Terug naar Nieuwsoverzicht

Start Welcome to the club-campagne

19 april 2023

De start van de Welcome to the club-campagne komt steeds dichterbij. Inmiddels hebben meer dan 125 clubs zich aangesloten, een goede basis om de campagne succesvol te laten zijn. Wat zijn de vervolgstappen en wat kan je als club of baan nu al doen?

Doel

De NGF heeft zich tot doel gesteld om samen met de golfclubs, banen en pro’s de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken. Dit willen we bereiken met de Welcome to the club-campagne, door meer jonge mensen met focus op de leeftijdscategorie 25-50 jaar en vrouwen, te interesseren voor de golfsport. In de campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier. Want wie gaat golfen ontdekt zoveel meer.

Touch-Tell-Sell-Care-marketingmodel uitgelegd

De Welcome to the club-campagne is opgebouwd volgens het Touch-Tell-Sell-Care-marketingmodel. Dit model is opgedeeld in vier deelstrategieën waarbij de potentiële golfer centraal staat. Het heeft twee doelen: een boodschap overbrengen aan een grote groep mensen en het beïnvloeden van de perceptie rondom golf. Wij willen de naamsbekendheid van golf vergroten en het imago veranderen waardoor er veel nieuwe (jonge en vrouwelijke) golfers worden aangetrokken tot de golfsport in Nederland.

Touch

In deze fase gaat het om het bereiken van je doelgroep, de potentiële golfer. Dit is de eerste kennismaking van een nieuwe en brede groep mensen met golf. We willen golf een nieuw kader geven, we maken korte metten met de vooroordelen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen. Met hulp van verschillende landelijke massamediakanalen – televisie, magazines, kranten en social media – laten we zien dat golf een geweldige sport is voor een breed publiek waarin iedereen welkom is en creëren we veel herhalingen bij de doelgroep. Op 1 mei 2023 gaan we van start met de lancering van een speciale editie van het magazine Happy in Shape waarin golf in het zonnetje wordt gezet. Het nummer ligt vanaf 2 mei in de winkel. Deze publicatie is tot stand gekomen in samenwerking met Shelly Sterk en Carolien Karthaus-Spoor, twee bekende Nederlanders die fan zijn van golf en ambassadeurs van de sport zijn. Rond 15 mei is de Welcome to the club tv-commercial voor het eerst op televisie en in andere media te zien. Hier gaan we veel aandacht aan besteden.

Tell

In de Tell-fase willen we veel mensen interesseren, binden én het plezier van golf overbrengen. Dit is de fase waarin potentiële golfers concreet op zoek gaan naar zaken die te maken hebben met golf. In deze fase vertellen we waarom golf zo’n leuke sport en vrijetijdsbesteding is. We drukken vastgeroeste overtuigingen als dat golf duur en tijdrovend is, de kop in. Inspanning en ontspanning, buiten in de natuur, samen of alleen golf. Golf kent vele vormen en is een sport voor iedereen. Dit komt terug in onze uitingen en op onze website, onder andere met een social-videoreeks waarin we voor het voetlicht brengen wat mensen beweegt om te golfen. Met de boodschap: wat je reden ook is, jij bent welkom bij de club! Een ander voorbeeld is een reeks in een wekelijks vrouwenmagazine met verhalen van personen in de doelgroep die aan het golfen zijn geslagen en ontzettend verliefd op de sport zijn geworden, om zo te laten zien hoe mooi de sport is en wat hun beweegredenen zijn. De reeksen zijn te zien in diverse landelijke media, van geprinte magazines tot online mediakanalen.

Sell

Deze fase is bedoeld om potentiële golfers te laten kennismaken met golf via Probeer Golf of Golfstart. We stimuleren potentiële golfers om naar een golfbaan in de buurt te komen om te les te nemen. Een breed aanbod van de golfclubs en -banen is in deze fase essentieel. Een kennismaking met golf of een golfles moet eenvoudig te vinden en toegankelijk zijn. Daarom zijn we blij met het grote aantal deelnemende clubs verspreid over heel Nederland. Hierdoor kunnen geïnteresseerden altijd makkelijk, via één platform en in hun eigen buurt beginnen met golf. In deze fase gebruiken we lokale media in de buurt van de deelnemende clubs.

Care

Meer dan 125 clubs hebben zich aangesloten bij de nieuwe beweging. Zodra de nieuwe golfers eenmaal op de golfbaan aanwezig zijn, is het uiteraard belangrijk om zowel de nieuwe als de huidige golfers te betrekken bij de nieuwe beweging en hen te activeren om nog meer mensen te verwelkomen. Voor deze fase ontvangen deelnemende clubs en banen hun eigen Welcome to the club-pakket met promotiematerialen en worden ze actief betrokken bij de campagne, waarbij er altijd ruimte is voor eigen invulling.

Vijf tips om de Welcome to the club-campagne te versterken

  • Maak een leuke landingspagina op je website met goede content en mooie aansprekende beelden gericht op de doelgroep. Gebruik beelden waarop vrouwen en jongeren te zien zijn. Zorg er ook voor dat de website goed te lezen is op een mobiele telefoon omdat voor de meeste mensen, vooral voor de jongere doelgroep, hun mobiel het meest gebruikte apparaat is om zich te oriënteren en oplossingen te zoeken. Heb je geen beelden? Vraag ze bij ons op.
  • Gebruik de je-vorm, dat is toegankelijker en aansprekender voor jongeren.
  • Zet Instagram en andere socialmediakanalen in met mooie beelden, dit is een visitekaartje van je club en de doelgroep kijkt vaak op social media ter inspiratie.
  • Maak het makkelijk voor potentiële golfers om te beginnen door een breed aanbod kennismakingslessen en golfcursussen via Probeer Golf en Golfstart aan te bieden. Als deelnemende club is het belangrijk dat je altijd voldoende aanbod op de platformen zet, het liefst iedere maand. Hierdoor kunnen potentiële golfers het hele jaar en overal beginnen met golf.
  • Bied gedifferentieerde lidmaatschappen aan. Vooral in de Care-fase kan je hiermee een verschil maken. Speel in op de wensen en het speelgedrag van (nieuwe) golfers met een breed aanbod aan lidmaatschappen. Daarmee wordt golf niet alleen bereikbaarder, een club kan ook meer leden verwelkomen en de bezettingsgraad van de baan verbeteren. Uiteindelijk leidt dit tot een hogere tevredenheid van alle leden.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Welcome to the club-campagne? Stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.