Terug naar Nieuwsoverzicht

Welcome to the club terug- en vooruitblik

13 december 2023

In samenwerking met golfclubs, -banen en -professionals is in 2023 de Welcome to the club-campagne gelanceerd. Een succesvolle lancering met 125 clubs die meedoen en veel nieuwe mensen die kennis hebben gemaakt met de golfsport.

Voor de campagne zijn veel mooie uitingen ontwikkeld. Er is een commercial gemaakt die drie weken op televisie te zien is geweest, er zijn online video’s gemaakt, we hebben geadverteerd in veel magazines en online hebben we geadverteerd met banners. Verder zijn er clubspecifieke banners gemaakt om het aanbod van deelnemende clubs lokaal te promoten. Daarnaast hebben we veel impact gehad met de pr-actie ruil-je-rode-broeken-in-weken en is er veel gratis publiciteit voor golf geweest.

De clubs die meedoen aan Welcome to the club hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes door het uitdragen van de campagne op de clubs en banen, met veel eigen initiatieven, het delen van de boodschap via eigen socialmediakanalen en door veel aanbod te plaatsen op Probeer Golf en Golfstart.

De campagne

Het jaar 2023 stond in het teken van het herkaderen van golf. We willen het imago van golf een boost geven, waardoor er positiever over golf als sport en vrijetijdsbesteding wordt gedacht en meer personen kennis komen maken met golf. Hierbij hebben we ons vooral gericht op de leeftijdscategorie 25 tot 50 jaar en op vrouwen. Ook in 2024 zal de nadruk liggen op het herkaderen van golf en zal er meer aandacht gaan naar het overbrengen van het plezier van golf. We laten zien wat de voordelen van golf zijn en dat beginnen met golf eenvoudiger is dan wordt gedacht.

Optimalisatie van de platformen Probeer Golf en Golfstart

Wij zijn blij dat vrijwel alle clubs die deelnemen aan de Welcome to the club-campagne aan de voorwaarde hebben voldaan om cursussen en/of lessen aan te bieden via de platformen Probeer Golf en Golfstart. 80 clubs hebben in het afgelopen jaar minstens één keer een kennismakingsles via Probeer Golf aangeboden en 69 clubs hebben Golfstart-cursussen aangeboden. Het bereiken van meer potentiële golfers via de campagne in combinatie met meer deelnemende clubs en een breder aanbod hebben in 2023 tot veel meer boekingen geleid via de platformen ten opzichte van de voorgaande jaren. De complete cijfers worden binnenkort gedeeld, maar hier lichten we alvast een tipje van de sluier op:

  • De websites golf.nl/welcome, Probeer Golf en Golfstart hebben gezamenlijk 175.000 bezoekers gehad met een conversie van 3,5%. Dit percentage ligt boven het landelijk gemiddelde.
  • De deelnemers van een Probeer Golf-kennismakingsles en Golfstart zijn jonger t.o.v. vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van een Golfstart-deelnemer was 47 jaar (48 jaar in 2022) en bij Probeer Golf was dit 42 jaar (48 jaar in 2022).
  • 40% van alle deelnemers aan een kennismakingsles of cursus was een vrouw.
  • Uit een peiling van 30 clubs blijkt dat zij naast de platformen veel nieuwe startende golfers hebben ontvangen die zich op de club hebben ingeschreven.

Het totaal aantal golfers in Nederland is ook gegroeid en verjongd ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal golfers tussen de 20 en 50 jaar oud was 32% in 2022 en 2021. In 2023 is het aantal golfers in deze leeftijdscategorie 33%. 

Komend jaar willen we starten met golf nog eenvoudiger te maken. Met de platformen Probeer Golf en Golfstart hebben we twee proposities in handen om beginnen met golf laagdrempelig en toegankelijk te maken. In samenwerking met Techonomy is een onderzoek uitgevoerd naar de werking van de twee platformen met als doel het verbeteren van de vindbaarheid en conversie. Probeer Golf en Golfstart opereren momenteel los van elkaar. Voor een betere gebruikerservaring en daardoor een optimale klantreis is samenwerking tussen beide platforms cruciaal. Techonomy raadt aan om de twee platformen samen te voegen onder Golfstart. Daardoor valt er grote winst te behalen op de volgende onderdelen:

  • een verbeterde gebruikerservaring;
  • optimalisatie van het keuzeaanbod;
  • overzichtelijker aanbod per club;
  • het vergemakkelijken van de keuze, en
  • het verbeteren van de effectiviteit van de marketingcampagnes.

Dit zal naar verwachting leiden tot een hogere conversie naar het platform en op het platform. Er wordt op dit moment gekeken naar de haalbaarheid van het samenvoegen van de platformen. Als dit gebeurd worden golfclubs en -banen begin 2024 daarvan op de hoogte gebracht. Het doel is dan om de samengevoegde website te lanceren voordat de nieuwe marketingacties starten in het tweede kwartaal van 2024.

Meer deelnemende clubs in 2024

In 2023 hebben 125 clubs zich aangemeld en inmiddels hebben tien nieuwe clubs aangegeven dat ze in 2024 willen aansluiten. Met meer deelnemende clubs kunnen we nog een groter draagvlak creëren, bereiken we meer potentiële golfers en wordt beginnen met golf nog toegankelijker.

Meer informatie over 2024

In 2024 blijven we de deelnemende clubs ondersteunen met allerlei uitingen via verschillende communicatiekanalen, commerciële materialen, webinars, clubspecifieke banners en meer.

Meer informatie over de campagnestrategie van 2024, campagnematerialen en de ontwikkelingen van het Golfstart-platform zullen we presenteren op 25 januari (van 15.00 tot 16.30 uur). Aanmelden voor deze online bijeenkomst kan door een mail te sturen naar welcometotheclub@ngf.nl.