Terug naar Strategie, statuten en reglementen

De golfer centraal

‘De golfer centraal’ is een focuspunt in het Strategisch Plan 2021+. We vatten hier kort samen wat het focuspunt inhoudt en hoe er in 2021 invulling aan is gegeven.

Het belangrijkste gezamenlijke doel is dat iedere golfer elk jaar geregeld en met plezier speelt. Of dat nu prestatiegericht is of juist zonder score. Of dat nu een ronde is van 18 holes of 9 holes. Het gaat om het spelplezier. Om het spelplezier voor iedere golfer te vergroten is inclusiviteit van groot belang en spelen clubs, banen, (horeca)exploitanten, professionals en andere stakeholders een bepalende rol in hun gastheerschap, op korte en lange termijn.

‘De golfer centraal’, een belangrijke voorwaarde voor een gezonde golfsport op de lange termijn, is een focuspunt voor alle partijen in de golfmarkt: van clubs tot baanexploitanten, van professionals tot horeca-exploitanten.

Productdifferentiatie

Voor golfclubs betekent ‘De golfer centraal’ onder meer dat zij lidmaatschapsvormen aanbieden waaraan golfers behoefte hebben. Lees meer over productdifferentiatie in het hoofdstuk 'Aandacht voor de beginnende golfer'.

NGF Familietoernooi

“De golfer centraal” is ook een belangrijk aandachtspunt bij het NGF Familietoernooi en de NGF-competities. Het Familietoernooi is in dit opzicht een troef omdat het in dit toernooi bij uitstek draait om spelplezier, inclusiviteit en een dag genieten in een gastvrije omgeving. De kracht van het NGF Familietoernooi is dat actieve golfers hun minder actieve familieleden uitnodigen voor een dagje golf. In de voorronde en finale van het NGF Familietoernooi spelen golfers met hun vrouw of man, zoon of dochter, vader of moeder, broer of zus of kleinzoon of -dochter.

Ondanks uitdagingen door de coronamaatregelen was het NGF Familietoernooi in 2021 een groot succes. Op ruim veertig banen streden 2.500 golfers om een plaats in de nationale finale. Wat het NGF Familietoernooi extra bijzonder maakt, is dat er geld wordt ingezameld voor het goede doel. In 2021 is een bedrag van €20.000 overhandigd aan het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Dankzij deze organisatie kunnen kinderen uit gezinnen met weinig middelen toch lid worden van een sportclub, muziek- of dansschool of een andere club of vereniging.

De tekst loopt door onder de video.

Najaarscompetitie

Ook bij de laagdrempelige Najaarscompetitie van de NGF is ‘De golfer centraal’ een grondgedachte. In deze teamcompetitie kunnen golfers zelf een clubteam vormen waarbij elke combinatie van spelers en leeftijden is toegestaan (man, vrouw, jong, oud, golfprofessional of beginner). De teams zijn klein (vier personen) en spelen op elke competitiedag 18 holes. De NGF Najaarscompetitie neemt daarom maar weinig starttijden in beslag. Net als bij andere competities bepalen clubs zelf hoeveel teams ze inschrijven.

In 2020 gooiden de coronamaatregelen roet in het eten maar in 2021 kon de Najaarscompetitie wel gespeeld worden. Door de sterk toegenomen belangstelling voor deze competitie in oktober/november was er in het verslagjaar niet alleen een zondag- maar ook een woensdagafdeling. Er deden uiteindelijk 294 teams mee (181 in de zondagafdeling en 113 in de woensdagafdeling), meer dan twee keer zo veel als in 2019. De toenemende populariteit van de Najaarscompetitie toont aan dat de laagdrempelige teamwedstrijden in een grote behoefte voorzien. In 2022 zal onderzocht worden of de formule verbeterd kan worden.

Het landskampioenschap is gespeeld op GolfClub Anderstein. Olympus 2 werd landskampioen in de woensdagafdeling en Geijsteren 2 behaalde de beste teamscore in de zondagafdeling.

De tekst loopt door onder de foto.

winnaars NGF Najaarscompetitie 2021
De winnende teams in de NGF Najaarscompetitie van 2021

NGF Verzekeringen

Ook met NGF Verzekeringen wordt ingehaakt op het thema ‘De golfer centraal’. NGF Verzekeringen bestaat sinds 7 december 2021. Golfers kunnen zich sinds deze datum verzekeren via de NGF. Hierbij wordt samengewerkt met Zeker in Sport, dé assurantietussenpersoon voor Sportbonden. Uitgebreid marktonderzoek en interne gesprekken hebben geleid tot de beslissing om deze twee verzekeringsproducten op de markt te brengen. Golfers kunnen kiezen voor een reis- en annuleringsverzekering en/of een contributieverzekering. Met NGF Verzekeringen wordt de individuele golfer ontzorgd maar er zijn ook voordelen voor verenigingen. Zo kunnen clubs de contributieverzekering opnemen in de eigen voorwaarden voor hun leden. Dit kan lastige discussies over contributie-teruggaaf voorkomen en zorgt ervoor dat de leden van golfclubs hun contributie terugkrijgen bij langdurige ziekte of blessures. Ook een materiaalverzekering kan een uitkomst bieden in vervelende gevallen zoals diefstal op de golfbaan.

Focuspunt 2 in 2021: Digitalisering
Focuspunt 3 in 2021: Aandacht voor de beginnende golfer
Focuspunt 4 in 2021: Kwaliteit golfsport

Keer terug naar de hoofdpagina NGF-jaarverslag 2021.