Inhoud caddie

Strijd tegen plastic flesjes op golfbanen

Steeds meer golfbanen en organisatoren van golftoernooien gaan de strijd aan tegen plastic flesjes voor eenmalig gebruik.

Zwerfvuil voorkomen én geld verdienen met inzameling plastic flesjes

Vanaf 1 juli 2021 zit er 15 cent statiegeld op kleine plastic flessen. Golfclubs kunnen geld verdienen met het inzamelen van plastic flesjes. Het mes snijdt aan twee kanten voor clubs die een inzamelcontainer aanvragen en de flesjes inzamelen. Het leidt tot minder zwerfafval terwijl er tegelijk geld wordt ingezameld voor de club of een goed doel. Lees hier meer. 

Bewustwording creëren

Een aantal Nederlandse golfbanen doet uit eigen beweging mee aan het creëren van bewustwording rondom wegwerpplastic. De Drentsche Golf & Country Club en de Groningse Golfclub Duurswold bijvoorbeeld stimuleren dat leden en bezoekers herbruikbare waterflessen gebruiken. Duurswold legt de stap als volgt uit: “Met dit initiatief hopen we op beter inzicht in en meer begrip over de gevolgen van het gebruik van ‘single-use plastics’”. Te beginnen door te stoppen met wegwerpflesjes, later gevolgd door ander plastic verpakkingsmateriaal.”

Ook The Dutch heeft plastic waterflesjes in de ban gedaan. Alle leden hebben een persoonlijke herbruikbare fles gekregen die ze bij tappunten in de baan kunnen vullen met kraanwater. Het Broekpolder International Open verspreidde dit jaar gesponsorde herbruikbare waterbidons. De club legde deze stap als volgt uit: “Het was een idee van het A-team, dat na de eerste editie van het Broekpolder International Open in juli 2018 met afgrijzen keek naar de enorme berg lege waterflesjes. Het scheelt enorm veel plastic afval en past goed bij het groene imago van Golfclub Broekpolder.”

Onderdeel van duurzaam golfbaanbeheer en GEO-certificering is bewustwording van afvalwerking. Op steeds meer golfbanen worden afvalstromen gescheiden verwerkt; op deze banen zijn er speciale afvalbakken voor plastic, papier, glas, metaal en restafval.

Doet jouw golfbaan wegwerpplastic in de ban? Laat het weten.

Tappunten bij evenementen

Bij editie 100 van het KLM Open, van 12 tot en met 15 september, werden voor de eerste keer geen plastic waterflessen aan het publiek verkocht. Op 15 plekken op de baan van The International waren duidelijk herkenbare waterpunten geplaatst van MTD (Make the Diffence). Het KLM Open en partners KLM en ING Private Banking vroegen bezoekers om een eigen fles mee te nemen. Toeschouwers konden desgewenst ook een herbruikbare fles kopen in The Village op het terrein. Voor spelers en vrijwilligers stelden titelsponsor KLM en partner ING Private Banking herbruikbare flessen beschikbaar.

Met de actie wilde het oudste internationale sporttoernooi van Nederland een bijdrage leveren aan de bewustwording rondom het gebruik van plastic. Als onderdeel van de campagne serveerden de cateringpunten op het terrein alle dranken in duurzame, herbruikbare drinkbekers van 100 procent composteerbare PLA (maiszetmeel).

De afgelopen jaren werden gemiddeld zo’n 12.000 kleine waterflesjes per KLM Open gekocht. “Het is goed dat we met het KLM Open de strijd aangaan tegen single-use plastic”, zei toernooidirecteur Daan Slooter. “We volgen hiermee de trend die ingezet is door The Open. Dit toernooi introduceerde dit jaar ook de herbruikbare fles en waterpunten. Hopelijk zullen er meer toernooien volgen.”

Brits Open

Zoals hierboven al genoemd is de organisator van het Brits Open, de R&A, ook een strijd begonnen tegen plastic flesjes voor eenmalig gebruik. De R&A werkte in 2019 bij The Open op Royal Portrush samen met Bluewater, een bedrijf dat gesteund wordt door de campagne Clean Seas van het milieuprogramma van de VN. Op Portrush werd geen enkel plastic flesje verkocht. Fans konden met eigen herbruikbare flesjes terecht bij watertappunten in de baan en de R&A verdeelde elke dag van het toernooi 5.000 gratis herbruikbare stalen flesjes onder het publiek. 

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Wereldwijde strijd tegen plastic voor eenmalig gebruik

De strijd tegen plastic spullen die na één keer gebruiken bij het vuil gaan, is een actueel thema in duurzaamheid. Het probleem is dat veel wegwerpplastic bij het zwerfvuil op land en in zee belandt. Volgens het Wereld Natuur Fonds valt er elke minuut een hoeveelheid plastic in zee die vergelijkbaar is met 33.800 pet-flessen (polyethyleentereftalaat). Het WWF heeft om die reden op Wereld Oceanen Dag (8 juni) de campagne #FreeTheSea gelanceerd. Om consumenten te wijzen op de ernst van de situatie worden filmpjes verspreid met daarin onder meer een zeeschildpad die stikt in plastic. Het doel van alle campagnes en acties is dat consumenten duurzame producten gaan hergebruiken.

en accepteer marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.

In 2018 werd bekend dat het Europees parlement afkoerst op een verbod van plastic spullen die in de meeste gevallen maar één keer gebruikt worden. Het streven is dat het verbod van “single-use plastics” 2021 ingaat. Het gaat dan in eerste instantie om zaken als plastic rietjes, wattenstaafjes, roersticks, bestek en snoepwikkels. Eerder al, in 2016, legde de Europese Unie de lidstaten op om het gebruik van plastic draagtasjes terug te dringen. In Nederland had dit tot gevolg dat plastic zakken niet meer gratis aangeboden mogen worden. Wat betreft plastic flessen is het doel dat de EU-lidstaten vanaf 2029 90 procent gescheiden gaan inzamelen. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe plastic flessen uit minstens 30 procent gerecycled materiaal bestaan.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

en accepteer marketing cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Ga terug naar de hoofdpagina Toolkit communicatie: clubs > golfers.