Inhoud caddie

Committed to jeugd: toekomst van het Nederlandse golf

29 november 2023

Het is een gegeven: de jeugd is de toekomst. Uit onderzoek blijkt dat die angstvallig wegblijft van onze mooie sport. Tijd voor actie en dus presenteert de NGF in samenwerking met GolfTON en PGA Holland het Committed to jeugd-plan.

In 2023 zijn er vier regiobijeenkomsten geweest om een nieuw jeugdplan te bespreken. In maart en april 2024 wordt het nieuwe jeugdplan gepresenteerd. Dat gebeurt op acht plaatsen in Nederland bij acht regiobijeenkomsten. Wil je een van deze bijeenkomsten bijwonen? Lees hier meer.

De aanleiding voor een nieuw jeugdplan

De cijfers liegen er niet om: er is sinds 2013 in Nederland sprake van een daling van 38 procent van het aantal golfers onder de achttien jaar, terwijl we in de afgelopen jaren juist wel een stijging zien van het totaal aantal golfers. Jeugdgolfers vertegenwoordigen momenteel slechts drie procent van het geregistreerde spelersbestand. Cijfers waarvan je het schaamrood op de kaken krijgt en al helemaal als je kijkt naar de rest van Europa. Zo bestaat in Frankrijk tien procent van de spelers uit jeugd onder de achttien, in België is dat elf procent en in Spanje twaalf. Het Europese gemiddelde van jeugdgolfers ligt op acht procent en met onze drie procent bungelen wij onderaan de lijst: van de 49 landen uit het onderzoek staat Nederland op de 47ste plek.

Internationaal speelveld

Een schrikbeeld voor de toekomst van het Nederlandse golf, waar de gemiddelde leeftijd momenteel op 53,5 jaar ligt. Als de jeugd wegblijft, zal de sport hier letterlijk uitsterven. En het gebrek aan jeugdspelers heeft ook zijn gevolgen voor het internationale speelveld. Een lage deelname van jongeren resulteert er direct in dat minder professionele spelers kunnen concurreren op de belangrijkste professionele tours. Daarbij komt dat de Nederlandse golfjeugd blijkbaar veel te weinig speelt. In twee jaar tijd hebben slechts tachtig jongens en 21 meisjes vijftig scorekaarten of meer ingeleverd. Uit die 21 meisjes moet een nationale selectie van zestien meisjes worden gevormd. De spoeling is dus dun.

Kinderen die hebben gereageerd op wervingscampagnes en op de plaatselijke golfclub een slechte ervaring met de sport hebben gehad, komen niet meer terug

Wat is er nodig?

Genoeg getallen, tijd voor actie. Daarbij steekt de NGF allereerst hand in eigen boezem. Waar golffederaties in omringende landen soms meerdere fulltime medewerkers in dienst hebben die volledig toegewijd zijn aan de jeugd, is dat er in Nederland precies… geen. Daar moet verandering in komen en er zal door de NGF dan ook een vacature uitgezet worden voor een voltijd medewerker. In navolging van succesvolle initiatieven als Welcome to the club, Golfstart, de Golfsixes League en Dutch Kids Golf om een jongere generatie aan te trekken, is er nu het Committed to Jeugd-plan, dat tot een kentering zal moeten leiden in de Nederlandse golfsport.

Barrières breken

Keyword om golf aantrekkelijk te maken voor de jeugd is laagdrempeligheid. De toegang tot de banen, de clubhuizen en de toernooien, maar ook de kosten, de spelregels en de trainingen: het mag allemaal wel wat meer op maat voor de jongere speler. In vergelijking met andere Europese landen lopen we achter wat betreft het breken van barrières voor de jeugd om te gaan golfen: geen handicapvereisten voor toernooien, zonder baanpermissie spelen, geen wachtlijsten voor jeugdspelers, minder rigide spelregels en gratis spelen onder de twaalf jaar. Het is slechts een greep uit de maatregelen die de landen om ons heel wél hebben ingevoerd en die succesvol zijn gebleken.

C2J

Het Committed to jeugd-plan heeft als belangrijkste doel de participatie van de jeugd in het Nederlandse golf te verbeteren. Om dat te bereiken hopen de NGF, GolfTON en PGA Holland dat zoveel mogelijk clubs een C2J-club willen worden. Daarvoor geldt een aantal belangrijke vereisten: zo is er één bestuurslid volledig toegewijd aan jeugdgolf, zullen barrières op de club verwijderd worden zodat kinderen op de baan kunnen spelen, zijn meer jeugdambassadeurs binnen de club aangesteld en is er het hele jaar door een trainingsprogramma waarbij één tot drie keer in de week getraind wordt onder begeleiding van enthousiaste golfprofessionals of getrainde vrijwilligers.

Jeugdplanbijeenkomsten

Een complete cultuurwijziging voor sommige clubs en meer jeugdgerichte toewijding van alle clubs dus. Om het belang, de doelen en aanpak goed te duiden worden op vier plaatsen in het land jeugdplanbijeenkomsten georganiseerd voor golfclubs en -professionals. Alle bijeenkomsten zitten er inmiddels op. Gezien de grote opkomst van meer dan 200 personen is het duidelijk dat de noodzaak bij alle partijen goed gevoeld wordt: de structuur op de clubs zal eerst moeten veranderen, voordat het überhaupt zin heeft om de kids te werven. Want uit het verleden blijkt, dat kinderen die hebben gereageerd op wervingscampagnes en vervolgens op de plaatselijke golfclub een slechte ervaring met de sport hebben gehad, niet meer terugkomen. Golf leuker en toegankelijker maken voor jongeren moet dat draaideureffect opheffen en de jeugd blijvend aan de sport binden.

En nu verder!

Die commitment gaan de NGF, GolfTON en PGA Holland vol vertrouwen aan. In maart en april 2024 zal het definitieve plan gepresenteerd worden, dat clubs vervolgens kunnen downloaden. In het plan wordt Nederland opgedeeld in jeugdregio’s, waarbij de clubs binnen die regio de samenwerking met elkaar aan zullen gaan. In de jeugdregiobijeenkomsten zal het plan verder worden toegelicht en wordt er geïnventariseerd wie er mee willen doen en C2J-club willen worden. Geen interesse? Eventueel later aansluiten mag ook altijd.

Vervolgens gaat de organisatie met de besturen aan het werk met een arsenaal aan tools. De NGF levert onder andere opleidingen voor jeugdcoaches, professionals en vrijwilligers, maar ook materiaal, een nieuwe NGF-toernooistructuur, hulp bij het opzetten van een trainingsprogramma en een Talent Academy binnen elke regio. Alles om de nieuwe structuur binnen de C2J-clubs goed neer te zetten en de samenwerking in de jeugdregio’s te optimaliseren. En wanneer dat allemaal goed is uitgerold, zal de NGF in 2025 met grote marketingcampagnes gericht de jeugd gaan werven. Eén ding is duidelijk: het jeugdgolf in Nederland terug op de kaart zetten vergt een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen. Dus laten we, zoals gehoord op een van de jeugdplanbijeenkomsten, de dromen van de jeugd gaan vervullen!

Ga naar de hoofdpagina over jeugdgolf.