Terug naar Nieuwsoverzicht

Lochemse Golfclub: Golfstart Golfclub van de maand

12 mei 2022

De Lochemse Golfclub heeft kwaliteit en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan en gebruikt de platformen Golfstart en Open Golfdagen om dat aan beginnende golfers te laten zien. Dat is succesvol mede dankzij een goede structuur van lesgeven. Reden om De Lochemse uit te roepen tot golfstart Golfclub van de maand april.

We vroegen Dennis Jansen (de manager van De Lochemse Golfclub) en Chanti Janssen (coördinator golfschool Eccles Golf Academy) om een aantal vragen te beantwoorden over hun aanpak op het Golfstart- en Open Golfdagen-platform.

Jullie zijn recent gestart met lespakketten op het Open Golfdagen & Golfstart-platform. Waarom?
“We vinden het een heel mooi platform. De uniformiteit, kwaliteit en duidelijkheid voor alle geïnteresseerde- en/of beginnende golfers spreken ons erg aan. We geven elke maand een gratis golfclinic van twee uur voor een kennismaking. Hiermee creëren we een eigen visvijver voor de golfcursussen. Daarnaast hebben we minimaal een keer per maand een Golfstart naar baanpermissie en een Golfstart naar handicap 54 die beginnen op een doordeweekse en weekenddag. Ook bieden we clubfittingen aan, om zo mensen echt verder te helpen want wat is wijsheid? Precies, ze hebben vaak geen idee. Dus door informatie te geven, kennis te delen geven we de beginners een professioneel, eerlijk en kwalitatief advies.”

Waarom zou een beginnende golfer juist bij De Lochemse een Open Golfdag en Golfstartcursus willen volgen?

“Iedere beginner is welkom op iedere club. Het is belangrijk voor mensen om te kijken wat ze een fijne plek vinden. Ze zijn op De Lochemse bij het juiste adres voor gezelligheid, ervaring en kennis. Hebben kwaliteit en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan; wij willen mensen echt leren golfen, lekker de baan in laten gaan en laten integreren in de vereniging.”

Wat doen jullie aan lokale promotie?

“Wij sturen wekelijks een up-to-date bericht over de actuele cursussen en eerste datum voor de golfclinic. Zowel de vereniging als de golfshop/golfschool stuurt deze nieuwsbrief. Met de lokale kranten zijn we bezig. We moeten goed letten op bereik, populariteit, verhouding redactioneel/advertenties en ook hoe onafhankelijk het nieuws is ten opzichte van de advertenties. En we willen graag met posters aandacht trekken. Onze tip aan de NGF: een goede beeldbank waar clubs simpel posters kunnen downloaden in de stijl van Golfstart en Open Golfdagen. Net zoals die Covid posters-destijds, dat was super strak & handig! Zulke posters kunnen we ophangen zodat leden het met kennissen, familie & buren kunnen delen. Het begin van de sneeuwbal. We zouden ze ook kunnen gebruiken voor de socials & nieuwsbrieven. Op de socials zijn we sowieso vrij actief, met (betaalde) posts op Facebook en een wekelijks bericht op TikTok om de jeugd erbij te houden. We zijn LinkedIn aan het voorbereiden voor maandelijkse berichten over cursussen, golf, beginners, masterclasses, etc. Die zetten we dus wat breder in.”

Wat denken jullie dat het jullie gaat opleveren?

“Wij zijn gezegend met veel leden. Dat maakt dat het werven van leden momenteel niet de hoogste prioriteit heeft, maar we willen wel een netwerk hebben en houden. Het is en blijft belangrijk een open club te zijn, waarbij mensen welkom zijn zodat we kunnen werken aan ons imago: klantvriendelijk & kwalitatief. Typerend zijn de twee mannen die onlangs aan onze balie verschenen. Zij hadden een weekendcursus gevolgd maar kwamen erachter dat alleen het GVB halen niet echt werkt. Ze zeiden: “We willen echt leren golfen. Als wij nu de baan in gaan, houden we mensen op, die raken geïrriteerd en we voelen ons er niet fijn bij. Kunnen wij alsnog de hele Golfstart naar handicap 54 volgen en echt leren golfen?” Dat kon, natuurlijk! Dit voorbeeld laat zien dat kwaliteit bij golf belangrijk is.

Wat is jullie gouden tip aan andere golfclubs?
“Gewoon beginnen, collega-golfclubs! Een goed begin is het halve werk. Het is een platform dat de NGF en NOC*NSF doorontwikkelen. Ze zijn supergoed bereikbaar (dikke pluim voor Lisa!) en willen je echt verder helpen. Maar ook met goede ideeën gaan ze aan de slag. Het is echt ván de NGF vóór de clubs en pro’s. Spreek met de professionals, de golfshop en de horeca af hoe iedereen het ziet, wat het platform kan bieden en hoe je het voor iedereen naar wens kun implementeren.”