Inhoud caddie

Welcome to the club!

150 clubs hebben zich aangesloten bij de Welcome to the club-campagne. Deze groots opgezette campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken.

Ben je golfer? Ga dan naar golfstart.golf.nl. Ben je vertegenwoordiger van een club of baan, lees dan verder. 

Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag willen delen met golfers en niet-golfers via de Welcome to the club-campagne die op 15 mei 2023 is begonnen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen.  

De campagne is in 2023 begonnen met 125 clubs. In 2024 en 2025 zijn er clubs bijgekomen waardoor het totaal nu 150 is. Met meer deelnemende clubs kunnen we nog een groter draagvlak creëren, bereiken we meer potentiële golfers en wordt beginnen met golf nog toegankelijker. Wil je ook meedoen aan de Welcome to the Club-campagne? Neem dan contact op via welcometotheclub@ngf.nl. De campagne loopt tot en met 2026.

Het laatste nieuws

  • De opzet van het platform Golfstart verandert in 2026. Lees hier meer.
  • In november is het imago-onderzoek uitgevoerd onder golfers en niet-golfers. Op donderdag 29 januari 2026 van 16.00 tot 17.00 uur organiseren we een online sessie. In deze sessie kijken we terug op de Welcome to the Club-campagne van 2025 en komt het imago-onderzoek uitgebreid aan bod. Aanmelden voor de sessie kan door te mailen naar welcometotheclub@ngf.nl onder vermelding van je naam en de naam van je club of baan.
  • Op donderdag 15 januari 2026 organiseren wij een informatiesessie, van 17.00 uur tot 18.00 uur, met een terugblik en een vooruitblik op de campagne Dat doen we natuurlijk. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar natuurlijk@ngf.nl onder vermelding van de naam van de club, de namen van de personen die aanwezig zullen zijn. Laat hierbij weten of je online of bij ons in DeWeerelt van Sport de sessie wilt bijwonen. Een onderdeel van Dat doen we natuurlijk in 2025 was het "langste blotevoetenpad". Die pr-activiteit zal ook in 2026 georganiseerd worden. Wil je met je golfbaan meedoen? Zet dan alvast 17 mei 2026 in je agenda en laat het ons weten via natuurlijk@ngf.nl.
  • Op ngf.nl wordt teruggeblikt op promotieflight 3 van 2025. Bijvoorbeeld op de samenwerking met de Marie Claire Starters Award en het tweede Sip, Swing & Shine evenement waar lezeressen van onder meer de Happy in Shape kennis konden maken met golf op een laagdrempelige manier. Net als in 2024 is in 2025 gewerkt met drie promotieflights, waarbij ingezet is op extra zichtbaarheid via print, tv en activaties in samenwerking met andere merken en bladen. We zien dat tijdens een flight meer mensen via het Golfstart-platform kennismaken met de sport én daadwerkelijk starten met golf. 
  • Alle eerste contactpersonen van de campagne hebben in 2024 toegang gekregen tot de marketingtool. Om clubs te helpen bij het werven van jeugdleden, vind je in de marketingtool ook middelen om de regiotrainingen en regiotour voor jeugd eenvoudig te promoten voor jouw club. De tool bevat daarnaast ook flyers waarmee je een introductielidmaatschap op basis van ronden kunt promoten. Met een introductielidmaatschap op basis van ronden kun je op een laagdrempelige manier beginnende golfers actief betrekken bij de club of baan en ze laten kennismaken met golf. Voor meer informatie en de toegevoegde waarde van een introductielidmaatschap kun je contact opnemen met Thomas Labberton (thomas.labberton@ngf.nl). Lees ook het artikel Pilotclubs over een introductielidmaatschap: meer golfers, minder risico.
  • De NGF biedt Welcome to the Club-clubs de kans om op een opvallende, frisse en doelgerichte manier zichtbaar te zijn via Instagram. Met een professioneel videopakket zetten we clubs centraal in de campagne - met als doel: meer zichtbaarheid, meer boekingen en een sterkere instroom van (nieuwe) golfers. Lees hier meer.
  • Voor het Golfstart-platform is een widget ontwikkeld. Een widget is een kleine, zelfstandige applicatie die je op je website kunt plaatsen – vergelijkbaar met de reserveringswidgets die je vaak bij restaurants ziet. Dankzij de widget wordt het voor bezoekers eenvoudiger om direct via de website van je eigen club of baan een boeking te maken op het Golfstart-platform. Wil je de url van jouw widget voor op je website? Vraag deze op bij welcometotheclub@ngf.nl.
  • Wil je een nieuwe Welcome to the club-vlag of -banier, meer golfmagazines met Miss Montreal of de flyer “Welkom in golf” ontvangen? Dan kun je je verzoek mailen naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Tips... Ten eerste: deel je aanbod via je eigen socialmediakanalen. Hiervoor kun je gebruik maken van de marketingtool. Ten tweede: mond-tot-mondreclame werkt goed om nieuwe mensen te enthousiasmeren om golf eens te proberen. Dit kan bijvoorbeeld door te vragen of leden jullie socialmedia-berichten willen liken. Tot slot, mail de lokale media over de leuke activiteiten en lessen die op je club plaatsvinden om extra aandacht te genereren.
  • Om clubleden te informeren over de Welcome to the club-campagne hebben we een one-pager met achtergrondinformatie over de campagne gemaakt. De one-pager kan worden uitgedeeld op een vergadering, bijeenkomst of bij de receptie van de club worden neergelegd. Klik hier om de one-pager met achtergrondinformatie te downloaden.
  • In de campagne-manual vind je meer achtergrondinformatie en de huisstijl van Welcome to the club. Met deze informatie kun je als club je eigen (commerciële) materialen maken. Ook staan er voorbeelden in over hoe je in de stijl van de campagne communiceert met bestaande leden en nieuwe (potentiële) golfers.
  • Via deze link zijn campagnebeelden en andere uitingen te downloaden. Deel de Welcome to the club-uitingen via je eigen kanalen om het bereik van de campagne verder te vergroten. Vergeet daarbij niet om de NGF en GOLF.NL te taggen en hashtags te gebruiken (#welcometotheclub #welcome #golf #beterwordthetnietbuiten #golfnl #sport #ngf #golfclub). Door het taggen en het gebruik van de hashtags kunnen we jullie en de campagne volgen en ondersteunen. Bij de materialen zit ook een template om je eigen flyers te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld je eigen Welcome to the club-activiteiten te promoten.

Tips

Wil je optimaal profiteren van de campagne Welcome to the club? Zorg dan niet alleen voor een breed aanbod op het Golfstart-platform, maar plan ook slim je beginnerscursussen in. Zo sluit de campagne aan op het aanbod van jouw club of baan en kunnen beginners gemakkelijk starten met golf. Hieronder vind je tips over hoe je je aanbod op Golfstart succesvoller kunt inplannen en hoe je online je club of baan kunt promoten via je eigen kanalen en middelen.

Plan vooruit en vergroot het succes

Plan je aanbod minimaal drie maanden vooruit om optimaal te profiteren van de Welcome to the club-campagne. Uit cijfers blijkt dat lessen en cursussen die minstens 80 dagen voor de start op het platform worden aangeboden vaker doorgaan dan de cursussen en lessen die korter op het platform staan. Mensen boeken gemiddeld 23 dagen vooruit. Dit geldt voor alle soorten lessen, van gratis kennismakingslessen tot baanpermissie- en handicap 54-cursussen. Dus plan vooruit en vergroot de kans dat jouw lessen en cursussen goed gevuld zijn en doorgaan.

Plan je lessen en cursussen op aantrekkelijke tijdstippen

Hiermee spreek je een breed publiek aan. Dit zijn goede voorbeelden.

  • Dinsdag t/m donderdag tussen 18.00 en 20.00 uur.
  • Zaterdag en zondag tussen 10.00 en 14.00 uur.

Profiteer van adverteren via Meta (Facebook en Instagram)

Als golfclub of -baan kun je veel profijt hebben van online adverteren via Meta. Het is laagdrempelig, effectief en biedt volop kansen om jouw bereik en impact te vergroten. Twee belangrijke redenen om het te proberen:

  1. Bereik nieuwe doelgroepen
    Meta biedt uitgebreide mogelijkheden om gericht te adverteren op basis van interesses, gedrag, locatie, leeftijd en meer. Of je nu bestaande golfers, sportliefhebbers of een nieuwe doelgroep wilt aanspreken, je bereikt precies de mensen die het meest relevant zijn voor jouw boodschap, evenement of golfaanbod.
  2. Verhoog zichtbaarheid en betrokkenheid
    Dankzij de visuele formats zoals carrousels, reels en stories, zorgen Facebook en Instagram voor hoge betrokkenheid. Je boodschap wordt gezien, gedeeld, geliket en goed onthouden.

Adverteren is eenvoudiger dan je denkt. De NGF heeft een handige stap-voor-staphandleiding ontwikkeld die je begeleidt bij het opzetten van een advertentie via Meta. Hier vind je het stappenplan.

Blijft het aantal inschrijvingen achter?

Heb je jouw aanbod goed vooruit gepland, maar lopen de inschrijvingen nog niet zoals verwacht? Wil je meer informatie over het werven van nieuwe golfers of tips & tricks om je aanbod beter onder de aandacht te brengen? Stuur dan een mailtje naar Lisa van Kampen (lisa.vankampen@ngf.nl). Zij komt graag bij je langs om samen te kijken waar mogelijke verbeteringen liggen.

  • Lees hier meer over het jaarlijkse imago-onderzoek dat NGF laat uitvoeren.
  • Lees hier over de marketingtool van de NGF.

Over de Welcome to the Club-campagne

De NGF zet in op de ontwikkeling en een duurzame groei van de vierde sport in Nederland. We focussen ons op een gezonde golfsport op de lange termijn door het verjongen van de sport en meer vrouwen van de sport te laten genieten. In de Welcome to the club-campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier.

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.

Hieronder staan twee presentaties met meer informatie over de Welcome to the club-campagne. Verderop vind je ook een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meer informatie ontvangen, stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.

Veelgestelde vragen

Alle deelnemende clubs ontvangen een (online) clubpakket. Een clubpakket bestaat uit een vlag/banier, een bord en extra zichtbaarheid in de club. Ook ontwikkelen we een inspiratietoolkit met voorbeelden hoe clubs zelf 'Welcome to the club' kunnen verwerken in hun eigen communicatie en andere uitingen.

 

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Lees verder.

 Welcome to the club golf