Terug naar Over de NGF

Ledenstop of niet?

28 mei 2021

We kunnen het er geloof ik wel over eens zijn dat het deze lente nou niet bepaald ideaal golfweer is geweest. Maar de druk op starttijden was groot en dat zal zeker niet minder worden nu het eindelijk zonnig lenteweer is geworden.

Aflevering 4 van Danielles Drive gaat over de druk op de starttijden, het imago van de golfsport, de nieuwe samenwerking met Jumbo Golf & Hockey en het Big Green Egg Open, dat van 30 juni tot en met 3 juli gespeeld wordt op de Rosendaelsche Golfclub.

In mijn vorige column, Schot in de roos!, schreef ik over clubs en banen die ondanks de drukte toch ruimte weten te maken voor nieuwe golfers door abonnementen aan te bieden voor alleen de drivingrange en de andere oefenfaciliteiten. Daar kwamen leuke reacties op en het artikel 'Drivingrange als ideale ledenbinder' uit voort, waarin wat dieper ingegaan wordt op een aantal succesvolle praktijkvoorbeelden. Meteen nog maar een leestip: in het artikel 'Ledenstop of niet?' reageren diverse golfbaanmanagers en bestuurders op de vraag wat te doen als het te druk dreigt te worden op hun club of baan.

Sommige clubs hebben momenteel echt een luxeprobleem: prachtig dat er zo veel gespeeld wordt door de leden en dat de club vol zit, maar hoe maak je ruimte voor greenfeespelers? Golfclub Hoogland bij Amersfoort, een vrij jonge club die nu al een wachtlijst heeft, doet dat door ieder uur standaard één starttijd vrij te houden voor gastspelers. En als je op de dag zelf belt en er zijn nog starttijden vrij dan ben je als gastspeler natuurlijk ook welkom op Hoogland. 

Het is soms balanceren om het juiste evenwicht te vinden tussen genoeg speelruimte bieden voor leden, maar ook gastspelers toelaten omdat de inkomsten uit greenfees nodig zijn om de exploitatie sluitend te krijgen. Welke kant wil je op als club of baan nu de druk op starttijden vaak heel groot is? Ben je meer een ledenclub of kies je er juist voor om extra in te zetten op gastspelers? Nu de juiste keuzes maken kan bepalend zijn voor de gezondheid van jouw club of baan in de toekomst.

Sluiten we ons af of zetten we de deuren open?

Maar deze keuze is ook bepalend voor het imago van de golfsport algemeen. Willen we het houden zoals het was, sluiten we ons af en richten we ons intern? Of zetten we onze deuren open en proberen we iedereen (zowel nieuw als bestaand) te omarmen? Het laatste zou in ieder geval mijn keuze zijn als we naar de lange termijn en de gezondheid van de golfsport kijken. Om je bij deze keuze te helpen hebben we als NGF een gratis clubscan ontwikkeld, die inzicht geeft in de optimale baanbezetting en in het werven en behouden van leden. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen!

Niet alleen in Nederland is golf momenteel heel populair. Ik las dat in Amerika in het eerste kwartaal van dit jaar het aantal gespeelde rondes ten opzichte van vorig jaar met 24 procent is gestegen. Ook de verkoop van golfequipment is wereldwijd booming en ik begreep dat de levertijd voor een nieuwe driver of trolley soms wel flink kan oplopen door de enorme vraag.

Als NGF maakten we onlangs groot nieuws bekend van het equipmentfront:  we zijn een langjarige samenwerking aangegaan met Jumbo Golf & Hockey. Er kwamen veel positieve reacties op de samenwerking, maar sommige eigenaren van golfshops vrezen omzet mis te gaan lopen. Ik snap die zorgen eerlijk gezegd wel, maar ik ben ervan overtuigd dat het partnership met Jumbo Golf & Hockey voor iedereen in de golfbranche juist heel positief zal uitpakken.

Hockeyers zijn een grote potentiële doelgroep voor ons

Een van de speerpunten van de NGF is golf toegankelijker maken voor mensen in de leeftijdsgroep 30-50. Door het partnership met Jumbo Golf & Hockey kunnen we onder andere hockeyers, een grote potentiële golfdoelgroep, verleiden de overstap (eerder) te maken naar de golfsport. Zo worden nu al in de winkels van Jumbo de Open Golfdagen en Golfstart gepromoot. Meer golfers die hun leven lang van de sport blijven genieten, dat is het doel, en daar plukken uiteindelijk alle clubs, banen en ook de golfshops de vruchten van. De NGF ziet de samenwerking met Jumbo Golf & Hockey dan ook als een prachtige kans voor de gehele golfsport.

De promotie van vrouwengolf, in alle facetten, is ook een speerpunt in het beleid van de NGF. Ik ben daarom heel blij dat het gelukt is een groot golftoernooi voor vrouwen op de kalender van de Ladies European Tour te krijgen. De NGF organiseert het toernooi en in Big Green Egg hebben we een heel enthousiaste naamsponsor gevonden die voor langere tijd aan de golfsport verbonden wil blijven. Het toernooi vindt van 30 juni tot en met 3 juli plaats op de Rosendaelsche Golfclub. Vanwege coronarestricties is het toernooi helaas nog zonder publiek, maar desalniettemin zal het vrouwengolf in de week van het Big Green Egg Open in ieder geval de nodige aandacht krijgen op onder andere GOLF.NL.

Golf staat de laatste tijd sowieso vaak in de schijnwerpers in allerlei Nederlandse media, mede dankzij onze samenwerking met nieuwe en bestaande partners. Als voorbeelden noem ik een bijlage in de Viva, een artikel in de Libelle, een samenwerking met Talpa/SBS6 waarvan we het resultaat nog even geheimhouden, en de influencercampagne die we hebben opgezet met Moise Trustfull. Moise is een jonge vrouw die verslingerd geraakt is aan golf en ze deelt haar enthousiasme voor de sport met haar vele volgers op Instagram. Op die manier bereiken we een nieuwe en vooral ook jongere doelgroep.

Het doel van al dit soort activiteiten is steeds hetzelfde: meer aandacht voor onze mooie sport want dat is goed voor iedereen in de Nederlandse golfmarkt!

Daniëlle Wallet directeur marketing van de NGF

Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl