotheclub@ngf.nl.