Bouwen aan het imago van golf

29 maart 2022

De vorige column van Danielle over het imago van golf heeft een boel stof doen opwaaien. De cijfers liegen niet en het benoemen hiervan is stap één in het onderkennen van het probleem. De volgende stap is aan iedereen laten zien hoeveel goede initiatieven er al zijn die onze golfsport steeds toegankelijker maken.

In aflevering 10 van Danielles Drive gaat Danielle in op de vele reacties op haar vorige column over het imago van golf.

Ik heb dit keer niet lang hoeven na te denken over een onderwerp voor deze column: het imago van golf. Weer? Ja, er kwamen na mijn vorige column namelijk zo veel reacties binnen dat ik me geroepen voel om nog een keer over dit onderwerp te schrijven. Op één iemand wil ik zeker even reageren, die reageerde op mijn vorige column namelijk als volgt:

“Danielle Wallet, met alle respect begrijp ik niet hoe je je marketingdirecteur van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie kunt noemen met een artikel met deze kop. Ruim elf jaar ben ik full-time golfinstructeur in Nederland en jouw artikel is de druppel die de overbekende emmer deed overlopen. De Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties en de PGA Holland hebben een kans voor open doel gemist met de waanzinnig vele nieuwe golfers die tijdens de coronapandemie onze prachtige sport zijn gaan beoefenen. Waar zijn de overkoepelende golforganisaties die in de nationale media de bewezen voordelen van de golfsport - waaronder een vijf jaar langere levensverwachting - communiceren? Waar zijn de initiatieven om voor de jongere generatie golf 'cool' te maken? Nee, lekker het stoffige imago nog even extra benadrukken!”

Voor wie het vergeten is, de kop boven mijn vorige column was: Deftig, Kak, 50-plussers, Dikke auto’s, Directeuren… Zo’n prikkelende kop is natuurlijk bedoeld om te verleiden tot lezen. Gezien de respons is dat best goed gelukt.

Een sport voor iedereen met een focus op 25-50 jaar en vrouwen

Golf weer 'cool' maken

Wat betreft het stoffige imago benadrukken: mijn columns verschijnen niet in de nationale media, heel bewust ook niet op GOLF.NL, maar alleen op ngf.nl en in een nieuwsbrief die gestuurd wordt naar besturen van golfclubs, golfbaaneigenaren, golfprofessionals en golfbaanmanagers, kortom naar wat ik maar even 'het werkveld' noem in onze mooi sport. Met mijn columns wil ik de aandacht vestigen op belangrijke zaken die spelen in de Nederlandse golfwereld en aanzetten tot discussie.

Of de kop van mijn vorige column goed of slecht was, daarover kun je van mening verschillen. Dat er vanuit een overkoepelende golforganisatie als de NGF geen initiatieven worden ondernomen om voor de jongere generatie golf 'cool' te maken, zoals ons wordt verweten, is naar mijn inziens niet waar en licht ik graag even toe. Kijk bijvoorbeeld naar de influencers met wie wij succesvol in zee zijn gegaan, zie ook de vele campagnes van de NGF in de afgelopen jaren, in alle uitingen presenteren we golf als een dynamische, sociale en gezonde sport die in een prachtige natuurrijke omgeving wordt gespeeld. Een sport voor iedereen, maar we richten ons in campagnes wel heel nadrukkelijk op de targetgroep 25-50 jaar en vrouwen.

In het kader van de campagne #goforgreen publiceerden we enkele maanden terug een kort filmpje met de titel Béter wordt het niet buiten. Daarin zie je een vrouw begeleid door mooie muziek een drive slaan. We kiezen dan niet voor een wat oudere dame of een heer in een rode bandplooibroek in de hoofdrol, maar voor een sportief geklede jonge vrouw. Zo laten we op een subtiele manier zien dat golf allesbehalve die suffe sport is voor oudere mannen zoals helaas nog veel niet-golfers denken. Recentelijk hebben we ook de video Ladies Let’s Tee up! gepubliceerd, een eerste aanzet tot een grootschalige campagne later in het voorjaar om meer vrouwen naar de golfsport te trekken. In deze promotievideo zie je een meisje, jonge vrouwen en wat oudere dames met elkaar genieten van golf in een mooie groene omgeving. Waarom ook die oudere dames in beeld en niet alleen de jongeren? Omdat we meer jongeren in golf willen krijgen, maar andere doelgroepen, zoals in dit geval de wat oudere vrouwen absoluut niet willen verliezen. 

Nieuwe initiatieven

Wat we ook doen is onderkennen dat het imago van golf mensen ervan weerhoudt met de sport te beginnen. Alleen maar hard roepen dat golf ontzettend cool is, zoals sommigen suggereren, is niet genoeg. Signaleren wat en benoemen waar het beter kan en met elkaar initiatieven ontplooien om het imago te verbeteren, gaat de drempel wel verlagen. Op veel banen en clubs gebeuren natuurlijk al mooie dingen. Zo was ik naar aanleiding van een van mijn eerdere columns uitgenodigd om langs te komen op golfbaan De Hoge Dijk. Binnenkort opent daar Golf Lounge Amsterdam, een drivingrange met het TrackMan-systeem waarop je virtueel beroemde golfbanen kunt spelen met daarbij een gezellige bar, muziek en aparte afslagboxen die je met een groep vrienden kunt huren. Je kunt het vergelijken met bowlen, lekker een balletje slaan, hapje en drankje erbij, heel laagdrempelig en een perfecte manier om golf te ontdekken. De Hoge Dijk is al succesvol in het aantrekken van een jongere doelgroep en met Golf Lounge Amsterdam zal dat nog veel beter lukken.

We moeten onderkennen dat we op het gebied van imago een uitdaging hebben in golf

Zoals waarschijnlijk bekend is de Nederlandse golfpopulatie tussen 2010 en 2019 gemiddeld vijf jaar ouder geworden, van 49 naar 54 jaar. In diezelfde periode daalde het aantal golfers in de leeftijdsgroep 30- 40 jaar met maar liefst 49 procent. Die zorgwekkende trend is gelukkig gekeerd nu golf tijdens de pandemie sterk is gegroeid. Maar als het gaat om de noodzakelijke verjonging om de golfsport op de langere termijn gezond te houden, zijn we er natuurlijk nog lang niet. De demografische ontwikkeling in Nederland laat zien dat de komende jaren het aantal mensen in de leeftijd 30 tot 45 jaar stijgt, dat biedt golf zeker kansen. We weten ook dat juist bij die doelgroep vooroordelen bestaan over golf waardoor ze die eerste stap naar een golfbaan vaak niet zetten. Vandaar dat ik een beetje doordram over het belang van imago, in de hoop dat we met elkaar nog meer gaan uitdragen dat golf een sport is voor iedereen, jong, oud man vrouw. En ja, ook voor Deftig, Kak, 50-plussers, en directeuren met dikke auto’s…

Daniëlle Wallet directeur marketing van de NGF

Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl