De hoogtepunten van 2024
31 maart 2025
In gesprek met...
• Danielle Wallet, Algemeen Directeur Bedrijfsvoering
• Jan van Merwijk, sinds mei 2024 Algemeen Directeur Sport
• Vicky Tsoutsanis, sinds november 2024 Directeur HR & Legal, daarvoor Teammanager Juridische zaken & HR
• Daniella Demont, Teammanager Support & Secretariaat
• Erik Vrieling, Teammanager ICT
• Niels Boysen, in 2024 Teammanager Topsport en Handicap & Regels, nu Teammanager Competitie en Wedstrijden & Handicap & Regel
• Alexander Renders, Teammanager Sportparticipatie & Duurzaam Golf
• Jelle Sprée, Teammanager Evenementen
• Margo Heij-van Meer, Teammanager Marketing & Communicatie
• Maaike Olde Olthof, Content Manager
Spring snel naar een onderwerp: Jeugdplan, GOLF.NL, support, model-introductielidmaatschap, reglementen en statuten, golfregelexamen, data, evenementen, strategie, sponsoring, Welcome to the club, topgolf, duurzaam golfbaanbeheer, dienstverlening.
Het Jeugdplan
“Een absoluut hoogtepunt in 2024 was het uitrollen van het nieuwe Jeugdplan
Alexander Renders (Teammanager Sportparticipatie): “Een absoluut hoogtepunt in 2024 was het uitrollen van het nieuwe Jeugdplan en de positieve reacties daarop. Ongeveer honderd clubs zijn actief aan de gang gegaan met de aanbevelingen die zijn geformuleerd in het Jeugdplan. Bijvoorbeeld het aanstellen van een bestuurslid jeugd en het aanbieden van een jaarrond programma. In het najaar is ook het programma voor regiotrainingen gaan lopen. Kinderen die behoefte hebben aan meer dan het clubprogramma komen nu bijeen met andere kinderen uit hun regio, dat is heel positief. We hebben een samenwerking met negentig golfprofessionals die zich heel enthousiast inzetten voor jeugd op de golfbanen, ontzettend waardevol.”
Jelle Sprée (Teammanager Evenementen): “Wat vinden clubs vooral goed aan het Jeugdplan?”
Alexander Renders: “Dat we de clubs betrekken bij het uitvoeren van het plan. Wij laten merken dat zíj uiteindelijk belangrijk zijn in dit project, niet de NGF. Clubs vinden het wel heel fijn dat wij er sturing aan geven en dat we bijvoorbeeld kunnen helpen bij het maken van een jaarprogramma.”
Erik Vrieling (Teammanager ICT): “Het Jeugdplan vind ik het beste initiatief dat in 2024 is gestart binnen de NGF. Dat we ermee aan de slag zijn gegaan, de importantie ervan inzien en dan de uiteindelijk uitkomst van het Jeugdplan, ik vind het supergaaf. Met een achtergrond als jeugdtrainer in korfbal geeft het mij als IT-manager extra energie om hier te werken.”
GOLF.NL
“Meer vrouwen op GOLF.NL en meer actieve gebruikers van de app”
Maaike Olde Olthof (Content Manager): “Heel positief is dat we in 2024 nog meer mensen aan het platform GOLF.NL hebben weten te binden. In april hadden we een websiterecord met 259.000 unieke bezoekers. En aan paginaweergaves meer dan 3 miljoen. Cijfers zijn niet zaligmakend, maar meer mensen trekken naar de site was en is zeker een doel.”
Danielle Wallet (Algemeen Directeur Bedrijfsvoering): “GOLF.NL speelt een heel belangrijke rol bij het activeren en enthousiasmeren van golfers. Sinds medio april 2024 verschijnt het laatste nieuws van GOLF.NL ook op de tijdlijn in de app GOLF.NL, dat trekt extra verkeer.”
Margo Heij-van Meer (Teammanager Marketing & Communicatie): “En het aantal actieve appgebruikers is in 2024 enorm gestegen, van 255.000 naar ruim 280.000. Dat is een stijging van 10%.”
Maaike Olde Olthof: “Ook een mooie ontwikkeling: we hebben meer vrouwen op de site gekregen. Het gaat vergeleken met een jaar eerder om een paar procenten, maar het is een heel lastige opgave dus dat is absoluut winst. Ik ben er trots op dat dit is gelukt met de content die we maken. Voor mijn komst was vooral topgolf heel erg leidend op GOLF.NL, nu hebben we een bredere mix aan onderwerpen. Meer human interest, bijvoorbeeld persoonlijke columns. Het inzetten van meer nieuwsbrieven pakt ook goed uit. Vooral de equipmentnieuwsbrief, in februari 2024 gestart, is een heel succesvol extraatje gebleken. 160.000 mensen ontvangen die nieuwbrief.”
Support
“Het introductielidmaatschap om meer clubs over de drempel te helpen op het gebied van productoptimalisatie”
Daniella Demont (Teammanager Support & Secretariaat): “De afdeling Support maakt geen beleid, maar de impact kan wel groot zijn want we ‘servicen’ potentieel zo'n 360.000 golfers – de mensen die een account in de app GOLF.NL hebben - en 269 clubs wat betreft hun ledenadministratie. Die kunnen allemaal bij ons aan de bel trekken en dat gebeurt ook heel regelmatig. Ik ben trots op onze afdeling want alles wordt heel netjes, goed en snel afgehandeld, iedereen is bereid dat extra stapje te doen indien nodig. Alle digitale ontwikkelingen roepen best veel vragen op bij golfers en clubs. Samen met het ICT-team dat ons altijd met raad en daad terzijde staat, proberen we waar mogelijk te helpen. Wat erg leuk is: opvallend veel mensen die gestopt zijn met golf willen weer opnieuw beginnen en van ons willen ze dan weten hoe ze dat dan moeten aanpakken. Ik word altijd blij van herintreders want het is goed voor golf.”
Alexander Renders (Teammanager Sportparticipatie): “Wat niet iedereen weet, is dat Support ook de diverse andere NGF-afdelingen ondersteunt. In 2024 wilden we lidmaatschapsoptimalisatie goed in kaart brengen: welke typelidmaatschappen worden er aangeboden bij alle Nederlandse golfclubs op hun websites? Support heeft monnikenarbeid verricht om een overzicht samen te stellen. Heel belangrijk werk, want het is de basis geweest om clubs te gaan helpen met een nieuw soort introductielidmaatschap. Support doet dus meer dan golfers, clubs en banen helpen.”
Danielle Wallet (Algemeen Directeur Bedrijfsvoering): “De NGF heeft dat nieuwe introductielidmaatschap ontwikkeld om meer clubs over de drempel te helpen op het gebied van productoptimalisatie. Het model-introductielidmaatschap is gericht op nieuwe leden en behelst tien of 25 9-holes ronden, eventueel uitgebreid met groepstrainingen. De inhoud en de prijs zijn gebaseerd op de behoeften van jongere mensen zoals gemeten in het NGF-onderzoek naar productdifferentiatie. Het introductielidmaatschap heeft als doel om clubs te laten wennen aan lidmaatschapsoptimalisatie. Als clubs ondervinden dat het introductielidmaatschap in een behoefte voorziet, dan zet het verenigingen wellicht aan om meer lidmaatschapsvormen aan te bieden aan álle leden.”
Reglementen en statuten
“Het voorjaar van 2024 was het slotstuk van de statuten- en reglementenupdate”
Vicky Tsoutsanis (Directeur HR & Legal): ”Ik begin met Legal, de juridisch afdeling. Dat betreft clubondersteuning. Het voorjaar van 2024 was het slotstuk van de statuten- en reglementenupdate waarmee we in 2021 zijn begonnen. Dit betreft de implementatie van NGF-reglementen en -statuten door clubs. We zijn heel trots op wat er nu staat. Het is een andere manier van voorlichting en ondersteuning dan vroeger. Veel pro-actiever en het wordt door ons communicatieteam goed onder de aandacht gebracht bij de clubs. Onze reglementen, samengesteld met de hulp van de Juridische Commissie, en ons Meldpunt Integriteit worden als voorbeeld gebruikt door NOC*NSF en andere bonden. Altijd leuk om te horen dat het als voorbeelddocument wordt gezien en dat je dan om advies wordt gevraagd. Verder ben ik trots op het integriteitsplan van de NGF, dat erkenning van NOC* NSF heeft gekregen in de vorm van een subsidie.”
“Met Jasmijn de Jong vorm ik het HR-team. Naast lopende interne zaken ondersteunen we de NGF-teams bij allerlei zaken. Een mooi voorbeeld hiervan in 2024 is onze ondersteuning bij het Jeugdplan waarbij er contracten zijn getekend door bijna honderd pro’s. In het algemeen ben ik trots op de veerkracht van alle collega’s in 2024 na het moeilijke jaar 2023. We gaan gewoon volle kracht vooruit met alle ambities.”
Margo Heij-van Meer (Teammanager Marketing & Communicatie): “Ik wil hier graag toevoegen dat de NGF het hele jaar door stagiairs op diverse afdelingen mooie kansen biedt om te leren en ervaring op te doen. Sommige NGF-collega’s geven ook presentaties op middelbare scholen en vervolgopleidingen.”
Vicky Tsoutsanis: “Klopt. De NGF is al enige jaren een erkend leerbedrijf.”
Data
“Wat heel gaaf is, is hoe we aan de slag zijn met data en daar steeds beter in worden”
Erik Vrieling (Teammanager ICT): “Voor mijn team springen er drie dingen uit. Ten eerste, de app GOLF.NL is een steeds grotere asset in de golfmarkt. Als IT-team is het mooi om bij het bedenken en uitvoeren van toevoegingen en verbeteringen een belangrijke rol te spelen. Afgelopen jaar hebben we een paar grote stappen gezet. Voorheen kon je pas een account aanmaken op het moment dat je lid was geworden van een club, sinds mei 2024 kan iedereen een account in de app aanmaken en word je in elk stadium van je golfloopbaan begeleid. Eind 2024 hadden al zo’n 14.000 geïnteresseerden de app gedownload. Ongeveer 40% maakt de transitie naar een golflidmaatschap, een mooi resultaat. We weten mensen eerder te bereiken nu de app voor iedereen toegankelijk is.”
“Wat ook heel gaaf is, is hoe we als organisatie de slag zijn met data en daar steeds beter in worden. Met dank vooral aan Ruth van Dongen die in 2023 als data scientist bij de NGF in dienst is gekomen. Zo kunnen we de clubs en NGF-teams goed helpen bij datavraagstukken, bijvoorbeeld als het gaat om lidmaatschapsdifferentiatie. Als laatste wil ik graag noemen de komst van de vrijwilligerstool. De NGF levert de vrijwilligers bij het KLM Open en Ladies Open en bij de afdeling Events was er een grote behoefte aan een tool waarmee op professioneel niveau met de vrijwilligers gecommuniceerd kan worden. Bij andere sporten en andere organisaties is er interesse in onze tool. Een mooi compliment voor het gedachtegoed van het Events-team en de digitalisering door het IT-team.”
Het golfregelexamen
“Een hoogtepunt was de vervolgstap die we hebben gezet bij de modernisering van het regelexamen”
Niels Boysen (Teammanager Handicap & Regels): “Een hoogtepunt in 2024 was de vervolgstap die we hebben gezet bij de modernisering van het golfregelexamen. Nieuwe golfers kunnen het regelexamen via de app doen ook als ze nog geen lid zijn van een club. Met deze stap spelen we in op een behoefte bij een deel van de nieuwe golfers: mensen die de sport in hun eigen tempo willen leren en het regelexamen op een zelfgekozen moment willen doen. Onder deze mensen zijn veel jongeren en deze groep winnen we graag voor de golfsport. De oude methode van examineren – op de club met een geprinte vragenlijst – blijft gewoon bestaan, want veel golfers geven daaraan de voorkeur.”
“Sinds juli 2024 is het ook toegestaan om regelpublicaties te raadplegen tijdens het regelexamen. Hiermee volgt Nederland buitenlandse golffederaties die een ‘openboekexamen’ al langere tijd toestaan omdat golfers te allen tijde, ook in de baan, een regelapp of het regelboek mogen raadplegen. Het gaat erom dat nieuwe golfers een goede basiskennis van de regels verwerven zodat ze veilig, vlot en met plezier leren spelen. We stimuleren dat kandidaten bij hun examen en in hun vervolgstappen als golfer de app Golfregels van de R&A gebruiken. Deze app is gratis, in de Nederlandse taal en gebruiksvriendelijk. De R&A-app is het gemakkelijkste regelhulpmiddel in de baan.”
Evenementen
“Een hoogtepunt was de succesvolle organisatie van het Dutch Ladies Open met een speciale dag voor meisjes”
Jelle Sprée (Teammanager Evenementen): “Wat ik als hoogtepunt wil noemen is de succesvolle organisatie van het Dutch Ladies Open op de Hilversumsche Golf Club. Een van de doelstellingen was veel meer vrouwelijke bezoekers naar het evenement trekken. In 2023 was 32,9% van alle ticketkopers vrouw, in 2024 is dat gestegen naar 57,9%.”
Margo Heij-van Meer (Teammanager Marketing & Communicatie): “Het Dutch Ladies Open had een nieuwe vormgeving en huisstijl, de sfeer was heel goed en de tevredenheid bij de bezoekers groot.”
Jelle Sprée: “Een hoogtepunt van het Ladies Open was de meisjesdag. Die dag bestond onder meer uit een pro-am en een kinderpersconferentie waarmee we het Jeugdjournaal hebben gehaald. Dat is gelukt in samenwerking met het NGF-team Marketing & Communicatie. En samen met het Team Duurzaam golf hebben we weer stappen gezet op het gebied van verduurzaming van onze evenementen. Het doel is een erkend duurzaamheidscertificaat voor het DLO in 2025. Andere doelstellingen voor 2025: een gevarieerd programma én aansprekende side-events bieden bij het Dutch Ladies Open dat doelgroepen vrouwen en jeugd aanspreekt; en de nationale wedstrijden nóg meer elan geven.”
Welcome to the club
“Bij mensen die de campagne Welcome to the club zien, stijgt de waardering voor golf en de intentie om te starten met golf”
Margo Heij-van Meer (Teammanager Marketing & Communicatie): “In 2024 waren de resultaten van de campagne Welcome to the club heel positief. De waardering voor golf onder niet-golfers na contact met de campagne is gestegen van 34% naar 72%, meer dan een verdubbeling van de waardering voor golf.”
Danielle Wallet (Algemeen Directeur Bedrijfsvoering): “Meer specifiek kijkend naar de doelgroep vrouwen 25 tot 50 jaar zie je een soortgelijk effect. De intentie om te starten met golf stijgt van 15% naar 58% als iemand de campagne heeft gezien. Een enorme toename, zeker als je bedenkt dat we een relatief klein budget tot onze beschikking hebben. Voor imagoverandering heb je veel bereik nodig en dat vraagt om grote budgetten.”
Margo Heij-van Meer: “In de loop van het campagnejaar 2024 zijn we de Welcome to the club-strategie meer gaan richten op het benadrukken van de mooie aspecten van golf. Sindsdien zoemen we minder in op de vooroordelen die er over golf bestaan. Dat doen we heel doelgroepspecifiek en werpt z’n vruchten af.”
Danielle Wallet: “Wie in contact komt met de campagne Welcome to the club wordt naar het Golfstart-platform geleid. Dit platform is in 2024 helemaal vernieuwd en heeft een nieuwe positionering gekregen. Voorheen moest je voor verschillende producten naar verschillende websites. Nu zijn de Probeer golf-activiteiten en baanpermissie- en handicap 54-cursussen te vinden op één plek. Bovendien biedt het platform relevante content voor de startende golfer. Dat heeft ertoe geleid dat het Golfstart-platform veel meer unieke bezoekers trekt. Er waren in 2024 174.977 unieke bezoekers, een stijging van 226%. Ook positief is dat er in 2024, net als in 2023, weer veel vrouwelijke deelnemers waren. In de Golfstart-cursussen en bij de Probeer Golf-activiteiten ligt het percentage vrouwen rond de 45%.”
Margo Heij-van Meer: “Nog een hoogtepunt van 2024 is dat we met ons Welcome to the club-magazine, gemaakt in samenwerking met Beau Monde, de Golfpersprijs 2024 hebben gewonnen. De Beau Monde lag in de maand juli in de winkels met op de achterzijde het Welcome to the club-magazine. Dat hebben we doorgedrukt in een oplage van 40.000 stuks voor de clubs. Als laatste wil ik wijzen op de pr die we hebben weten te genereren tijdens de Solheim Cup in Amerika. Een groep NGF-ers was aanwezig bij het evenement en in de voorbereiding hebben we een aantal guerrilla-acties bedacht, zoals het dragen van oranje shirtjes met in grote letters ‘SEE YOU IN 2026!’ Qua naamsbekendheid van de Solheim Cup in Nederland was dat echt een klapper. In 2025 gaan we hard aan de slag om de awareness van het event verder te vergroten.”
Strategie
“Als directie gaan we meer verantwoordelijkheid neerleggen bij de teammanagers”
Jan van Merwijk (Algemeen Directeur Sport): “Als eerste wil ik zeggen dat ik bij mijn komst bij de NGF, op 15 mei 2024, heel warm ben ontvangen door de collega’s. Iedereen was bereid om mij heel snel wegwijs te maken in de bijzondere en voor mij nieuwe golfwereld. Er is veel kwaliteit en ervaring binnen het NGF-kantoor, zeker ook bij de teammanagers. Als directie gaan we meer verantwoordelijkheid neerleggen bij de managers. Zij maken de jaarplannen en voorzien die van een budget. De teammanagers hebben de verantwoordelijkheid om uitvoering te geven aan de visie die we hebben om de golfsport verder te brengen.”
“Sinds de av van november hebben we in Marcel van Loo een nieuwe voorzitter, die in alle transparantie gezocht en gevonden is. Een governance-wijziging waarbij het bestuur zich moet omvormen naar een raad van toezicht is een belangrijke en in mijn ogen noodzakelijke stap. Bij steeds meer sportbonden zie je die omslag in het bestuursmodel, NOC*NSF gaat dat ook doen. Het is ook veel effectiever om vanuit het NGF-bureau een aantal keren per jaar te rapporteren aan een raad van toezicht over de voortgang van het jaarplan, de strategie en de financiën.”
“Intussen houden we de Strategie 2021+ van de NGF tegen het licht. We voeren sinds de herfst van 2024 een discussie over de vragen: waar zijn wij van als NGF, waar moeten wij onze dienstverlening op richten, wat vindt het werkveld belangrijk? Na alle rumoer en ophef in vooral 2023 is het belangrijk is dat we met elkaar weer een bepaalde stabiliteit, rust en vrijheid hebben gekregen om positief naar de toekomst te kijken.”
Danielle Wallet (Algemeen Directeur Bedrijfsvoering): “In dit verband hebben we in 2024 een nieuwe sponsorpropositie ontwikkeld om partners aan de NGF en GOLF.NL te verbinden. De propositie moet leiden tot vijf core partners die zich verbinden aan de golfsport, daarnaast zijn er mogelijkheden om in activaties te stappen. In 2025 wordt gestart worden met het aanbieden van deze proposities.”
Topgolf
“In de komende jaren kunnen we de vruchten plukken van een herstructering van Topgolf”
Niels Boysen (Teammanager Topsport): “Wat betreft topgolf kunnen we terugkijken op mooie hoogtepunten. Het herenteam van TeamNL Oranje plaatste zich voor de eerste keer voor de finale van het ELTK en in de strokeplaykwalificatie eindigde Jerry Ji op de eerste plaats. Wat ook genoemd moet worden is dat Scott Woltering als eerste Nederlander ooit de finale van het R&A Boys’ Amateur Championship haalde. Daarnaast won Lars van der Vight het Spaans Amateur en werd Anne-Sterre den Dunnen gedeeld negende in het EK Dames. Ik noem hier alleen de belangrijkste hoogtepunten, op de website van de NGF is een overzicht van alle aansprekende resultaten te vinden.”
Jan van Merwijk (Algemeen Directeur Sport): “Intussen hebben we in 2024 hard gewerkt aan een nieuwe topgolforganisatie bij de NGF met als doelen een goede structuur, een open cultuur en transparantie. De herstructering van Topgolf gebeurde onder leiding van technisch manager a.i. Katie Burnett, die in 2024 ook het NGF-coachingteam aanstuurde. Met haar achtergrond als professional en coach, en op basis van haar kwaliteiten als technisch manager in 2024, is Katie op 1 januari 2025 aangesteld als Technisch Manager bij de NGF. Onder haar hoede beginnen we nu aan een nieuwe fase waarbij de vruchten van de aangepaste topgolforganisatiestructuur en het Jeugdplan geplukt kunnen worden en topgolf in Nederland naar een hoger niveau gebracht kan worden.”
Duurzaam beheer
“Golfbanen moeten werken aan een 'license to operate'”
Alexander Renders (Teammanager Duurzaam Golf): “In 2024 is Niels Dokkuma vertrokken bij het team Duurzaam golf. Wij hebben dat goed kunnen opvangen met de komst van Alexander de Vries. In het afgelopen jaar hebben we de samenwerking met de NVG en de NGA, waarmee we Golfalliantie vormen, geïntensiveerd. Ook hebben we de banden aangehaald met Duurzaam Golfbaan Beheer (DGB), alles met het idee dat je samen meer bereikt dan alleen. Samen met alle partners zijn we in 2024 begonnen met het opstellen van een concrete duurzaamheidsvisie waarin we als golfsport concrete ambities zullen uitspreken – op het gebied van water-, pesticiden- en mestverbruik, maar ook omtrent biodiversiteitsontwikkeling en het delen van de natuur op golfbanen.”
“In verband hiermee verwijs ik naar een bijeenkomst van de Golfalliantie tijdens het Ladies Open van 2024. Deze bijeenkomst ging over de toenemende kritiek in de Nederlandse samenleving op grondgebruik door golfbanen en werd verstoord door een actie van Extinction Rebellion. Geen hoogtepunt natuurlijk, maar het toonde eens temeer aan dat golfbanen moeten werken aan een ‘license to operate’: hoe rechtvaardig je dat je met een relatief kleine groepje mensen een groot stuk grond exclusief gebruikt? Gezien de uitdagingen waarvoor we staan, is het vergaren van data heel belangrijk. Hoeveel water gebruiken we voor beregening, welke banen gebruiken er nog pesticiden? We weten al veel maar moeten nog meer inzicht krijgen in de negatieve én positieve impact van golf. Met dat doel voor ogen gaan we een datadashboard voor Nederland inrichten.”
Dienstverlening
“Een innovatieve bond in een traditionele sport”
Erik Vrieling (Teammanager ICT): “Golf wordt als een traditionele sport gezien, maar de NGF is op tal van terreinen heel vernieuwend bezig. Denk aan ICT, maar ook aan de promotie van de sport. Er zijn creatieve ideeën en bij bestuur en directie is er bereidheid om te investeren en te innoveren. Wat misschien nog onderbelicht is: we worden geregeld benaderd door andere sportbonden, andere golffederaties en andere sectoren om ons verhaal te vertellen. Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een golffederatie, maar ik vind de NGF een heel innovatief bedrijf.”
Jan van Merwijk (Algemeen Directeur Sport): “Een innovatieve bond in een traditionele sport, dat vind ik best goed klinken. Het is wel de uitdaging om dat op een goede manier over het voetlicht te brengen en daar ook onze hele achterban in mee te nemen. Want dat conservatisme – of de voorzichtigheid of het traditionele, hoe je het wilt noemen – zit voor een deel natuurlijk wel in de golfwereld. Het pallet aan clubs, voorzieningen en partijen dat we willen bedienen wordt steeds breder. Dat betekent dat onze dienstverlening gedifferentieerder moet worden, meer een cafetariamodel. Waar de NGF misschien in het verleden eenduidige berichten aan het zenden was, moeten we nu als expertisecentrum maatwerk gaan leveren om al die verschillende partijen te helpen en te adviseren. We willen graag het hele golflandschap omarmen. Dat gaan we in onze gesprekken met alle stakeholders over een herijking van de strategie uitwerken. Het heeft onze voorkeur om het hele golflandschap onder één paraplu te krijgen.”
Danielle Wallet (Algemeen Directeur Bedrijfsvoering): “Wat we ‘off-course golf’ noemen, hoort daar zeker ook bij. De formule van Chi Chi is heel succesvol en er waren eind 2024 al 35 golfbanen die hun bestaande range hebben gemoderniseerd met tracking- en gamificationtechnologie. Dat aantal neemt toe en dat juichen we zeer toe want de moderne drivingrange trekt een jonger en meer divers publiek. In Amerika converteert 10% van de off-course golfers naar golf op gras. Indoorgolf met simulators wordt ook steeds populairder. De verschillende vormen van off-course golf willen we onder de paraplu van de NGF brengen. In 2025 komen we met een concreet voorstel daartoe.”
Jan van Merwijk: “We moeten de luiken opengooien, heel helder zijn in wat we doen als NGF, waarom we het doen en niet bang zijn om dat uit te leggen. Gegeven alle maatschappelijke discussies, de druk die er op grondgebruik staat bijvoorbeeld, is transparantie essentieel. Exclusiviteit, je club of je sport beperkt houden voor een beperkt aantal mensen, is geen houdbaar model voor de toekomst.”
Lees ook: