Toegankelijk, open en inclusief: een cultuuromslag in golf
27 december 2025
Door Robert Barreveld
Een toegankelijke en inclusieve golfsport is van essentieel belang om niet alleen nu, maar tot in lengte van jaren te floreren. Het zijn belangrijke voorwaarden voor toekomstbestendig golf. Immers, de maatschappij verandert. Mensen hebben andere overtuigingen, voorkeuren en interesses dan twintig jaar geleden, delen hun tijd anders in en hebben andere behoeften in sportbeoefening. Bovendien wordt de samenleving steeds diverser in samenstelling. Golf moet meebewegen met die veranderingen. Dat vraagt een cultuurverandering in de sport, het verlagen van drempels en inspelen op die nieuwe behoeften. Maar golf nog toegankelijker en inclusiever maken is tegelijk een heel kansrijk doel, dankzij de gestage groei van de sport en de toenemende populariteit onder een steeds breder scala van mensen. Algemeen Directeur Danielle Wallet en Bestuurslid Jeugd en Breedtesport Arie Torres van de NGF lichten de strategische plannen op het thema toegankelijkheid en inclusie toe. “Echt iedereen is welkom, dat willen we uitstralen.”
"Klimaat waarin iedereen welkom is"
Toekomstbestendigheid van de golfsport hangt nauw samen met een gezond ledenbestand. Dan gaat het niet in eerste instantie om diversiteit of inclusie, maar puur over de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse golfer. Die ligt relatief hoog en bovendien is nog altijd een ruime meerderheid van de Nederlandse golfers man. Inzet voor de komende jaren is dan ook groei van het percentage jeugdspelers en golfers tussen de 21 en de 50 jaar én een toename van het percentage vrouwen. Het uiteindelijke streven is een totale verdeling van het aantal actieve golfers van 50 procent vrouw, 50 procent man en 50 procent van het totale aantal spelers moet straks tussen de 21 en 50 jaar zijn.
“Het gaat nu nog heel goed met de golfsport”, zegt Arie Torres. Daar is geen speld tussen te krijgen, de sport groeide de afgelopen jaren met ongeveer 2% per jaar en naar verwachting zal de groei in het kalenderjaar 2025 rond de 3% liggen. Begin 2021 waren er 380.000 golfers en op het moment van schrijven zijn het er 450.000+. Torres: “De groei van golf zegt veel over de toegankelijkheid van onze sport, hoe aantrekkelijk we zijn voor een breed publiek. Het zegt ook veel over de potentie van golf als inclusieve sport. Maar we moeten ook eerlijk zijn, de gemiddelde leeftijd van de golfer blijft stijgen. De gemiddelde leeftijd van alle golfers ligt nu rond de 54 jaar terwijl dat in 2010 nog 49 was. Als we niks doen, niet actief gaan werken aan meer jongeren in onze sport, dan zijn er over vijftien jaar nog maar weinig golfers over dan blijft de gemiddelde leeftijd stijgen. Weliswaar winnen we de afgelopen jaren veel jonge golfers voor de sport, maar tegelijk zijn er onder de nieuwe golfers ook heel veel oudere mensen. Vergrijzing in onze sport is dus zeker aan de hand, maar het is ook iets dat wij al geruime tijd weten en waar wij jaren geleden al beleid op hebben gemaakt. In dat opzicht borduren wij in de nieuwe strategische plannen voort op een bestaande koers.”
"Als je bij een club binnenstapt, kan het nog weleens gebeuren dat je een beetje wordt aangekeken op de manier van: wat kom je doen?"
Wie de strategische plannen van de NGF op het gebied van toegankelijkheid leest, kan niet om dé doelstelling heen: het creëren van een golfklimaat waarin iedereen kan deelnemen en zich welkom voelt. Een sport is toekomstbestendig als ze een afspiegeling van de samenleving is, als iedereen kan en mag meedoen. Een mooi en ambitieus streven, maar tegelijkertijd geboren uit een constatering dat dit open golfklimaat nu nog te wensen overlaat.
“Een nieuwe sport willen oppakken en daar concreet werk van maken is al een hele stap voor mensen”, zegt Danielle Wallet. “Uit onderzoek naar het imago van onze sport, maar bijvoorbeeld ook uit onderzoek onder starters, weten we dat wie die stap neemt zich nog lang niet altijd warm welkom voelt geheten op een club. Als je alle informatie hebt verzameld, weet waar je moet zijn en bij een club binnenstapt, kan het nog weleens gebeuren dat je een beetje wordt aangekeken op de manier van: wat kom je doen? Dat moet anders en daar werken we aan en we zien ook echt wel verandering. Je wilt je natuurlijk direct prettig voelen op een club, vragen krijgen als: ik zie dat je hier voor het eerst bent, wat leuk dat je er bent, wat zijn je behoeftes en wensen? Dat is voor veel clubs echt nieuw, omdat in het verleden nieuwelingen heel vaak uit de eigen kring kwamen.”
Om golf werkelijk open te stellen voor een breed publiek en nieuwe spelers, ging in 2023 de campagne Welcome to the club van start. Clubs die zich sindsdien hebben aangesloten bij de campagne – inmiddels meer dan 150 – werken actief aan een open cultuur waarin alle huidige golfers zich thuis - en nieuwe spelers zich welkom en gezien voelen. In 2026 wordt een vervolg gegeven aan de campagne en is de inzet om nog meer clubs te laten aansluiten en zo alleen maar meer draagvlak te creëren voor deze cultuuromslag. Wallet: “Dit is de care-laag van de campagne, zoals wij dat noemen. De laag die nadrukkelijk wordt uitgerold op de clubs, om daar de nieuwe benadering teweeg te brengen en te borgen.”
Hardnekkige vooroordelen
Sinds 2021 houdt de NGF jaarlijks een groot imago-onderzoek dat verhelderende inzichten biedt en uitgangspunten oplevert voor de strategie in de komende jaren. Want drempels verlagen voor nieuwe spelers, en dan met name voor jongere doelgroepen en vrouwen, betekent ook het ontkrachten van enkele hardnekkige vooroordelen die voortkomen uit het verleden.
“Als binnen de jongere doelgroepen de keuze wordt gemaakt om een nieuwe sport te gaan doen, komt golf niet direct naar boven, zo blijkt uit onderzoek”, licht Wallet toe. “Fitness is een heel populaire optie, voetbal nog steeds ook wel en bootcamp, yoga, dat soort dingen. Golf is simpelweg geen optie omdat het in de perceptie van velen vooral een sport is voor gepensioneerde mannen. We willen de komende jaren nog veel zichtbaarder maken dat dit imago steeds minder strookt met de werkelijkheid en zo de gedachtegang van mensen beïnvloeden, dat ook golf voorbijkomt als ze een nieuwe sport zoeken. We werkten en werken nog steeds hard aan een cultuuromslag bij de clubs. Als we ook het imago van de sport steeds verder kunnen bijstellen, kunnen we het juiste zaadje planten en echt aantrekkelijk worden voor veel nieuwe spelers.”
“Het imago dat Danielle benoemt is een perceptie die soms nog aansluit bij de werkelijkheid, maar inderdaad heel vaak niet meer”, voegt Torres toe. “Het is opboksen tegen een hardnekkig imago en dat kost tijd, al hebben we de laatste jaren al veel terreinwinst geboekt. En het is het waard, want we weten ook dat golf een vrij grote stickiness heeft. Wie eenmaal over die drempel gaat en de sport echt ontdekt, blijft vaak hangen.”
Passend aanbod
Een kentering die uiteindelijk resulteert in de gezonde leeftijdsopbouw van de golfpopulatie die de NGF voor ogen heeft, vraagt echter meer dan bijstelling van het imago. Het vereist aanbod dat goed aansluit bij behoeften. Daar is de laatste jaren al hard aan gewerkt, maar ook hier geldt dat lang niet elke doelgroep goed weet wat de recente ontwikkelingen zijn en wat golf precies te bieden heeft.
“Tijd is bijvoorbeeld een factor in golf”, zegt Wallet. “Een ronde van achttien holes kost relatief veel tijd, zeker een halve dag, en we weten uit onderzoek bijvoorbeeld dat veel vrouwen dat te lang vinden. Maar er verandert veel, waardoor de aanname dat golf altijd veel tijd kost, niet meer klopt met de werkelijkheid. Zo is negen holes echt een beetje het nieuwe achttien holes en hebben we in Nederland negentig par-3 banen en veertig par-3/-4 banen. Speel je daar negen holes, dan kun je in ruim een uur klaar zijn. En er zijn natuurlijk spelvormen in de baan die minder tijd kosten dan andere.”
"Het is de komende jaren zaak aanbod steeds beter afstemmen op de speler"
“Bovendien heb je tegenwoordig het ‘driving range golf’, waarmee je met behulp van interactieve systemen een heel complete golfervaring kunt hebben op de range en ook dat kost minder tijd. Overigens weten we uit onderzoek eveneens dat veel vrouwen de sociale component van de sport heel belangrijk vinden, dus kan naast de les ook dat kopje koffie erna een belangrijk onderdeel van het totale aanbod zijn. Het is de komende jaren dus zaak aanbod steeds beter afstemmen op de speler, clubs daarin mee te krijgen en goed inzichtelijk te maken wat het aanbod werkelijk is.”
Golf-ecosysteem
En zo moet ook aanbod voor de brede doelgroep tussen de 21 en de 50 jaar steeds beter aansluiten op de behoeften. In de strategische toekomstvisie van de NGF is deze koppeling van vraag en aanbod in het algemeen onderdeel van wat zij zelf omschrijft als een golf-ecosysteem, waarin de golfer te allen tijde centraal staat en waarin alle stakeholders zoals golfbanen, pro’s, horeca, leden en partners een rol hebben. Hoewel ‘de golfer’ eigenlijk niet bestaat, benadrukt de NGF, er zijn heel veel soorten golfers. ‘De golfer centraal’ betekent onderzoek doen naar de behoeften van al die verschillende doelgroepen en vervolgens aanbieden waaraan behoefte is, zodat iedere golfer een passend aanbod aan lidmaatschappen, lessen en activiteiten kan vinden.
“Danielle zei het eerder al; golf heeft zich op veel fronten behoorlijk ontwikkeld de afgelopen jaren”, aldus Torres. “Het is al lang niet meer zo dat elke golfer op een zondag om 7.00 uur van huis gaat en de hele dag weg is om 18 of 36 holes te spelen, wat tientallen jaren geleden toch een beetje de norm was. Er ontstaan nieuwe spelvormen, maar ook de mogelijkheden op de drivingrange worden groter, er is het ‘off-course golf’, het aanbod wordt steeds diverser. Dat maakt ook dat wij als federatie ons niet zozeer focussen op wat ‘de golfer’ graag wil, maar we draaien het om. Er zijn veel verschillende doelgroepen, verschillende demografische ontwikkelingen en steeds meer uiteenlopende wensen. Oftewel; er zijn inmiddels heel veel verschillende typen golfers. Wij als NGF willen samen met andere stakeholders in het ecosysteem het golflandschap zo inrichten dat wij aan al die behoeften tegemoet kunnen komen.”
Het is ook precies de reden dat de opzet van Golfstart, hét platform om op een leuke, aantrekkelijke manier kennis te maken met golf, vanaf 2026 verandert. Golfstart beantwoordt duidelijk aan een behoefte, één op de drie niet-golfers overweegt om golf een keer te proberen, maar toch vonden tot op heden veel mensen via Golfstart net niet helemaal wat zij zochten. Clubs hebben bovendien behoefte aan meer flexibiliteit via Golfstart, zodat zij de vrijheid hebben om uniek aanbod te presenteren dat past bij hun faciliteiten en mogelijkheden. Zo kan aan behoeften van nog veel meer typen golfers tegemoet worden gekomen.
Differentiëren in aanbod
“Onder die verschillende typen golfers die Arie benoemde, hebben wij steeds scherpere ‘persona’s’ met specifieke behoeften gedefinieerd”, vult Wallet aan. “Het ligt voor de hand dat bij jongere doelgroepen digitalisering van belang is. Niet voor niks kunnen beginnende spelers inmiddels het golfregelexamen digitaal afleggen, op een plaats en tijd naar keuze, waar dat vroeger alleen maar op de club kon. En we willen er naartoe dat de gehele onboarding voor nieuwe spelers straks digitaal mogelijk is. Maar wel als keuze. Wil je dit juist allemaal op de club doen, het regelexamen op de club afleggen en veel meer contact met clubgenoten hebben, dan kan dat ook. Zo differentiëren we steeds meer in aanbod.” En dat moet ook de kracht zijn van het ecosysteem, vindt de NGF. Alle partijen, van clubs tot technologische experts en van pro’s tot greenkeepers. bieden in samenwerking een steeds beter, completer ‘product’, met de NGF als verbinder.
"Zorg je voor een warm onthaal, geef je mensen het gevoel dat ze welkom zijn?"
En dan is er natuurlijk nog het thema inclusie. De NGF hanteert in haar strategie heel duidelijk een volgorde. Eerst een sport die voor iedereen toegankelijk is en vervolgens werken aan een cultuur waarin iedereen een plek heeft en niemand over het hoofd wordt gezien. Toch zijn er ook op dit vlak duidelijke doelstellingen. Zo streeft de NGF naar minimaal tachtig clubs met specifiek aanbod voor golfers met een beperking. Op het gebied van inclusie is nog veel winst te boeken, al begint ook dat met de houding die je als club aanneemt tegenover nieuwe mensen, meent de NGF. Zorg je voor een warm onthaal, geef je mensen het gevoel dat ze welkom zijn en worden ze ook echt opgenomen in de vereniging?
Verandertrajecten
“Op het thema inclusie in het algemeen kunnen we inderdaad nog grote stappen zetten”, stelt Wallet. “Daar zijn we dan ook hard mee bezig. Wij vinden: wat je extern wilt uitdragen, moet je eerst intern goed regelen en dus hebben we The Inclusion Factory, een bureau gespecialiseerd in diversiteit en inclusie, in de arm genomen. Zij hebben een aantal richtlijnen voor ons in dit kader opgesteld en momenteel zijn we met hen in gesprek om iets soortgelijks voor de clubs te faciliteren. We hebben het eerder gehad over vrouwen in golf en de strategie om het aandeel vrouwen in het totaal aantal golfers te doen stijgen. Zo zou je binnen het thema inclusie ook naar andere groepen kunnen kijken: wat hebben specifieke groepen nodig om over de drempel te stappen en zich onderdeel te voelen van de golfcommunity?”
Tot slot staat in de strategische plannen van de NGF voor de komende jaren heel duidelijk dat werken aan meer inclusie onder andere moet bestaan uit ‘ondersteuning van clubs in verandertrajecten richting een inclusieve club, waar iedereen zich welkom voelt en waar aandacht is voor beperkingen’. Dat klinkt ingrijpend, maar “valt op zich erg mee”, zegt Torres. “We hebben deze clubondersteuningstrajecten op verschillende onderwerpen en we hebben ook gezien dat dat goed kan werken. Een club geeft aan dat te willen en dan gaan we samen zo’n traject in, waarbij de club ook wel aan bepaalde richtlijnen moet voldoen om het tot een succes te maken. Dat doen we bijvoorbeeld geregeld op het thema jeugd, maar dat kan dus ook een traject zijn naar een meer open, inclusieve clubcultuur. Daar betrekken wij dan vaak passende expertise bij en dan kom je weer terug op The Inclusion Factory. Iedereen is welkom in golf. Dat is zo en daar geloven wij in en dat moet iedereen gaan zien.”
Dat golf een sport voor iedereen kan zijn, staat buiten kijf. Inclusiviteit en toegankelijkheid is daarom ook geen eindpunt, maar een continu bewegende strategische pijler die de basis vormt voor een toekomstbestendige golfsport.
Dit artikel is onderdeel van een serie interviews waarin de pijlers van de NGF-strategie 2026+ worden toegelicht. Hier staan de artikels op een rij.
- Inspelen op de kansen die off-course golf biedt
- Duurzaam golf: op weg naar het gezondste natuurlijke sportpark van Nederland
- Talentontwikkeling & Topgolf: "Die twee kun je niet los zien van elkaar"
- Toegankelijk, open en inclusief: een cultuuromslag in golf