Inhoud caddie

Welcome to the club!

Meer dan 140 clubs hebben zich aangesloten bij de Welcome to the club-campagne. Deze groots opgezette campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken.

Ben je golfer? Ga dan naar golfstart.golf.nl. Ben je vertegenwoordiger van een club of baan, lees dan verder. 

Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag willen delen met golfers en niet-golfers via de Welcome to the club-campagne die op 15 mei 2023 is begonnen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen.  

De campagne is in 2023 begonnen met 125 clubs. Begin 2024 zijn er clubs bijgekomen waardoor het totaal nu ruim 140 is. Met meer deelnemende clubs kunnen we nog een groter draagvlak creëren, bereiken we meer potentiële golfers en wordt beginnen met golf nog toegankelijker. Wil je ook meedoen aan de Welcome to the Club-campagne? Neem dan contact op via welcometotheclub@ngf.nl. De campagne loopt tot en met 2026.

Het laatste nieuws

  • De Welcome to the club-campagne is opgedeeld in drie flights (in een flight wordt extra geadverteerd), waarvan de tweede op 20 mei start. In deze flight zetten we onder meer de clubspecifieke banners in om het clubaanbod op het Golfstart-platform online lokaal te promoten onder de doelgroepen. De clubspecifieke banners worden alleen ingezet voor clubs die aanbod op het Golfstart-platform hebben geplaatst.
  • De Golfstart-flyer is bijna klaar. Op deze flyer staat alle informatie over beginnen met golf via het Golfstart-platform. Wil je een setje flyers voor je club of baan ontvangen? Stuur dan een mailtje naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Medio april bestellen we Welcome to the club-vlaggen en -banieren voor alle deelnemende clubs en banen. Alle deelnemers ontvangen een nieuwe vlag of banier. Graag horen we waar jullie voorkeur naar uitgaat. Stuur een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Doet je club mee met de NGF Birdwatching Day? De Birdwatching Day van 2024 wordt gehouden op zaterdag 11 mei. Deze jaarlijkse activiteit is een sterk pr-moment voor de golfsport en jouw golfbaan, want de Birdwatching Day leent zich heel goed om golfers én niet-golfers te wijzen op de mooie leefgebieden die golfterreinen vormen voor vogels en andere dieren. Lees hier verder over de Birdwatching Day.
  • De platformen van Probeer Golf en Golfstart zijn sinds half maart samengevoegd. Lees hier meer. De eerste resultaten zijn positief, we zien meer bezoekers en meer boekingen. Dat er inmiddels veel golfcursussen en kennismakingslessen door de clubs op het platform zijn geplaatst, draagt bij aan deze groei.
  • We organiseren winacties met Welcome to the club-clubs op Instagram (klik hier). Wil je meedoen of extra informatie over deze actie, mail dan naar welcometotheclub@ngf.nl.
  • Doet je club in 2024 mee aan het NGF Familietoernooi? Dit is helemaal in de geest van Welcome to the club. Lees hier meer en meld je club aan.

Campagnematerialen Welcome to the club

Om de campagne te versterken, kunnen clubs veel zelf doen.

  • Om clubleden te informeren over de Welcome to the club-campagne hebben we een onepager met achtergrondinformatie over de campagne gemaakt. De onepager kan worden uitgedeeld op een vergadering, bijeenkomst of bij de receptie van de club worden neergelegd. Klik hier om de onepager met achtergrondinformatie te downloaden.
  • In de campagne-manual vind je meer achtergrondinformatie en de huisstijl van Welcome to the club. Met deze informatie kun je als club je eigen (commerciële) materialen maken. Ook staan er voorbeelden in over hoe je in de stijl van de campagne communiceert met bestaande leden en nieuwe (potentiële) golfers.
  • Via deze link zijn campagnebeelden en andere uitingen te downloaden. Deel de Welcome to the club-uitingen via je eigen kanalen om het bereik van de campagne verder te vergroten. Vergeet daarbij niet om de NGF en GOLF.NL te taggen en hashtags te gebruiken (#welcometotheclub #welcome #golf #beterwordthetnietbuiten #golfnl #sport #ngf #golfclub). Door het taggen en het gebruik van de hashtags kunnen we jullie en de campagne volgen en ondersteunen. Bij de materialen zit ook een template om je eigen flyers te maken. Hiermee kun je bijvoorbeeld je eigen Welcome to the club-activiteiten te promoten.
  • Maak kiezen voor golf toegankelijk en laagdrempelig. Wij raden daarom aan om minstens twee lessen of cursussen per maand aan te bieden. Door een ruime keuze aan Probeer Golf en Golfstart wordt het kiezen van een les of een of cursus in de buurt eenvoudig in te plannen voor de potentiële golfer. Het succes van de campagne is mede afhankelijk van het aanbod. Potentiële golfers moeten altijd en overal eenvoudig kunnen kennismaken met golf! Golfclub Crossmoor boekte veel succes met de Welcome to the club-campagne: tientallen boekingen voor Golfstart na een drukbezochte Probeer Golf-dag met ruim 200 bezoekers. Lees meer over het succes van Crossmoor in het artikel Welcome to the club geeft Crossmoor vliegende start

Over de Welcome to the Club-campagne

De NGF zet in op de ontwikkeling en een duurzame groei van de vierde sport in Nederland. We focussen ons op een gezonde golfsport op de lange termijn door het verjongen van de sport en meer vrouwen van de sport te laten genieten. In de Welcome to the club-campagne gaan we spelen met de vooroordelen rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten zien dat golf er is voor een breder publiek. Daarbij tonen we wat golf allemaal voor moois te bieden heeft. Het gaat niet om leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of hoe vermogend je bent. Golf gaat om plezier uit de sport te halen, op jouw manier.

We hebben de lat hoog gelegd en ambitieuze doelstellingen bepaald voor deze campagne en de komende jaren. Dat moet ook wel, want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
  • 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
  • 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.

Hieronder staan twee presentaties met meer informatie over de Welcome to the club-campagne. Verderop vind je ook een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meer informatie ontvangen, stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.

Veelgestelde vragen

De campagne is begonnen op 15 mei 2023. Doet je club nog niet mee aan Welcome to the club-campagne? Stuur dan een mail naar welcometotheclub@ngf.nl.Vanaf 2024 kunnen nieuwe clubs zich aansluiten bij de campagne. Aan het einde van de zomer zullen we informatiesessies organiseren voor clubs die in 2024 willen aansluiten.

 

Alle deelnemende clubs ontvangen een (online) clubpakket. Een clubpakket bestaat uit een vlag/banier, een bord en extra zichtbaarheid in de club. Ook ontwikkelen we een inspiratietoolkit met voorbeelden hoe clubs zelf 'Welcome to the club' kunnen verwerken in hun eigen communicatie en andere uitingen.

 

De groots opgezette Welcome to the club-campagne heeft als doel de golfsport toegankelijker, en daarmee toekomstbestendig, te maken. De campagne moet een beweging in gang zetten, die zal leiden tot een democratisering van de golfsport. Een golfsport waarin iedereen zich welkom voelt: jong, oud, man en vrouw. Waarin huidige leden zich thuis en nieuwe leden zich welkom voelen.

Lees verder.

 Welcome to the club golf