Met goede data nieuwe verdienmodellen ontwikkelen voor de sport
30 april 2019
Op YouTube staat een filmpje uit 1998 waarin programmamaker Frans Bromet op straat aan voorbijgangers vraagt of zij een mobiele telefoon hebben. “Die heb ik niet nodig” en “dat vind ik zonde van mijn geld”, klinkt het unaniem afwijzend. Zonder twijfel bekijken al deze vroege sceptici dat filmpje nu geamuseerd terug via een app op hun smartphone. De eerste iPhone werd in 2007 op de markt gebracht. Het toestel met het grote touchscreen dat met de vinger kon worden gebruikt in plaats van met een toetsenbord, werd direct een enorm succes. Fabrikanten troeven elkaar sindsdien af met steeds weer nieuwe technologische snufjes.
De samenleving is in duizelingwekkende vaart gedigitaliseerd. Mensen zijn nu 24 uur per dag online, staan voortdurend met elkaar in verbinding en verwachten inmiddels dat vrijwel alles via hun smartphone binnen handbereik is. Ook de sport is op die vraag gaan inspelen met websites, apps, social media-kanalen en nieuwsbrieven. Bonden en clubs brengen de sporter een onophoudelijke digitale stroom aan informatie en proberen hun achterban met service en dienstverlening aan zich te binden.
Zo blijft de golfer bijvoorbeeld via Golf.nl en NGF.nl op de hoogte van alle ontwikkelingen in de sport, vergroot hij zijn spelplezier met behulp van De Golf Academie en kan hij zichzelf via de app Golf.nl uitdagen en meten met golfvrienden.
“Weten dat onder 100.000 mensen er 30.000 geïnteresseerd zijn in golf, is niet voldoende. Ik moet weten wélke 30.000 dat zijn.”
Waardevolle data
“Twintig jaar geleden wist niemand dat je op tv naar golf zat te kijken. Nu is er een directe relatie met de golfliefhebber en leveren al die digitale interacties ontzettend veel data op die zeer waardevol zijn”, zegt Peter Sprenger. “Tot een aantal jaren terug hadden alleen Google en Facebook dat begrepen. Zij bouwden aan de hand van je voorkeuren en interesses profielen op en verdienden daarmee tientallen miljarden.
Het bedrijfsleven kreeg dat later ook in de gaten en in de sport zijn we nu een versnelde inhaalslag aan het maken. Het gaat daarbij niet alleen meer om gegevens die iemand zelf invult, maar richt zich vooral op de interacties van bezoekers met al jouw digitale kanalen. Iedere keer wanneer iemand jouw app gebruikt of zich inschrijft voor een evenement, wordt dat automatisch opgeslagen. Zo leer je steeds meer over jouw individuele klant en kun je hem de volgende keer persoonlijker, relevanter en op het juiste moment benaderen. Daarmee kunnen we als sport iets creëren wat we nog niet hadden.”
"Het is als sportbestuurder belangrijk dat je de strategische argumentatie voor een goed databeleid helder hebt"
"Veel sportorganisaties zullen nu ook snel aan de AVG denken. Ik vind deze verandering in de privacywetgeving vooral een positief punt. Het betekent alleen maar dat je voordat je wat met data gaat doen dat je dat met expliciete toestemming gaat doen. De vertrouwensrelatie van een sportorganisatie en een consument of fan zal daardoor alleen maar beter worden.
Sportorganisaties zitten niet te wachten op het handelen in data, maar willen een goede relatie met hun leden en fans hebben. Dat kan als die sportorganisaties relevant blijven voor degenen die ze aanschrijven. Je kan ook niet zomaar verkering met iemand nemen zonder het te vragen. Als hij of zij dan ja zegt dan weet je dat het goed zit en dan kun je leuk doen tegen elkaar."
Dieper in datamarketing voor de sport duiken? Lees dan ‘10 onmisbare datastrategieën voor de sport’. Lees hieronder het GolfMarkt-artikel...