Terug naar Nieuwsoverzicht

De campagne Welcome to the club is begonnen

15 mei 2023

Welcome to the club is officieel begonnen. De campagne van de NGF richt zich op het vergroten van de toegankelijkheid van de golfsport met als doel het verbeteren van het imago onder niet-golfers, verjonging en het aantrekken van meer vrouwen.

"Golf pakt conservatief imago aan". Met deze woorden begint een persbericht dat de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) op maandag 15 mei bij de start van de campagne heeft verspreid. "Golf een oude mannensport? Écht niet! De  speelt met de vooroordelen rondom golf in de nieuwe campagne ‘Welcome to the club’. Met deze campagne wil de NGF de sport toegankelijk maken, want wie gaat golfen, ontdekt zoveel meer."

De campagne Welcome to the club laat zien dat golf er is voor een breed publiek. De golfsport heeft te maken met een imagoprobleem onder niet-golfers en dat zit participatie van jongeren en vrouwen in de weg. De perceptie van de sport is heel anders dan hoe het in werkelijkheid is.

NGF-campagnebeeld Welcome to the club

De nieuwe campagne is hard nodig, vertelt marketingdirecteur Danielle Wallet van NGF. “We zijn een grote sport, namelijk de vierde in Nederland met 420.000 golfers, maar er is een disbalans in leeftijd en geslacht. In de afgelopen tien jaar zagen we een stijging van vijf jaar in de gemiddelde leeftijd van golfers: van 49 jaar naar 54 jaar. Het aantal 70-plussers is flink toegenomen, met maar liefst 139 procent, terwijl het aantal golfers in de leeftijdscategorie 30 tot 50 is afgenomen met bijna de helft. Als deze trend zich doorzet, hebben we op de lange termijn een probleem." 

Naast de vergrijzing heeft de golfsport met nog twee problemen te maken. Wallet: "Slechts een derde van het aantal golfers is vrouw. De grootste barrière voor vrouwen om te beginnen met golf is dat ‘het niet hun wereld is’. We kampen ook met een imagoprobleem onder niet-golfers. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat het een elitesport is, tijdrovend en een sport voor ouderen. Terwijl golf er in allerlei prijsklasses is, je op een par-3-baan met een uur golfen klaar bent en 34% van het aantal golfers tussen de 25-50 jaar is. De coronatijd heeft ons laten zien dat mensen onder de 50 ook razendenthousiast over de golfsport zijn en dat was een goede testcase.”

Golf in een ander perspectief zetten

Om golf in een ander perspectief te zetten is gekozen voor een opvallend thema: Welcome to the club. In de campagne, de grootste in de geschiedenis van de Nederlandse golfsport, wordt met verschillende vooroordelen gespeeld. Aan de hand van de stereotypen gaan we heel Nederland laten zien dat het juist een sport voor een breed publiek is. En natuurlijk ook hoe mooi en leuk de golfsport is! De campagne kenmerkt zich door opvallende fotografie en een toon die jong, fris, bold en rebels is. Maar altijd met respect voor onze huidige golfers, de sport en de omgeving.

De campagne is de komende jaren onder andere te zien op tv, op social media, in verschillende tijdschriften, online en natuurlijk ook in en om de meer dan 125 deelnemende golfclubs. Het doel van de NGF is om de golfsport toekomstbestendig en toegankelijker te maken. Iedereen moet zich welkom voelen: jong, oud, man én vrouw. Golf is er namelijk voor iedereen. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent, maar om plezier. Iedereen is welkom: Welcome to the club.

De drempel om te starten met golf is veel lager dan velen denken. Zo zijn er gratis kennismakingslessen, door heel Nederland te vinden via probeergolf.nl. Bevalt het, dan kan je 6 lessen boeken voor maar 99 euro via golf.nl/welcome.

De campage is tot stand gekomen in samenwerking met: Mad Avenue, Candid Platform, Mediabureau Stroom, Onderzoeksbureau Validators en production agency Sticky Stuff o.a. Regisseur Joost van Deijzen, DOP Tibor Dingelstad, Fotograaf Ines van Steenkiste-Muylle en Stylist Lobke de Dreu via House of Orange Agency.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.