Terug naar Nieuwsoverzicht

Tien ideeën om deelnemers te werven voor Open Golfdagen en Golfstart

10 mei 2022

Waar in de coronaperiode de beginnende golfers spontaan kwamen aanwaaien bij gebrek aan andere vrijetijdsbestedingen, moeten clubs en -banen nu juist weer hun best doen om deelnemers te werven voor hun Open Golfdagen en Golfstart. We zetten tien ideeën op een rijtje om deelnemers uit jouw regio aan te trekken.

De NGF zorgt ervoor dat beide platforms goed vindbaar zijn op Google en Facebook. Ook wordt er op de verschillende kanalen van GOLF.NL veel aandacht besteed aan Open Golfdagen en Golfstart en worden er verschillende landelijk campagnes gevoerd om deze initiatieven voor de beginnende golfers onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.

Maar ook lokale promotie is enorm belangrijk om deelnemers te werven. Weet je niet waar je moet beginnen? In onderstaande lijst vind je tien ideeën waar je als golfclub of -baan redelijk gemakkelijk en zonder al te hoge kosten mee aan de slag kan.

1. Beloon leden die nieuwe golfers aanbrengen
Ervaring leert dat golfers uitstekende ambassadeurs zijn van de sport in het algemeen en van jouw club of baan in het bijzonder. Informeer je leden over de Open Golfdag of Golfstart op jouw golfclub en vraag ze een vriend, vriendin, familielid of collega hiervoor te enthousiasmeren. Zet een beloning in het vooruitzicht als ze daadwerkelijk een of meerdere deelnemers aandragen. Denk hierbij aan een zakje tees uit de golfshop, gratis drivingrangeballen of een borrelplank in het clubhuis.

2. Bedenk een unieke guerrilla-actie in jouw stad of dorp
Met een guerrilla-actie in jouw stad of dorp kan je in een korte tijd veel media-aandacht creëren. De truc is om geheim te houden wat je doet en mensen te verrassen met iets kleins. Zo heeft Golfclub Prise d’eau vorig jaar golfballen verspreid over de stad met de tekst ‘ik wil er op 31 aug bij zijn. Breng mij dan thuis en…’. Dit zorgde voor verschillende artikelen in lokale media. Lees hier meer over deze bijzondere actie.

3. De kracht van social media - deel 1
Social media kunnen een krachtig middel zijn om nieuwe deelnemers te werven. Vraag jouw volgers iemand te taggen en uit te nodigen voor een kennismakingsles of Golfstart op jouw club. Vergeet daarbij niet om hashtags te gebruiken als #opengolfdag of #golfstart!

4. De kracht van social media – deel 2
Er zijn veel accounts en groepen op Instagram en Facebook waarop leuke hotspots en activiteiten in de stad of omgeving gepromoot worden. Dit zijn accounts die beheerd worden door bijvoorbeeld de gemeente, maar ook door influencers of een initiatief als ‘indebuurt’. Deze kanalen beschikken vaak over duizenden volgers die bijna allemaal in jouw regio wonen. Vraag de mensen achter deze accounts eens of ze een berichtje op hun kanaal willen plaatsen over de Open Golfdagen of Golfstart op jouw club; nodig ze eventueel eerst zelf eens uit voor een clinic.

5. Draag het uit
Draag het uit dat je beginners verwelkomt op jouw club! Hang posters op, leg flyers neer en zet het op een prominente plek op je website. Noem de data van de Open Golfdagen en altijd de link naar de platforms van Open Golfdagen en Golfstart.

6. Samen sta je sterk
Probeer eens een samenwerking aan te gaan met een winkel of sportclub in de buurt. Vraag of je een poster mag ophangen of flyers neer mag leggen, of een leuke actie mag uitzetten onder hun klanten of leden. Andersom kun jij wellicht ook iets voor hen betekenen.

7. Goede communicatie zorgt voor hogere deelnemersaantallen
Voordat iemand een Golfstart of Open Golfdag boekt, kijkt hij of zij vaak ook op de website van de betreffende golfclub of -baan. Maak daarom ook jouw website aantrekkelijk en overzichtelijk voor niet-golfers en zorg ervoor dat zij binnen 2 klikken ziet wat jouw startersaanbod is. Plaats hier ook de link van jouw clubpagina op Golfstart en/of Open Golfdagen. Bezoekers op jouw website zullen dan doorklikken naar deze platforms en alleen jouw aanbod zien. Zie hier het voorbeeld van DSV Concordia.

8. Laat een niet-golfer jouw communicatie is beoordelen
Een beginnende golfer heeft vaak geen idee wat termen als handicap, drivingrange of par-3-baan precies betekenen en kan zich hierdoor laten afschrikken. Bedenk je dus goed voor wie je schrijft en laat eventueel een niet-golfer naar je teksten kijken. Als hij of zij het niet begrijpt, zal je je boodschap wellicht moeten aanpassen.

9. Zorg voor continuïteit
Zorg voor continuïteit in je aanbod van je Open Golfdagen door bijvoorbeeld iedere eerste of juist laatste zaterdag van de maand een kennismakingsles aan te bieden. Dit creëert duidelijkheid, is prettig in te plannen voor de golfprofessional en het geeft je de mogelijkheid om maanden vooruit te kijken.

10. Vraag om reviews
Vergeet niet om deelnemers aan je Open Golfdagen of Golfstart te vragen een review achter te laten op het betreffende platform. Veel goede en eerlijke reviews kunnen geïnteresseerden net over de streep trekken om te gaan boeken. Ervaring leert dat de kennis en het enthousiasme van de golfprofessional veelvuldig genoemd worden in de reviews (en daaruit blijkt maar weer eens hoe belangrijk de pro is in de algemene beleving van deelnemers in hun start in golf!).

Heb jij zelf een leuke acties opgezet of goede ideeën om deelnemers te werven, maar staat die niet genoemd in deze lijst? Laat het ons vooral weten!