Beeld: Koen Suyk
Inhoud caddie

Suzan Kroes van Het Rijk: "Gebruik de unique selling points van golf"

1 november 2017

Het Rijk Golfbanen brengt een vacature via verschillende kanalen onder de aandacht. HR-adviseur Suzan Kroes van Het Rijk merkt dat het imago van de golfsport sommige kandidaten afschrikt, terwijl werken op een golfbaan volgens haar juist belangrijke voordelen biedt ten opzichte van andere branches.

‘Er gebeurt altijd wat en het is nooit saai.’ In een artikel op indebuurt.nl vertelt medewerkster Sterre enthousiast over haar werk bij Golfbaan Het Rijk van Nijmegen. Ze heeft een goede band opgebouwd met leden, ze prijst de werksfeer want gasten komen iets doen wat ze leuk vinden en het hechte personeelsteam maakt het werk gezellig. Een link in het artikel verwijst naar een pagina met een video en daaronder een overzicht van vacatures bij Het Rijk Golfbanen. In de video ziet de werkzoekende fraaie sfeerbeelden die een aantrekkelijke indruk geven van de toekomstige werkomgeving en maakt hij kennis met collega’s uit diverse functies.

Verschillende kanalen inzetten

Met alleen een standaard personeelsadvertentie red je het tegenwoordig niet meer, vertelt Suzan Kroes. Dan val je niet op. “We zorgen dat we zichtbaar zijn, dat maakt mensen nieuwsgierig. Hoe vaker je merk in beeld is in jouw regio, hoe groter het effect.” Het Rijk zet voor de werving van nieuwe medewerkers voor de vier golfbanen meerdere kanalen in: een advertorial op internet, een filmpje, een bericht in het huis-aan-huisblad, sociale media.

Ambassadeurs

Maar ook het netwerk van de eigen medewerkers. “Dat zijn je beste ambassadeurs”, aldus Kroes. Medewerkers ontvangen in dat geval een wervingsbonus. “Zorg ook dat leden en gasten kennis nemen van vacatures. Misschien hebben ze een vriendin of een buurvrouw die net verteld heeft dat ze niet meer op haar plek zit in haar huidige baan. Mond-tot-mondreclame doet meer dan een paginagrote advertentie.”

Imago werkt tegen

Het stoffige imago van de golfsport is geen voordeel in de strijd om schaarse arbeidskrachten, ervaart Kroes. “Dat onjuiste beeld werkt een beetje tegen ons. Mensen denken bijvoorbeeld dat als ze hier komen werken in een kokerrok of driedelig pak rond moeten lopen, terwijl iedereen bij ons een donkere spijkerbroek met polo draagt. We zijn daarom blij met de Welcome to the club-campagne van de NGF om de golfsport toegankelijker te maken. Ik hoop dat die campagne er mede voor zorgt dat ook werkzoekenden anders naar een golfbaan kijken.”

Aantrekkelijke arbeidsomstandigheden

Het Rijk probeert daar ook zelf iets aan te veranderen. Het wil de arbeidscommunicatie nog pakkender maken en gaat leerlingen al tijdens hun opleiding laten kennismaken met de golfbaan. Verder wil Het Rijk de bijbaan op de golfbaan onder de aandacht brengen van studentenverenigingen. “Want waarom ga je als student tot diep in de nacht in een kroeg in de stad werken, terwijl je bij ons gunstige werktijden hebt? Ook een kok is bij ons eerder klaar dan bij een restaurant in de stad.”

Kroes vindt dat de golfbranche haar unique selling points nog beter kan uitdragen op de krappe arbeidsmarkt. “Op een golfbaan werk je in een prachtige omgeving en de mensen komen er voor hun plezier wat een positieve dynamiek geeft. Je werkt samen met collega’s met verschillende beroepen en uit diverse leeftijdsgroepen. En geen dag op een golfbaan is hetzelfde. Dat maakt onze branche wel heel aantrekkelijk.”

Wil je weten hoe je voorkomt dat medewerkers bij je club of baan weggaan en wat kun je doen in de strijd om schaarse arbeidskrachten? Lees dan het artikel Personeelsbeleid bij krappe arbeidsmarkt: 5 tips.