Jonge mensen op de golfbaan!

25 februari 2021

In de eerste aflevering van 'Danielles Drive' schrijft Danielle Wallet, marketing directeur van de NGF, over verjonging in golf.

Wat een mooie weken heeft de natuur ons bezorgd… Een prachtige winterweek gevolgd door een lente-explosie! Dit weekend waren de banen weer sneeuwvrij en ben ik een kijkje gaan nemen op The Links Valley in Ermelo, niet ver van mijn huis. Ik golf nog niet zo lang maar lang genoeg om een vergelijking te kunnen maken tussen golf vóór en na corona. Anders dan vroeger zag ik een heel drukke baan met opvallend veel enthousiasme bij iedere golfer. En nog mooier, die golfers waren niet allemaal ouder dan ik! Toen ik in 2019 met golf begon, was ik een van de jongsten op mijn golfbaan, maar die tijd is hopelijk voorbij!

De banen zijn ongekend drukbezet en je ziet 'opeens' ook veel jonge spelers

De clubs en banen – en vooral ook de golfhoreca – hebben een moeilijk jaar achter de rug en de zware tijden zijn helaas nog niet voorbij. Maar corona heeft ook positieve effecten: de banen zijn ongekend drukbezet en je ziet 'opeens' ook veel jonge spelers. Niet alleen starters, ook jonge mensen die al golfer zijn (dat is te zien aan hun ingeslepen swing) maar die je voor corona niet of nauwelijks op de baan zag.

Over de verklaring hoeven we het niet te hebben: golf is geweldig (dat weten wij allemaal al lang!) en in coronatijd een van de weinige sporten die veilig beoefend kunnen worden. Ik sta wel graag even stil bij de geweldige cijfers van 2020. Het aantal golfers is het afgelopen jaar met zo’n 14.000 toegenomen en het mooiste nieuws is dat er onder die nieuwkomers heel veel millennials zijn (82 procent meer 18- tot 35-jarigen)! Je leest er meer over in het artikel Golf scoort hoog.

Ik word heel blij, nu ik veel meer leeftijdsgenoten en jongere spelers op de golfbanen zie, want verjonging is hard nodig. We hebben er vorig jaar al een paar keer op gewezen: in de afgelopen tien jaar is de golfpopulatie gemiddeld vijf jaar ouder geworden. Verjonging is cruciaal om de golfsport op de lange termijn gezond te houden. Een betere leeftijdsopbouw is daarom een van de belangrijkste speerpunten in de Visie2021+ die het NGF-bestuur in de ALV op 1 mei presenteert (be there!).

Hoe houden we de jonge 'coronagolfers' vast als ze straks weer mogen doen wat ze normaal doen?

Dankzij corona profiteren we nu van een onverwachte verjonging, maar hoe zorgen we ervoor dat dit geen tijdelijk effect is? Hoe houden we de jonge 'coronagolfers' vast als ze straks weer mogen doen wat ze normaal doen, als er weer veel andere verleidingen zijn? Dat is de kunst. Want beginnende golfers zijn de beste ambassadeurs voor golf en jonge nieuwkomers trekken andere jonge mensen aan.

Het is bekend dat we goed zijn in het werven van nieuwe golfers, onder wie ook millennials en vrouwen. Maar we zijn niet zo goed in het behouden van nieuwkomers, en dat geldt zeker voor de jongere generaties. Samen kunnen en moeten we hier beter in worden.

En dat kan! Met productdifferentiatie. Als we het juiste product voor de juiste prijs aanbieden, behouden we golfers. In de voorbereidingen op het strategieplan 2021+ hebben we hierover al veel met jullie gesproken. Maar er zijn meer redenen voor het afhaken van nieuwkomers. Ik hoor heel graag jullie gedachten en ik ben ook heel nieuwsgierig naar jullie successen op het gebied van ledenbehoud. Van best practices kunnen we allemaal veel leren!

Daniëlle Wallet directeur marketing van de NGF

Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl