Beeld: Koen Suyk
Inhoud caddie

Teamgedachte als antwoord op drukke agenda pro's

20 oktober 2021

De populariteit van golf leidt tot uitpuilende agenda’s voor golfprofessionals. De vraag naar golflessen is zelfs groter dan het aanbod. Wat zijn oplossingen voor het capaciteitsprobleem?

“De lesweek van een professional is snel gevuld wanneer hij voor iedere leerling een privéles van een uur inplant”, zegt Jim van Heuven van Staereling (PGA Holland). “Als hij zijn les aan vijf leerlingen geeft, kan hij tientallen golfers meer helpen. Daarmee creëer je een enorme capaciteit in het lesschema. PGA-pro’s zijn ook prima opgeleid om aan groepen les te geven.”

Hij vindt dat golf het voorbeeld moet volgen van andere sportverenigingen waar een nieuw lid automatisch ingedeeld wordt bij een groep van zijn niveau en waarmee hij op vaste momenten in de week kan trainen. “Dat is niet alleen een antwoord op de grote vraag naar golflessen, maar daarmee binden we al die nieuwe golfers ook sneller aan de vereniging. Veel golfers willen juist graag met andere trainen, die sociale behoefte moeten we veel meer benutten. Je houdt altijd mensen die privélessen willen, maar hun aantal zal kleiner zijn zodra de teamgedachte ook in golf de norm is. Dat je gaat golfen met je team en vooraf weet op welke momenten dat kan. Een benadering die een andere manier van denken vraagt van clubs en pro’s.”

Voorbereid op pieken én dalen

Daarnaast ziet hij in golfinstructeurs een oplossing voor de capaciteitsproblemen. Zij vormen een van de drie soorten golfprofessionals: golfinstructeur (werkt in verenigingsverband met jeugdgolfers, recreanten en/of senioren), B-professional (begeleidt golfers van handicap 54 naar handicap 18) en A-professional (begeleidt golfers met handicap 18 en lager). “Binnen elke vereniging vind je wel twee of drie golfers die geschikt zijn om beginners op te leiden”, stelt Van Heuven van Staereling. Hij vertelt als voorbeeld over een pro die binnen zijn vereniging lagere handicappers doorverwijst naar de opleiding van PGA Holland en noemt een baan waar de caddymaster tevens opgeleid wordt tot golfinstructeur. “Wanneer je over een aantal golfinstructeurs beschikt, is je infrastructuur voorbereid op pieken én dalen in de vraag naar lessen. Dan kzorgt een grote toestroom zoals waar we nu in zitten niet meer voor problemen.”

Leerlingen doorgeven

De belangstelling voor de opleiding Golfinstructeur is groot. De directeur Opleidingen van PGA Holland merkt dat veel mensen tijdens de coronaperiode hebben nagedacht over een carrièreswitch. Hij spreekt van volle klassen. “De cursus Golfinstructeur is de ideale opstap naar de opleiding B-professional, waarin je nog veel meer kennis en vaardigheden opdoet. We hebben straks ook voldoende A- en B-professionals nodig om al die nieuwe golfers te behouden. Het is daarom van belang dat de golfprofessional binnen een vereniging voor de juiste groep golfers staat: dat niet de A-professional maar de golfinstructeur lesgeeft aan beginners. De golfinstructeur moet die beginner dan op het juiste moment weer doorgeven aan de B-professional, want zonder goede doorstroming loopt het systeem vast. Goede samenwerking is belangrijk,” benadrukt hij, “niet alleen tussen de pro’s maar ook met alle andere teams binnen een golfclub of -baan. We hebben met z’n allen een klus te klaren.”

Sluispolder: oog voor elkaars belangen

Op golfbaan Sluispolder is een voorbeeld van goede samenwerking te vinden. Dat niet alle medewerkers bij de commerciële baan in Alkmaar in dienst zijn, mag voor gasten niet merkbaar zijn, legt manager Renate Roeleveld uit. “We vormen één team en hebben naar buiten toe dezelfde uitstraling. Alle medewerkers zien we als een ‘Sluisie’.” Een goede relatie en onderling vertrouwen tussen de teams zijn volgens haar essentieel. De achterdocht moet verdwijnen, zegt ze. Dat vereist in de eerste plaats goede communicatie.

De bereidheid om elkaar te helpen groot en daardoor kunnen we snel inspelen op een situatie

“Wij hebben regelmatig gezamenlijk overleg met de afdelingshoofden van iedere team, zodat we allemaal van elkaar weten wat er gebeurt en wat ons bezighoudt. Je moet ook oog hebben voor elkaars belangen. Daar mag best weleens onenigheid over zijn, zolang je maar met elkaar in gesprek blijft. Dan leer je bijvoorbeeld wat een actie op de ene afdeling voor ongewenst gevolg kan hebben voor een andere afdeling. Ga op zoek naar overeenkomsten, stel een gezamenlijk doel en probeer kleine stapjes te zetten op de weg daarnaartoe. Dan ontstaat er een vliegwiel en is de bereidheid om elkaar te helpen groot.” Dat zie je als je Sluispolder bezoekt. Medewerkers van het ene team ondersteunen tijdelijk een ander team als dat nodig is en de lijnen met de vereniging zijn kort. “We kunnen daardoor snel inspelen op een situatie.”

Professionals doen het samen

“Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen”, zegt Remko Engel van de golfschool op Sluispolder en bestuurslid van de vereniging. “Wij hebben zeven pro’s en ik zou er best nog meer willen. Wanneer club en golfschool en de pro’s onderling wat voor elkaar overhebben, straal je een positiever beeld uit naar je golfers, het werkplezier neemt toe en er blijkt opeens veel meer mogelijk. Je probeert als pro niet krampachtig de lessen voor jezelf te houden, terwijl je agenda eigenlijk helemaal vol zit, maar deelt klanten met collega’s. Onze pro’s ervaren dat ze op die manier juist klanten langer vasthouden. Wanneer iemand zes weken moet wachten op een volgende les, is de kans groot dat hij stopt met lessen. De pro’s vangen het bij ons van elkaar op als bijvoorbeeld een collega een wedstrijd moet spelen, ze zijn allemaal aanwezig tijdens een relatiedag en doen regelmatig samen wat leuks. Ook al werken de pro’s als zelfstandige, we vormen samen één team. We vinden dat een pro die op Sluispolder komt werken, deel uit moet willen maken van dat team.”

Ontzorgen

Golfers met vragen over lessen ontvangen vlot een antwoord op Sluispolder. Dat ervaren we zelf: op een e-mail met een verzoek volgt direct een antwoord. De baan beschikt onder meer over een golfrelatiemanager als aanspreekpunt voor alle golfers. “Mensen moeten vaak al een drempel overwinnen”, weet Engel. “Dan is het prettig wanneer je snel verneemt dat er bij ons veel meer mogelijk is dan een privéles. Dat je kunt kiezen wat het beste bij je past. Je kunt bij ons trainen met Trackman, maar er is ook een gunstig geprijsde strippenkaart waarmee je in groepsverband tien lessen volgt wanneer het jou uitkomt. Daarmee spreek je een veel breder publiek aan. Optimale communicatie is cruciaal om de drempel te verlagen. Als een pro slecht bereikbaar is of pas na enkele dagen op een mail kan reageren omdat zijn prioriteit bij de lessen ligt, sta je eigenlijk al op een achterstand. Wij proberen onze golfers daarin te ontzorgen en streven naar een goede en eerlijke verdeling van de lessen.”

Voor de strippenkaartlessen vermelden we bewust vooraf niet welke pro de les verzorgt

Manier van denken veranderen

Sluispolder biedt een breed aanbod aan groepslessen en moedigt dit aan met uitnodigende leuzen als ‘samen golfen verbindt’ en ‘omdat samen zoveel leuker is’. Engel: “Het gaat om de manier waarop je het brengt. Je lest niet alleen om een betere golfer te worden, maar ook omdat het prettig is om met elkaar te sporten. Wij stimuleren de groepslessen ook voor oudere golfers, die vaak geen les meer volgen terwijl juist voor deze doelgroep het sociale aspect en bewegen belangrijk zijn. De beleving van lessen zoals we die kennen in golf moet anders. Het zal tijd kosten om de manier van denken die al zo lang bestaat te veranderen. Het lidmaatschap van een vereniging wordt dan veel meer dan het rondje golf dat je speelt. Door de goede samenwerking op Sluispolder hebben we, mede dankzij subsidie van de vereniging, een platform voor groepslessen kunnen ontwikkelen. Leden loggen zelf in om te zien of er, en dat kan ook lastminute, plaats is op het voor hun gewenste tijdstip. In andere sporten is dat al heel normaal. Voor de strippenkaartlessen vermelden we bewust vooraf niet welke pro de les verzorgt. Wij vinden het goed dat golfers van elke pro les krijgen. Leden vonden dat aanvankelijk raar, maar ervaren die afwisseling en verrassing inmiddels als prettig. Voor de golfers die alleen de pro van hun voorkeur willen, hebben we de privélessen. Voor de fanatieke golfers maken we een op maat gemaakt jaarplan.”