Inhoud caddie

Welcome to the club!

150 clubs hebben zich aangesloten bij de Welcome to the club-campagne. Deze groots opgezette campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken.

Ben je golfer? Ga dan naar golfstart.golf.nl. Ben je vertegenwoordiger van een club of baan, lees dan verder. 

Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag willen delen met golfers en niet-golfers via de Welcome to the club-campagne die op 15 mei 2023 is begonnen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen.  

De campagne is in 2023 begonnen met 125 clubs. In 2024 zijn er clubs bijgekomen waardoor het totaal nu 150 is. Met meer deelnemende clubs kunnen we nog een groter draagvlak creëren, bereiken we meer potentiële golfers en wordt beginnen met golf nog toegankelijker. Wil je ook meedoen aan de Welcome to the Club-campagne? Neem dan contact op via welcometotheclub@ngf.nl. De campagne loopt tot en met 2026.

Het laatste nieuws

  • Op vrijdagmiddag 17 januari 2025 is er een Welcome to the club-nieuwjaarsbijeenkomst. Informatie hierover volgt per mail.
  • Op donderdag 23 januari is er een online informatiesessie over Welcome to the club
  • Op woensdag 29 januari houden we een webinar over het Golfstart-platform.
  • Op woensdag 19 februari houden we een webinar over de app GOLF.NL en de mogelijkheden die de app biedt voor banen, clubs en golfprofessionals.
  • In maart 2024 zijn Golfstart en Probeer Golf samengevoegd op het Golfstart-platform. Hierdoor vindt de potentiële golfer alle informatie op één platform, informatie over beginnen met golf en het aanbod aan lessen en cursussen.
  • In 2024 hebben weer meer personen hun eerste les of cursus via het Golfstart-platform geboekt. Bij Probeer Golf zien we een groei van 10% en Golfstart kent een groei van 5%.
  • In de herfst van 2024 is het imago-onderzoek uitgevoerd. We hebben golfers en niet-golfers voor het vierde jaar op rij naar hun mening over golf gevraagd. De resultaten zijn positief. Zo zien we dat de intentie om te gaan golfen onder mensen die de campagne hebben gezien veel groter is dan onder niet-golfers die de campagne niet hebben gezien.
  • De Golfpersprijs 2024 is gewonnen door de golfspecial van Welcome to the Club in samenwerking met Beau Monde (lees hier meer). Alle Wttc-clubs hebben het magazine ontvangen om uit te delen. Wil je meer magazines, stuur dan een mail aan welcometotheclub@ngf.nl.
  • De Welcome to the club-campagne is opgedeeld in drie 'flights' (in een flight wordt extra geadverteerd). In augustus 2024 is flight drie begonnen. Vanaf dat moment worden onder meer clubspecifieke banners ingezet om het golfaanbod van clubs op het Golfstart-platform te promoten. In flight twee hebben we gezien dat clubs met veel aanbod op het Golfstart-platform veel extra bezoekers hebben getrokken. 
  • Alle eerste contactpersonen van de campagne hebben dit jaar toegang gekregen tot de Spicelab Postertool (voorheen URD Solutions). Dit is een marketingtool die speciaal voor Welcome to the club is ingericht. Via de tool kunnen allerlei materialen worden gemaakt (zoals vlaggen, bierviltjes, posters, socialmedia-posts). Hiermee kunnen clubs hun aanbod en evenementen promoten. In 2025 zullen er mogelijk extra middelen aan de postertool toegevoegd worden. Ideeën hiervoor zijn welkom.
  • De Welcome to the club-vlaggen en -banieren zijn in een nieuw jasje gestoken. Ze hebben nu een donkerblauwe kleur met een wit logo. Heb je nog geen nieuwe vlag of banier ontvangen? Mail dan je voorkeur naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Om clubleden te informeren over de Welcome to the club-campagne hebben we een one-pager met achtergrondinformatie over de campagne gemaakt. De one-pager kan worden uitgedeeld op een vergadering, bijeenkomst of bij de receptie van de club worden neergelegd. Klik hier om de one-pager met achtergrondinformatie te downloaden.
  • In de campagne-manual vind je meer achtergrondinformatie en de huisstijl van Welcome to the club. Met deze informatie kun je als club je eigen (commerciële) materialen maken. Ook staan er voorbeelden in over hoe je in de stijl van de campagne communiceert met bestaande leden en nieuwe (potentiële) golfers.
  • Via deze link zijn campagnebeelden en andere uitingen te downloaden. Deel de Welcome to the club-uitingen via je eigen kanalen om het bereik van de campagne verder te vergroten. Vergeet daarbij niet om de NGF en GOLF.NL te taggen en hashtags te gebruiken (#welcometotheclub #welcome #golf #beterwordthetnietbuiten #golfnl #sport #ngf #golfclub). Door het taggen en het gebruik van de hashtags kunnen we jullie en de campagne volgen en ondersteunen. Bij de materialen zit ook een template om je eigen flyers te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld je eigen Welcome to the club-activiteiten te promoten.

Over de Welcome to the Club-campagne

De NGF zet in op de ontwikkeling en een duurzame groei van de vierde sport in Nederland. We focussen ons op een gezonde golfsport op de lange termijn door het verjongen van de sport en meer vrouwen van de sport te laten genieten. In de Welcome to the club-campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier.

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.

Hieronder staan twee presentaties met meer informatie over de Welcome to the club-campagne. Verderop vind je ook een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meer informatie ontvangen, stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.

Veelgestelde vragen

De campagne is begonnen op 15 mei 2023. Doet je club nog niet mee aan Welcome to the club-campagne? Stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.Vanaf 2024 kunnen nieuwe clubs zich aansluiten bij de campagne. Aan het einde van de zomer zullen we informatiesessies organiseren voor clubs die in 2024 willen aansluiten.

 

Alle deelnemende clubs ontvangen een (online) clubpakket. Een clubpakket bestaat uit een vlag/banier, een bord en extra zichtbaarheid in de club. Ook ontwikkelen we een inspiratietoolkit met voorbeelden hoe clubs zelf 'Welcome to the club' kunnen verwerken in hun eigen communicatie en andere uitingen.

 

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Lees verder.

 Welcome to the club golf