Personeelsbeleid bij krappe arbeidsmarkt: 5 tips
1. Zet je medewerkers op de eerste plaats
Werkgevers zijn op dit moment vooral gericht op het werven van nieuw personeel en kunnen dan de aandacht voor het bestaand personeel verliezen. Terwijl dé HR-trend van 2023 volgens arbeidsmarktexpert Randstad is: je medewerkers centraal stellen. Wil je mensen in een krappe arbeidsmarkt behouden, dan moet je goed weten waarom ze bij je komen werken, blijven werken en waarom ze weggaan. Door goed te luisteren laat je zien dat je je medewerkers op de eerste plaats zet en krijg je meer inzicht in hun mening, ervaringen en ideeën. Heb daarbij ook oog voor de mens achter de medewerker.
Boeiend werk, goede groeikansen, waardering krijgen en kunnen meebeslissen zijn belangrijke motieven voor medewerkers om niet op zoek te gaan naar ander werk. Hechte teams met medewerkers die elkaar kennen, weten te vinden en voor elkaar klaarstaan – ook al werken ze op verschillende tijdstippen en locaties – zijn belangrijker dan ooit. Je kunt medewerkers bijvoorbeeld gratis golflessen aanbieden en een personeelscompetitie organiseren. Een bedrijfscultuur waarbinnen mensen zich thuis voelen zorgt voor een saamhorigheidsgevoel en daarmee bind je mensen aan je.
2. Profiteer van tijdelijke verhoging werkkostenregeling (WKR)
De werkkostenregeling is tijdelijk flink verhoogd: van 1,7 naar 3 procent van de eerste 400.000 euro van de loonsom van je personeel (de vrije ruimte). Je kunt via de WKR onbelaste vergoedingen geven aan je werknemers zoals reiskostenvergoeding, scholing, werkkleding of personeelsfeesten. Maar je mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben. Denk aan gereedschap, tablets of sportabonnementen. Of een eenmalige uitkering aan je werknemers om tegemoet te komen aan bijvoorbeeld dure boodschappen of de hoge energierekening.
Het voordeel is dat jij en je werknemer over deze vergoeding geen belasting betalen. Ook gaat het loon van je werknemer niet omhoog. Dat is gunstig bijvoorbeeld voor medewerkers die recht hebben op inkomensafhankelijke bijdragen zoals huur-, zorg-, en kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. De extra vergoeding heeft hier geen invloed op. Let wel op dat je niet buiten de vrije ruimte gaat. De verhoging van de vrije ruimte geldt alleen dit jaar, in 2024 gaat de vrije ruimte terug naar 1,92 procent.
3. Maak goede afspraken over werktijden
Veel medewerkers zijn tijdens corona kritischer gaan kijken naar hun baan. Ze zijn zich meer bewust geworden van het belang van een goede balans tussen werk en privé. Ook jongere generaties hechten daar steeds meer waarde aan. Dan helpt het niet als je van iemand eist dat hij elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur aanwezig en bereikbaar is. Misschien wil een medewerker in de ochtend eerst zijn kinderen naar school brengen en wat langer doorwerken. Of twee vaste vrije dagen in de week. Een kok wil ook weleens in het weekend een dag vrij zijn. Bespreek het samen en kijk wat mogelijk is. Je kunt ook parttime werknemers niet blijven vragen om over te werken. Houd rekening met de wensen van je mensen om een goede balans tussen werk en privé te houden. Maak daarover goede afspraken.
4. Word een aantrekkelijke werkgever voor generatie Z
Generatie Z (geboren vanaf 1996) is de generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt en weer een andere benadering op de werkvloer vraagt. De jongeren van deze generatie hebben een sterkere financiële focus dan de voorgaande generatie (de millennials) en zijn gewend aan flexibiliteit, ook in hun werktijden. Dit is de eerste volledig digitale generatie, en toch verlangt 90 procent van hen naar menselijke interactie op het werk. Ze ontvangen graag regelmatig feedback. Zorg dus voor goede begeleiding en coaching, bijvoorbeeld door oudere collega’s. Je hoeft niet voortdurend met ze om de tafel te gaan zitten. Een kort mailtje met complimenten en/of verbeterpunten kan natuurlijk ook.
Generatie Z is gewend zichzelf online vaardigheden aan te leren. Bied mogelijkheden aan waarmee ze zich professioneel én persoonlijk verder kunnen blijven ontwikkelen. Denk daarbij niet alleen aan traditionele cursussen, maar ook aan toegang tot online leermateriaal. Opgegroeid met social media vinden ze het normaal om te solliciteren via deze kanalen. Solliciteren houden ze graag zo laagdrempelig mogelijk en ze zijn gewend dat er snel wordt gereageerd. Houd je rekening met hun wensen, dan is de kans groter dat jonge mensen voor jou kiezen.
5. Onderscheid je tussen duizenden online personeelsadvertenties
Vertel in een vacaturetekst niet te veel, maar zeker ook niet te weinig. Goed uitgangspunt: een tekst van ongeveer 250 woorden, iets meer dan een half A4’tje. Prikkel direct de aandacht van de lezer en vermijd clichés (‘spin in het web’, ‘9-tot-5-mentaliteit’). Stel de behoeften van de kandidaat centraal, dan laat je zien dat je meedenkt. In de huidige krappe arbeidsmarkt zoeken werkzoekenden allereerst naar een antwoord op de vraag: wat heb je mij te bieden? Zet in op sterke punten van werken op een golfbaan. Informeer daarvoor ook bij de mensen die al voor je werken.
Gebruik woorden waar potentiële kandidaten online naar zoeken. Dan is je vacature vindbaar in zoekmachines en vacaturebanken. Je vindbaarheid wordt beter naarmate je meer kenmerken benoemt, zoals locatie, salaris en sluitingsdatum. Met een sluitingsdatum zet je bovendien aan tot actie. En controleer ook of je vacature goed leesbaar is op een mobiele telefoon. Werf je via sociale media? Bedenk dan hoe je vacature in beelden te vatten is. Laat een filmpje of slideshow zien van de golfbaan, de werkplek en golfers met wie je toekomstige werknemer in aanraking komt. Werksfeer is een belangrijke voorwaarde voor kandidaten. Laat je medewerkers vertellen over hun ervaringen. Zoek mensen die invloed hebben op je doelgroep en informeer of zij een vacature willen delen via hun sociale media. Ook je eigen medewerkers zijn goede influencers.
Het Rijk Golfbanen brengt een vacature via verschillende kanalen onder de aandacht. Wil je weten hoe HR-adviseur Suzan Kroes van Het Rijk van Nijmegen dat aanpakt? Lees dan het artikel 'Gebruik de unique selling points van golf'.