Duurzaam golfbaanbeheer en Welcome to the club
13 mei 2023
NGF-bestuurslid Richard Kooloos sprak twee dagen voor de lancering van de NGF-campagne Welcome to the club. Algemene informatie over deze campagne is te vinden op ngf.nl/welcome.
Welcome to the club. Dat is de boodschap die gericht is op de 98% van Nederland die nog niet golft. Het is de uitnodiging om, net als wij, het spel, de sport van golf op te pakken.
Als de strategie succesvol is, en we heel veel vrouwen en mannen tussen de 25 en de 50 aan de sport weten te binden, dan voorkomen we dat golf uitsterft. Die strategie zou extreem succesvol zijn als over een paar jaar 5% van Nederland golft.
Maar dan blijft nog steeds 95% over die niet golft. Maar die 95%, dat zijn wel de mensen die mede bepalen hoe de toekomst van golf eruitziet. Dat zijn de wethouders, ambtenaren, raadsleden, provincie bestuurders, waterschapsmensen, journalisten, milieuexperts, stemmers in het stemlokaal die, zonder dat ze er vaak heel veel kennis over hebben, de toekomst van golf in Nederland bepalen.
Dat is ook precies de reden dat het zo belangrijk is dat we het imago van golf bij niet-golfers moeten bijstellen.
Welcome to the club betekent dus ook die 98% van de Nederlanders welkom heten die nog niet golfen en hen mee laten genieten van die prachtige natuur waarin wij, gelukkigen, onze sport mogen beoefenen
Bijstellen van het imago is net zo belangrijk voor het voortbestaan van golf als de aanwas van nieuwe jonge golfers. En ondanks dat imagoverandering erg moeilijk is, hebben we één heel groot voordeel: we zitten op een schatkist aan natuurschoon. Wij, de golfers, via de golfbanen van Nederland, beheren ruim 10.000 hectares aan gebied dat minstens voor de helft groen is en een aanzienlijk deel daarvan is natuurgebied.
Meer dan 86% van alle Nederlanders vindt het belangrijk om bestaande natuurgebieden te beschermen en te beheren, blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.
En wij, de golfbanen van Nederland, zijn al jaren op systematische wijze bezig om de natuur in onze banen te verbeteren. Via GEO documenteren we dat ook goed en kunnen we die data delen met die 86% van Nederland die natuur belangrijk vindt en mede de toekomst van onze mooie sport bepaalt.
Maar dan moeten we dat delen natuurlijk ook wel doen, dan moeten we wel bereid zijn onze deuren open te zetten en een paar keer in het jaar die natuurliefhebbers deelgenoot te maken van die prachtige gebieden die we beheren via natuurwandelingen over de baan. Dan moeten we misschien nestcamera’s en fotovallen plaatsen om de dieren die op onze banen wonen digitaal te delen. De milieuambtenaar, de natuurorganisatie of de boswachter kan op die manier onze ambassadeur worden.
En uw horeca zal het ook niet vervelend vinden als een paar procent van de 11,1 miljoen Nederlanders die fietstochtjes maken door de natuur in uw clubhuis neerstrijken en een klein deel van de 629 miljoen euro die zij jaarlijks tijdens hun fietsdagtochtjes uitgeven bij uw horeca besteden aan koffie en gebak of een glaasje wijn op het terras.
Welcome to the club betekent dus ook die 98% van de Nederlanders welkom heten die nog niet golfen en hen mee laten genieten van die prachtige natuur waarin wij, gelukkigen, onze sport mogen beoefenen. En daarmee kan het natuurschoon ons helpen het imago van golf te draaien, zodat die niet-golfers ons gaan zien als een belangrijke partij in het oplossen van de biodiversiteitscrisis, dat gezien wordt dat golf een deel van de oplossing van waterberging kan zijn, dat golfbanen enorme hoeveelheden CO2 absorberen en dat wij andere sporten de weg wijzen in het reduceren van pesticidengebruik.
En als wij willen dat wij de ruimte krijgen van de gemeentes, waterschappen, buren, andere sportverenigingen, provincies en centrale overheid, om als sport- en groengebiedbeheerder te floreren, dan betekent dat, dat we ook tegen hen ‘welcome to the club’ moeten zeggen.
Het mag duidelijk zijn dat imagoverandering bij niet-golfers noodzakelijk is voor het voortbestaan van golf, voor het behoud van het maatschappelijk draagvlak
Kortom, het mag duidelijk zijn dan Welcome to the club een veel grotere reikwijdte heeft dan enkel meer golfers vinden en dat ons meer openstellen naar niet-golfers enorme voordelen voor golf kunnen opleveren. Dat Welcome to the club moet bijdragen aan de imagoverandering bij niet-golfers die noodzakelijk is voor het voortbestaan van golf, voor het behoud van het maatschappelijk draagvlak.
De sleutel tot die imagoverandering is het meer ontsluiten van de prachtige natuur die wij beheren. Via de harde data uit onze GEO-administraties, maar ook van bestuurder tot bestuurder en van mens tot mens. De deur van het clubhuis staat open, de verse koffie staat klaar, het glas wijn staat op tafel. Welcome to the club.
Bespreek dit in uw bestuur, bepaal wie de belangrijkste stakeholders zijn en maak een actieplan voor uw golfbaan en -club.
Richard Kooloos heeft in het NGF-bestuur de portefeuille duurzaam beheer en is in het dagelijks leven Hoofd Duurzaam Bankieren bij ABN Amro. Lees ook zijn voordracht over de zakelijke kansen van duurzaam beheer en GEO-certificering.