Terug naar Over de NGF

Zwangere vrouw als doelgroep?

29 september 2021

Danielle is terug met haar 'Drive'. Na enkele maanden zwangerschapsverlof en met het moederschap heeft ze nog een andere kijk op golf gekregen ...

Aflevering 5 van Danielles Drive gaat over zwangere vrouwen als doelgroep, de gemiddelde leeftijd van golfers, het imago van de sport en september als golfmaand.

 

Sinds mijn vorige column, een paar maanden terug, is er wel het nodige gebeurd en veranderd in mijn leven. Zo kan ik nu uit eigen ervaring zeggen dat golf spelen met een serieus dikke buik heel goed kan. Ik tennis al jaren op redelijk niveau, een 4 in de singles voor wie dat iets zegt, maar tennis ging met een zwangerschapsbuik van bijna negen maanden al een tijd niet meer. Een paar dagen voor de bevalling van mijn zoon Beau speelde ik nog wel negen holes op Dutch Golf Putten. Dat was genieten, lekker ontspannen in een mooie omgeving en ik sloeg ondanks of misschien juist door die dikke buik prima ballen. Ik begreep van collega’s op het NGF-kantoor dat zwangere vrouwen toernooien op topniveau hebben gewonnen, al zal dat niet een paar dagen voor de bevalling zijn geweest. 

 

Ik ben na dat rondje even gaan googlen en wat blijkt: wereldwijd zijn er heel wat vrouwen die met golf starten tijdens de zwangerschap omdat andere activiteiten dan fysiek te zwaar of ongezond zijn. Die vrouwen worden vaak zo blij van golf, dat ze ook na de bevalling lekker blijven spelen. Zwangere vrouwen als doelgroep, zonder het moederschap had ik er waarschijnlijk nooit aan gedacht, maar misschien is het een idee om erop in te spelen als golfbaan. Een hele rij zwangere vrouwen op de drivingrange, ik zie het beeld wel voor me. En met een beetje geluk sla ja als golfbaan twee vliegen in één klap: de aanstaande moeder als nieuwe golfer en de kleine spruit. Ik heb Beau in ieder geval al aangemeld als lid van GOLF RAAK! 

 

Zwangere vrouwen als doelgroep, zonder het moederschap had ik er waarschijnlijk nooit aan gedacht

 

Leeftijd

Ik ben nu ruim twee jaar werkzaam in de golfwereld en dat bevalt erg goed. Ik wist heel weinig van golf, speelde zelf ook nog niet, maar ik ben bij de NGF aan de slag gegaan omdat ik met mijn achtergrond in marketing en als ondernemer – heb ik het reserveringsplatform bookdinners.nl opgericht - legio kansen zag om de sport te laten groeien voor een breed publiek. Duur, niet heel toegankelijk en vooral voor ouderen, dat was mijn beeld van golf. Na twee jaar NGF en het ontmoeten van allerlei leuke en enthousiaste mensen in de Nederlandse golfwereld weet ik beter. Steeds meer banen stellen zich open en proberen een diverser en jonger publiek te bereiken. Met succes, want het aantal golfers blijft stijgen en heel  positief is dat de snelst groeiende groep nieuwe golfers die van 15-35 jaar is. De afgelopen tien jaar is de gemiddelde leeftijd van Nederlandse golfers met vijf jaar gestegen, nu is er sprake van een lichte daling en dat is nodig ook voor een gezonde golfmarkt in de toekomst. We zijn onlangs de grens van 400.000 NGF-leden gepasseerd. Dat is een prachtige mijlpaal, maar er blijft veel werk te doen. 

 

Imago

De grootste uitdaging is misschien wel het imago van golf verbeteren. Want geloof me, het beeld van een stoffige sport voor mensen op leeftijd met veel geld en ruitbroeken is hardnekkig. Wanneer je zelf actief bent in de golfwereld, zie je het waarschijnlijk anders, maar een groot deel van de buitenwacht kijkt helaas nog steeds zo naar de sport. Dat is zonde want het weerhoudt mensen ervan met golf te starten. Vanuit de NGF ondernemen we daarom allerlei activiteiten om golf op een leuke en positieve manier onder de aandacht te brengen. 

 

Mooi voorbeeld is de regio-samenwerking rond Eindhoven waar clubs de golfsport promoten op basisscholen met hulp van de gemeente

 

Zo hebben we september uitgeroepen als ‘golfmaand’ met onder andere een heel geslaagde golfbijlage in het AD die bij 2,3 miljoen mensen op de mat is gevallen. We doen ook mee aan de Nationale Sportweek met speciale aandacht voor jongeren en jeugd. Een mooi voorbeeld hiervan is de regio-samenwerking rondom Eindhoven waar clubs de golfsport promoten op basisscholen met hulp van de gemeente. Ik kan me goed voorstellen dat een regiosamenwerking om meer jeugdleden te verwelkom interessant is voor veel clubs en banen. Mijn collega Twan Boerdonk is zeer actief met het opzetten van deze regiotrajecten en het contact leggen met gemeente of (basis)scholen. Twan is altijd bereid hierbij te helpen dus schroom niet contact met hem op te nemen via deze link

 

September en oktober zijn in golf traditioneel drukke maanden. Het weer is vaak goed en in de avonden kan nog prima gegolft worden. Volop kansen dus om nieuwe jonge golfers te laten zien hoe mooi en uitdagend onze sport is. 

 

Daniëlle Wallet directeur marketing van de NGF

Danielle Wallet
danielle.wallet@ngf.nl