Terug naar Nieuwsoverzicht

Niet veel rode broeken ingeleverd, maar pr-campagne wel een succes

30 oktober 2023

Samen met DE&I advertising agency Calamity Jane heeft de NGF de ruil-je-rode-broek-in-weken georganiseerd. Wat was het resultaat van de pr-actie?

Van 11 tot en met 30 september 2023 konden golfers rode broeken inleveren op golfclubs. Wij zijn blij met de resultaten en de enthousiaste inzet van de clubs die samen met ons deze actie vorm hebben gegeven. In dit artikel lees je meer over de actie en de resultaten. De ruil-je-rode-broek-in-actie is onderdeel van de Welcome to the club-campagne die de NGF in het voorjaar heeft gelanceerd.

Waren de ruil-je-rode-broek-in-weken een succes?

De actie was een succes. Er is in veel (online) media - lokaal en landelijk – over de actie en het imago van golf geschreven en gesproken. Er is veelal positief op gereageerd en we hebben Nederland aan het denken gezet over de stereotiepe denkbeelden die er over de golfsport bestaan. Het veranderen van het imago heeft tijd nodig en deze actie heeft bijgedragen aan onze boodschap: wie gaat golfen ontdekt zoveel meer!

De actie heeft een mediawaarde opgeleverd van 235.000 euro en zorgde voor meer dan 17 miljoen impressies in kranten, vakbladen, magazines, op televisie en radio. Er zijn ook verschillende opiniestukken geschreven en deze redactionele inhoud is geloofwaardiger dan alleen adverteren. Iemand anders vertelt immers ons verhaal. Wil je een overzicht ontvangen van de uitingen? Stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl

Er waren golfers die zich persoonlijk aangesproken voelden door de campagne. Sommigen hadden het idee dat zij in hun rode broek niet meer welkom zouden zijn op de green. We willen nogmaals benadrukken dat deze actie symbolisch bedoeld was. De huidige golfer – met of zonder rode broek – is uiteraard nog steeds "welkom bij de club". Deze actie moest - bij mensen met vooroordelen over golf - onderstrepen dat het imago van golf aan het veranderen is. Daarin zijn we zeker geslaagd. Het was niet de opzet om bestaande leden buiten te sluiten, maar juist om hen de ambassadeurs te maken die de deur naar de buitenwereld openzetten.

Het doel van de actie was het generen van pr die Nederland bewust maakt van de imagoverandering van de golfsport. Kiona de Vries van Calamity Jane: "Met een marketingpraatje over hoe leuk de golfsport is, haal je het nieuws niet. Eerst zien, dan geloven, zeggen mensen dan. Deze pr-actie was zo succesvol onder de doelgroep doordat de NGF een 'bold statement' durfde te maken dat meteen bewijs leverde voor het feit dat het imago van golf daadwerkelijk aan het veranderen is. De NGF laat zien dat ze met een knipoog durven kijken naar de vooroordelen die 25% van Nederland over golf heeft. Dat wekt niet alleen sympathie op, maar je veegt daarmee meteen de vooroordelen die leven in de potentiële nieuwe doelgroep van tafel."

Waarom eigenlijk de ruil-je-rode-broek-in-weken?

Uit imago-onderzoek van de NGF blijkt dat onder niet-golfers 25% van de mensen golf iets voor de elite en niet voor henzelf vindt. Van de niet-golfers denkt 10% direct aan 'de kakker’ in de rode broek wanneer het over golf gaat. Golf heeft last van dit imago, want een grote groep potentiële golfers blijft hierdoor weg. Dit imago hebben we uitgedaagd met de ruil-je-rode-broek-in-weken. Door symbolisch rode broeken af te staan, willen we het imago van golf veranderen. Zo laten bestaande leden aan een nieuwe generatie golfers – met een knipoog – zien dat iedereen welkom bij de club is.

Dit jaar zal de NGF voor het derde jaar op rij een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Validators. In dit onderzoek wordt ook meegenomen of we al een verandering zien in het imago van golf en wat de impact is van de Welcome to the club-campagne.

Wij willen graag een meer diverse golfsport, want dit heeft een positief effect op het aantrekken van nieuwe (jonge en vrouwelijke) golfers. Zij voelen zich thuis in een sport die een afspiegeling is van hun eigen belevingswereld.

De eerste resultaten laten een verschuiving zien. Jessica Platen van Validators: “De ruil-je-rode-broek-in-actie is erin geslaagd om op te vallen, maar ook om een kwart van de mensen anders te laten denken over golf en de sport zelfs te overwegen. Dat is een erg mooi resultaat.”

Hoe nu verder?

We gaan alle rode broeken verzamelen en een modeontwerper gaat voor ons aan de slag met de rode broek als inspiratiebron. Hoe dit eruit komt te zien, zullen we nog met jullie delen.

Welcome to the club

De Welcome to the club-campagne loopt tot en met 2026. Het doel van de campagne is een nieuwe, diverse doelgroep warm maken voor golf. Dat is nodig, want de golfsport is in de afgelopen 10 jaar met 5 jaar ouder geworden. De leeftijdscategorie 70+ is met 139% toegenomen en de leeftijdscategorie 30-50 jaar is met 49% afgenomen. Uit onderzoek van Validators blijkt dat het imago van golf onder niet-golfers slecht is en dat hier nog veel te winnen valt.

In de Welcome to the club-campagne spelen we met de verschillende vooroordelen rondom golf en laten we tegelijkertijd zien dat de sport heel veel moois te bieden heeft voor een breed publiek. Daarbij maken we gebruik van een toon die jong, fris en rebels is. Maar altijd met respect voor onze golfers, de sport en de omgeving. Meer dan 125 clubs hebben zich reeds aangesloten bij de campagne.

In 2024 willen we nog meer potentiële golfers bereiken samen met golfclubs, -banen en -professionals in Nederland en delen dat golf een prachtige sport is. Aansluiten bij de Welcome to the club-campagne? Dat kan. Schrijf je club of baan in via deze link.