Terug naar Nieuwsoverzicht

GolfMarkt: goed aanbod begint met marktkennis

28 oktober 2019

Het is geen hogere wiskunde: als je weet wat je klant wil, kun je hem beter binden. Maar wat wil de golfklant? Om daar nu eens echt goed inzicht in te krijgen initieert de NGF een uitgebreid onderzoek, waarbij clubs zich kunnen aansluiten, met als uiteindelijk doel om dankzij passend aanbod golfers te werven en te behouden.

Je kunt zeggen dat het momenteel best goed gaat met de Nederlandse golfbanen. En dat na een lange periode van onzekerheid, een teruglopend aantal rondjes en dus ook inkomsten. “Maar wat doe je als club of baaneigenaar als het tij opnieuw niet gunstig is en je een plan van aanpak moet bedenken”, zegt Alfred Levi, bestuurslid Marketing & Communicatie van de NGF. “Want dan gaan vooral mensen die niet veel spelen zich weer afvragen of het wel de moeite loont om lid te blijven. Dan kun je als exploitant een gok wagen en iets verzinnen, maar de kans dat je mis gokt is vrij groot. 

Je kunt je beleid beter bepalen aan de hand van feiten en cijfers. Dat is de reden dat de NGF een onderzoek naar en een analyse van nieuwe en bestaande lidmaatschapsvormen en bijbehorende prijsmodellen initieert. Dat moet je nu doen; als de zon schijnt, repareer je je dak. Komt er, om welke reden dan ook, een periode waarin de exploitatie onder druk staat, dan heb je als bestuurder of exploitant de cijfers van het gedegen onderzoek die je helpen producten aan te bieden die passen bij de wensen van je leden.”

NGF onderzoekt lidmaatschapsvormen en prijsmodellen

De keuze van de NGF is gevallen op MIsportscompany, een tak van het in Artificial Intelligence & Data gespecialiseerde bedrijf MIcompany die een track record van meer dan tien jaar heeft met het creëren van impact voor leidende nationale en internationale bedrijven. NGF-directeur Jeroen Stevens: “We beginnen het proces met een werkgroep met mensen uit de branche. Zo komen we tot een stevig fundament voor een goed onderzoek. Dat wordt begin 2020 uitgevoerd onder leden: de deelnemende clubs, banen én de Stichting Golfsport. Weten wat de golfers uit die laatste categorie antwoorden, is van groot belang. Dat zijn immers mensen die om voor hen moverende redenen geen lid of nog geen lid zijn van een club met een eigen baan. Dat twee grotere D-clubs al hebben aangegeven mee te doen, is ook een goede zaak.”

In de zomer krijgen de clubs hun eigen rapport. Dat geeft hun voldoende tijd om in het seizoen 2021 dingen hetzelfde of juist anders te doen. Stevens: “Het Rijk Golfbanen heeft bijvoorbeeld al aangegeven met alle vier de clubs mee te doen. Het zou mij verbazen als de resultaten bij dat kwartet identiek zijn. De kwaliteit en aanpak van het onderzoek zorgen ervoor, dat juist de verschillen en kansen op lokaal niveau inzichtelijk worden.” Het wordt een onderzoek naar optimale inhoud en waarde van golflidmaatschappen. “MIsportscompany is een uitstekend bedrijf dat een methodiek heeft die laat zien wat golfclubs en -banen willen weten”, zegt Levi. “En door het onderzoek slim op te zetten hebben we de kosten van 2.500 euro voor een clubspecifieke rapportage zo laag mogelijk kunnen houden.”

Verder lezen
Lees het complete artikel hieronder....

Goed aanbod begint met marktkennis