Fish & chips

31 januari 2022

Weet jouw club of baan wat de wensen van de leden zijn? Waarschijnlijk niet precies. Terwijl dat wel nodig is als je hun iets willen bieden waar ze blij van worden. Bij Almkreek blijken dat bijvoorbeeld 9-holeswedstrijden te zijn. En daar kun je iets mee!

Aflevering 8 van Danielles Drive laat een paar van de resultaten zien uit de enquête sportief beleid uitgevoerd onder de leden van Almkreek. En wat je als club zoal met die resultaten kunt doen.

Nederland telt momenteel ruim 408.000 geregistreerde golfers. Die golfers worden ongetwijfeld allemaal heel gelukkig van een birdie of een hole-in-one, maar als het gaat om speelbehoeften is het een heel gemêleerde groep met vaak zeer uiteenlopende wensen. Om als club of baan meer inzicht in te krijgen in wat de golfconsument precies wil, kan ik onze 'enquête sportief beleid' heel erg aanbevelen. Die enquête is min of meer per toeval ontstaan toen onze afdeling sportparticipatie een clubbegeleidingstraject deed met het bestuur van Golfpark Almkreek. Tijdens dat traject ontstond het idee van een enquête waarin leden van een club en gastspelers vragen beantwoorden over hun specifieke speelwensen. Die enquête bleek zoveel inzichten op te leveren, dat we die vanuit de NGF nu aan alle banen en clubs aanbieden.

Op veel clubs is de wedstrijdkalender jaar na jaar nagenoeg hetzelfde

Op Golfpark Almkreek in Brabant was de respons heel hoog. Een van de opvallende uitkomsten van die enquête: er is op Almkreek grote behoefte aan 9-holeswedstrijden. Dat verbaast mij absoluut niet. Afgelopen jaar zijn er in de app GOLF.NL 1,4 miljoen scorekaarten ingevoerd, ruim 71% betrof rondjes over 9 holes. De trend dat golfers een sterke voorkeur hebben voor 9 holes in plaats van 18 zet zich onverminderd door. Lang niet alle clubs spelen in op die wetenschap, en ik verbaas me daar eerlijk gezegd over. Op veel clubs is de wedstrijdkalender jaar na jaar nagenoeg hetzelfde en bijna alle wedstrijden gaan over 18 holes. Waarom? Omdat het nu eenmaal altijd zo is gedaan en veranderen stuit vaak op weerstand van een kleine maar invloedrijke groep leden.

Activiteiten

In de enquête op Almkreek gaf maar liefst 85% van de respondenten aan vooral 9-holeswedstrijden te willen, 18 holes vinden ze te lang duren. Op Almkreek zijn ze zo verstandig aan de slag te gaan met die wetenschap, de wedstrijdkalender gaat dit jaar flink op de schop. Ik sprak er onlangs over met Ad Gravendeel, secretaris in het bestuur van de club. Almkreek brengt het aantal wedstrijden over 18 holes serieus terug ten faveure van 9-holeswedstrijden die meestal gekoppeld worden aan een thema, bijvoorbeeld fish & chips na afloop.

Ik ontmoette onlangs ook een groepje golfers tussen de dertig en veertig jaar die nog vrij nieuw zijn in de sport maar al wel lid zijn geworden van een club. Ze vinden golf helemaal geweldig, maar gaven wel aan dat er op hun club onvoldoende activiteiten worden georganiseerd waar ze enthousiast van worden. Bij dat groepje golfers zaten geen leden van Almkreek, maar ik weet zeker dat ze een 9 holes Fish & Chips wedstrijd een top idee vinden.

Tijdgebrek wordt als voornaamste reden genoemd waarom mensen niet vaker naar de golfbaan gaan

Uit alle onderzoeken die de laatste jaren zijn gedaan naar lidmaatschapsvormen en productdifferentiatie komt naar voren dat de nieuwe, vaak wat jongere groep golfers in de leeftijd dertig tot vijftig jaar wezenlijk andere wensen heeft dan wat ik maar even de traditionele golfers noem. Steeds meer golfers kiezen dus voor 9 holes. Niet omdat ze de sport minder leuk vinden, integendeel, maar in hun drukke levens is 18 holes gewoon te tijdrovend. In een onderzoek dat de NGF heeft laten uitvoeren naar het imago van golf in Nederland – veel meer daarover een andere keer – wordt tijdgebrek ook genoemd als voornaamste reden waarom mensen niet vaker naar de golfbaan gaan. Het bestuur van Almkreek is zich ervan bewust dat je die jongere doelgroep alleen voor de langere termijn kunt binden door aan hun speelwensen tegemoet te komen. Dat moet natuurlijk niet ten koste gaan van wat die traditionele golfers willen, beide groepen kun je ook prima bedienen. Een wedstrijd over 9 holes en daarna in je golfkloffie aan het bier met fish & chips, of 18 holes en keurig gekleed een mooi diner in het clubhuis, het kan in het Nederlandse golf gelukkig allemaal.

Investering

Op Almkreek zijn ze ook gestart met een bijzonder nieuw trainingsprogramma waar 175 mensen zich al voor hebben ingeschreven; dat zijn bestaande leden, greenfeespelers en beginnende golfers. Alle deelnemers krijgen acht lessen van een uur en spelen een wedstrijd gevolgd door een diner. Kosten voor het totale programma zijn slechts 75 euro. Dat is flink onder de kostprijs, daarom legt Almkreek er per deelnemer 45 euro bij. Een serieus bedrag, maar de club is ervan overtuigd dat die investering dubbel en dwars wordt terugverdiend met meer en actievere leden.

De groepjes golfers worden bij elkaar ingedeeld op basis van gedeelde interesses en niet zoals het meestal gaat op handicap

Ik twijfel daar ook niet over, want Almkreek pakt het echt heel goed en slim aan. De groepjes golfers worden bij elkaar ingedeeld op basis van gedeelde interesses en niet zoals het meestal gaat op handicap. Ook worden er appgroepen gemaakt zodat golfers met elkaar kunnen afspreken om te oefenen of een rondje te spelen. Een ander concept dat Almkreek aan het ontwikkelen is, spreekt mij ook erg aan: greenfeespelers worden in een flight gekoppeld aan leden van de club. Als greenfeespelers enthousiaste verhalen horen over de club, vergroot je de kans dat ze de stap zetten naar een lidmaatschap.

Almkreek gaat geholpen door de uitkomsten van de enquête veranderingen doorvoeren die de club op weg helpen naar een financieel en sportief gezonde toekomst op de lange termijn. Als jouw club of baan de enquête nog niet heeft uitgezet maar wel geïnteresseerd is geraakt, neem dan contact op met mijn collega Alexander Renders (alexander.renders@ngf.nl).

Wensen

Het aantal golfers in Nederland blijft stijgen en ook in deze winterperiode is het lekker druk op de banen. Gelukkig mogen de clubhuizen nu ook weer open. Met de app GOLF.NL gaat het ook fantastisch. In 2021 310.000 gebruikers, een stijging van maar liefst 29% en er worden steeds meer scorekaarten ingevoerd. Maar er blijft natuurlijk genoeg te wensen over. Bijvoorbeeld dat clubs en banen, net als Almkreek, beter inspelen op wat de huidige, heel divers geworden golfmarkt vraagt. Als directeur marketing bij de NGF blijf ik me daar hard voor maken.

Daniëlle Wallet directeur marketing van de NGF

Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl