Welcome to the Club!
6 december 2022
Aflevering 17 van Danielles Drive gaat over de nieuwe marketingcampagne van de NGF en natuurlijk de Solheim Cup.
Een goed onderwerp bedenken voor mijn column is soms best lastig, maar deze keer was het makkelijk want ik ben heel enthousiast over onze marketingcampagne die komend voorjaar van start gaat. In mei 2023 gaan we los, en je moet echt onder een heel grote plag leven om er vervolgens niets van mee te krijgen.
Solheim Cup naar Nederland
Maar eerst even terug naar 15 november, de dag van de bekendmaking dat de Solheim Cup in 2026 naar Nederland komt. In 2019 toen ik bij de NGF ging werken ben ik met golf begonnen en ik hoorde af en toe wel eens iets over de Solheim Cup. Pas toen bij de NGF het plan op tafel kwam om dat evenement naar Nederland te halen, ben ik me erin gaan verdiepen. Als je de prachtige beelden bekijkt van eerdere edities met het gezang van de duizenden toeschouwers wordt duidelijk hoe groot en aansprekend de Solheim Cup is.
De Solheim Cup is een glanzende stip aan de horizon
Ik was ook positief verrast over de hoeveelheid media-aandacht na de bekendmaking. Het nieuws werd op heel veel plekken gebracht, zowel nationaal als internationaal en ook een vrouwenplatform als Linda.nl heeft het opgepakt. In 2019 bij de laatste Solheim Cup in Europa op Gleneagles in Schotland, werden 859 tv-uitzenduren aan het evenement besteed. In bijna 70 landen werden online artikelen geschreven met een potentieel lezerspubliek van 3,2 miljard. Een prestigieus evenement als de Solheim Cup, met die enorme media-exposure, gaat zonder twijfel helpen om het aandeel vrouwen onder Nederlandse golfers omhoog te krijgen.
Teamsport in unieke sfeer
De belangstelling voor vrouwensport groeit wereldwijd en de Solheim Cup gaat de komende jaren alleen maar groter worden. Daarom is het fantastisch dat het duel tussen de beste golfsters van Europa en Amerika in september 2026 naar Bernardus Golf komt. De Solheim Cup is teamsport en passie met een voor golf unieke sfeer. Wie het idee heeft dat golf een saaie sport is voor oude mannen, weet na de Solheim Cup wel beter.
Het meest aansprekende toernooi in het vrouwengolf huisvesten sluit naadloos aan op de NGF-doelstellingen voor de komende jaren. De Solheim Cup is een glanzende stip aan de horizon, onderdeel van ons nog veel grotere traject om meer jongeren en vrouwen naar de sport te trekken.
Ambitieus
Regelmatig krijg ik de vraag of dat nou wel nodig is, al die inspanningen om meer jongeren en vrouwen te trekken want de meeste banen en clubs zitten momenteel toch vol. Het klopt dat golf sterk is gegroeid, maar kijk even naar deze cijfers:
- Starters 2021 t/m oktober: 46.200 (stoppers: 15.265)
- Starters 2022 t/m oktober: 28.728 (stoppers: 19.134)
De aantallen lopen al duidelijk terug en ook de vergrijzing zet de komende jaren door. Voor een gezonde golfsport op de lange termijn is actie daarom absoluut nodig. Tijdens de november-ALV heb ik het concept ‘Welcome to the Club’ gepresenteerd, een belangrijk onderdeel van onze marketingstrategie. We starten een beweging waardoor iedereen zich welkom gaat voelen in de golfsport, jong, oud, man en vrouw. We gaan de golfsport democratiseren en het imago van de sport verbeteren. Onze doelstellingen zijn ambitieus.
- 40% van de golfpopulatie is in 2030 tussen de 25-50 jaar oud. In 2021 was dat nog 32% en het zal nu nauwelijks anders zijn.
- 40% van de golfpopulatie is in 2030 vrouw. Dat is nu 32%.
- 29% van de niet-golfer tussen de 25-50 jaar heeft een intentie om te gaan golfen in 2023. In 2021 was dat 27%.
Zeker bij die eerste twee doelen hebben we de lat hoog gelegd, maar ik geloof er heilig in dat het haalbaar is. In de campagne gaan we spelen met de vooroordelen die leven rondom golf. We zetten ons niet af tegen het stereotype, maar laten op allerlei mediakanalen – televisie, magazines, kranten, social media - zien dat golf een geweldige sport is voor een heel breed publiek waarbij iedereen welkom is.
HEMA en golf?
Zoals bekend heeft golf nog steeds last van een hardnekkig elitair randje. Van de HEMA kun je dat onmogelijk zeggen. HEMA is oer-Hollands, een winkel voor iedereen waar alle rangen en standen graag komen. In samenwerking met HEMA willen we de meest toegankelijke golfcollectie ooit uitbrengen, kleding en golfaccessoires. Naast de befaamde HEMA-rookworsten een kledingrek met leuke golfshirts, van dat beeld alleen al word ik vrolijk.
Het is zeker dat we veel prachtige plannen hebben en ook de financiële middelen om plannen te realiseren
Samen met het blad LINDA hopen we een gave golfspecial uit te brengen. Door in zee te gaan met LINDA kunnen we een grote groep vrouwen bereiken in de leeftijd tot vijftig jaar. De Solheim Cup leent zich daar natuurlijk ook perfect voor. Een idee dat op mijn bureau kwam: vier bekende vrouwen beginnen met golf en worden serieus getraind om het uiteindelijk in de week van de Solheim Cup tegen elkaar op te nemen in een special event. Een real life serie vol humor, drama, valkuilen, overwinningen en natuurlijk golf, golf en nog meer golf. Een serie die op televisie, LINDA.nl of Videoland uitgezonden zou kunnen worden. Of dat haalbaar is weet ik nu niet, maar zeker is dat we veel prachtige plannen hebben en dankzij de verhoging van de jaarcontributie met 4 euro ook de financiële middelen om plannen te realiseren.
Welcome to the Club
Om meer vrouwen en jongeren in golf te krijgen, hebben we de clubs natuurlijk nodig. We willen het samen doen, de clubs betrekken bij onze plannen, onderdeel maken van de nieuwe beweging. Clubs die zich aansluiten krijgen een eigen Welcome to the club-pakket, en juist die clubs nemen we vervolgens actief mee in onze strategie en daar zetten we ook lokale marketingcampagnes in. Een mailing met uitgebreide informatie volgt maar aanmelden kan nu ook al via welcometotheclub@ngf.nl. Natuurlijk zijn ook al jullie suggesties en ideeën zeer welkom dus mail mij.
Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl