Inhoud caddie

Welcome to the club!

Meer dan 125 clubs hebben zich aangesloten bij de Welcome to the club-campagne. Deze groots opgezette campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken.

Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag willen delen met golfers en niet-golfers via de Welcome to the club-campagne die op 15 mei 2023 is begonnen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen.  

Sluit je aan bij Welcome to the club-campagne

Omdat we voor verandering op de lange termijn gaan, gaan we in de komende jaren door met de Welcome to the club-campagne! Veel clubs hebben zich al aangesloten bij de club om samen het imago van golf een boost geven en meer vrouwen en jongeren te interesseren in golf. Wij kijken ernaar uit om met nog meer clubs samen te werken in 2024. Wil jouw club vanaf 2024 deelnemen aan de Welcome to the Club-campagne? Schrijf je dan in via dit formulier. Inschrijven kan tot 1 december 2023.

Campagnematerialen Welcome to the club

Om de campagne te versterken, kunnen clubs veel zelf doen.

  • Om clubleden te informeren over de Welcome to the club-campagne hebben we een onepager met achtergrondinformatie over de campagne gemaakt. De onepager kan worden uitgedeeld op een vergadering, bijeenkomst of bij de receptie van de club worden neergelegd. Klik hier om de onepager met achtergrondinformatie te downloaden.
  • In de campagne-manual vind je meer achtergrondinformatie en de huisstijl van Welcome to the club. Met deze informatie kun je als club je eigen (commerciële) materialen maken. Ook staan er voorbeelden in over hoe je in de stijl van de campagne communiceert met bestaande leden en nieuwe (potentiële) golfers.
  • Via deze link zijn campagnebeelden en andere uitingen te downloaden. Deel de Welcome to the club-uitingen via je eigen kanalen om het bereik van de campagne verder te vergroten. Vergeet daarbij niet om de NGF en GOLF.NL te taggen en hashtags te gebruiken (#welcometotheclub #welcome #golf #beterwordthetnietbuiten #golfnl #sport #ngf #golfclub). Door het taggen en het gebruik van de hashtags kunnen we jullie en de campagne volgen en ondersteunen. Bij de materialen zit ook een template om je eigen flyers te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld je eigen Welcome to the club-activiteiten te promoten.

Het laatste nieuws

  • Op 11 september zijn de  Ruil-je-rode-broek-in-weken begonnen. Deze actie is een onderdeel van de campagne Welcome to the club. Meer hierover is te lezen op de pagina ngf.nl/rodebroek en in een persbericht.
  • In september worden de clubspecifieke banners opnieuw ingezet om het aanbod op de platformen Probeer Golf en/of Golfstart van de clubs te promoten. Ook zullen we voor de deelnemende clubs social media-berichten beschikbaar stellen om te delen via de eigen social media-kanalen. Maak kiezen voor golf toegankelijk en laagdrempelig. Wij raden daarom aan om minstens twee lessen of cursussen per maand aan te bieden. Door een ruime keuze wordt het kiezen van een les of een of cursus in de buurt eenvoudig in te plannen voor de potentiële golfer.
  • De Welcome to the club-campagne liep in de zomerperiode gewoon door. Zo is er geadverteerd in bladen die in de vakantie veel gelezen worden, zoals de Linda, Beau Monde, Flow en Happy in Shape. Ook vertelden vier golfsetjes deze zomer in Flair over hun liefde voor de sport en op 8 augustus 2023 verscheen Helden magazine met daarin een groot interview met Anne van Dam.
  • In juli hebben we veel ingezet op conversie door middel van Probeer Golf- en Golfstart-banners. Tevens zijn de clubspecifieke banners drie weken rondom de locaties van de club te zien geweest. Dit betekent dat potentiële golfers in de omgeving van clubs banners van de club te zien hebben gekregen met een call-to-action om een gratis les of een golfcursus te boeken. De toename van het aanbod dat door de clubs op de platformen is geplaatst in combinatie met de inzet van de banners heeft in de maanden juni en juli tot enorm veel extra boekingen bij Golfstart en Probeer Golf geleid. De boekingen op Golfstart zijn met respectievelijk 176% en 242% gestegen. En bij Probeer Golf zien we in juni een groei van 294% en in juli zelfs meer dan 500%. De eerste resultaten zijn veelbelovend en hier bouwen we op verder. Het succes van de campagne is mede afhankelijk van het aanbod. Potentiële golfers moeten altijd en overal eenvoudig kunnen kennismaken met golf!
  • Golfclub Crossmoor sloot zich aan bij de Welcome to the club-campagne en boekte succes: tientallen boekingen voor Golfstart na een drukbezochte Probeer Golf-dag met ruim 200 bezoekers. Lees meer over het succes van Crossmoor in het artikel Welcome to the club geeft Crossmoor vliegende start
  • Op 15 mei 2023, de dag dat de campagne WttC officieel begon, is een tv-commercial verschenen. Die commercial is goed bekeken. In twee weken tijd werden 50% van alle vrouwen van 25 tot 54 jaar bereikt met gemiddeld 2,9 contacten. Dit kwam neer op een totaal van 4.885.050 mediacontacten. Van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder bereikten we 57% van de doelgroep. Zij zagen de spot gemiddeld 3,9 keer, dit is net wat vaker dan de vrouwendoelgroep. In deze doelgroep realiseerden we tot op heden ruim 31 miljoen mediacontacten. Na de start met een commercial is begonnen met het gerichter bereiken van de doelgroepen door online en offline te adverteren. 

Over de Welcome to the Club-campagne

De NGF zet in op de ontwikkeling en een duurzame groei van de vierde sport in Nederland. We focussen ons op een gezonde golfsport op de lange termijn door het verjongen van de sport en meer vrouwen van de sport te laten genieten. In de Welcome to the club-campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier.

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.

Hieronder staan twee presentaties met meer informatie over de Welcome to the club-campagne. Verderop vind je ook een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meer informatie ontvangen, stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.

Veelgestelde vragen

De campagne is begonnen op 15 mei 2023. Doet je club nog niet mee aan Welcome to the club-campagne? Stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.Vanaf 2024 kunnen nieuwe clubs zich aansluiten bij de campagne. Aan het einde van de zomer zullen we informatiesessies organiseren voor clubs die in 2024 willen aansluiten.

 

Alle deelnemende clubs ontvangen een (online) clubpakket. Een clubpakket bestaat uit een vlag/banier, een bord en extra zichtbaarheid in de club. Ook ontwikkelen we een inspiratietoolkit met voorbeelden hoe clubs zelf 'Welcome to the club' kunnen verwerken in hun eigen communicatie en andere uitingen.

 

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Lees verder.

 Welcome to the club golf