GolfMarkt#13: Blik vooruit
11 oktober 2018
Door de eeuwen heen is de plaats van sport veranderd in onze dynamische maatschappij. Plezier, beleving en gezondheid worden belangrijker dan competitie, en sportorganisaties zijn gedwongen op die en andere trends in te spelen. Dat vergt ondernemerszin, snelheid en flexibiliteit.
Welke maatschappelijke ontwikkelingen en trends kunnen we benutten in de golfsport?
Maar hoe lastig is dat in het Nederlandse sportnetwerk waarin veel belangen zijn? Hoe moeilijk ook, bij gelijkblijvend sportbeleid komen sportclubs in 2030 helemaal voor flinke uitdagingen te staan. Zoals top- en breedtesport die verder uit elkaar groeien, toenemende concurrentie, technologische ontwikkelingen die onder meer een ander soort sportbeleving uitlokken en veranderde sociale behoeften waardoor druk komt te staan op het aantal clubleden en vrijwilligers.
Sport blijkt ook steeds meer een identity maker te zijn: zowel op individueel als groeps- en nationaal niveau. Mensen zeggen dat ze een golfer zijn of een voetballer. Het bepaalt voor een deel het uiterlijk, met wie ze omgaan, de keuze voor de partner, noem maar op. Sport heeft ook sterk te maken met een gevoel van nationale identiteit. Een land wil zich graag groot en krachtig voelen door de sport. Kunnen wij ooit ons groot en krachtig voelen door golf? Lees dit nummer!
Lees ook:
- Wetgeving: btw-sportvrijstelling
- Marketing: Van lead naar lid
- Jeugd: Juniors on tour
- Sportief beleid: Mentoren bij golfclub Zwolle
- Psychologie: groen is gezond!