Inhoud caddie

Communiceren met jonge kinderen en tieners

22 maart 2020

Hoe bereik je als golfclub of -baan jonge kinderen en jongeren? Dat lijkt lastiger dan ooit. Hoe communiceren ze?

WhatsApp blijft het meest belangrijke kanaal om te communiceren. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. De verwachting is dat deze trend zich doorzet.

'Er zijn gratis tosti's!'

Kinderen onthouden écht wel wat, maar meestal niet het allerbelangrijkste wat er is gezegd. Waarschijnlijk vertelde de coach dat er vanwege de schoolvakantie twee weken geen training is, maar dat er de week erna allemaal gratis tosti's zijn. Juist, daar sta je dan met je goede gedrag, want je had als ouder niet het hele verhaal meegekregen. Mensen en in het bijzonder kinderen krijgen zoveel prikkels per dag (gemiddeld zo'n 1.546 reclames per dag) dat het onmogelijk is om alles te onthouden wat er gezegd is.

Digitieners zijn trendsetters op social media

Dagelijks maakt maar liefst 96 procent van de Nederlanders gebruik van social media. Dat percentage is relatief onveranderd ten opzichte van de vorige jaren. Gemiddeld besteden we dagelijks 98 minuten op social media. Jongeren (15 t/m 19 jaar) spannen de kroon met 143 minuten per dag.

Jongeren voelen zich niet meer thuis tussen de andere gebruikers op Facebook, waar ook inmiddels hun (groot)ouders actief zijn. Zodra volwassenen toetreden, vertrekken jongeren samen met hun vrienden naar een ander platform. Op het gebied van social media zijn deze digitieners, die zijn opgegroeid in een digitale wereld, dan ook al jaren de trendsetters. Met name het gebruik van Instagram, SnapChat, YouTube en TikTok neemt onder jongeren relatief sterk toe.

Groei gebruik social media (Beeld: Newcom)

Groei gebruik social media 2011-2020  (Beeld: Newcom)

Jongeren weten optimaal gebruik te maken van social media. De vele uren online zien zij niet uitsluitend als een gezellig tijdverdrijf, maar ook als een manier om hun sociale leven te managen en zich te verbinden met leeftijdsgenoten, zo blijkt uit de Vlaamse studie BILL-rapport: jongerencommunicatie.

Ideeën voor communicatie met jongeren

  • Benut moderne messaging-apps: jongeren vinden een e-mail sturen te formeel, sommigen zijn er niet eens bekend mee. Bellen is zelfs een rariteit voor deze generatie. Hoe laat je jongeren dan contact opnemen? Promoot een berichtje via Messenger, Whatsapp of Instagram ook als manier om te reageren. Zorg er dan voor dat je de inbox van de verschillende social media net zo serieus neemt als een e-mail of een telefoontje. Een contactformulier op jouw website zien jongeren ook als laagdrempelig.
  • Blijf aandacht besteden aan de clubwebsite: een website heeft voor jongeren nog steeds een belangrijke meerwaarde. Andere kanalen geven vooral een eerste indruk, maar jongeren surfen naar de website als ze meer zicht willen krijgen op waar jouw club voor staat of wat een evenement precies te bieden heeft. 
  • Streef naar helderheid, originaliteit en eenvoud: dat vinden jongeren de belangrijkste eigenschappen van goede communicatie. In één oogopslag willen zij weten waarover een aankondiging gaat. Hun interesse wordt vooral gewekt door de vorm of de lay-out en het jonge karakter. Geforceerd een boodschap als jong en hip brengen wordt echter heel snel doorzien. De verpakking - look and feel - moeten matchen met de inhoud.
  • Voor en door jongeren: waar het doorgaans niet eenvoudig is jongeren te vinden voor vrijwilligerswerk, lukt dit waarschijnlijk wel voor het (mede) beheren van de social media-accounts van de club. Het leidt wellicht tevens tot een langdurige binding van de jongere als vrijwilliger. Het is niet onbekend in marketingland: kids talk to kids. Probeer dus als goedbedoelde bestuurder niet op TikTok een hip dansje te doen om te vertellen dat de jeugdcompetitie weer gaat beginnen, want dan sla je de plank volledig mis. Laat op TikTok vooral de kinderen daar zelf hun interactie vinden. Het is weer wel heel leuk om te volgen wat de kinderen op de verschillende kanalen plaatsen om in het kader van het clubgevoel ook compilaties te laten zien. 
  • Bereik de ouders: Voor de jonge kinderen tot ongeveer 12 jaar is het belangrijk om de ouders zelf te spreken. WhatsApp is hiervoor toch zeker het beste medium.
  • Werk met kids reporters: roep in verschillende leeftijdsgroepen iemand op die voor één dag op het Instagram account laat zien hoe hij of zij de dag beleeft bij de vereniging. Een Instagram take-over.

Ga naar de hoofdpagina over jeugdgolf.