Inhoud caddie

De stelling: Welcome to the club is precies wat we nodig hebben

De grootste marketingcampagne die de Nederlandse golfsport ooit heeft gezien is van start gegaan: Welcome to the club. Is dit wat we nodig hebben?

Welcome to the club moet het het antwoord worden op de uitdagingen waar de Nederlandse golfsport al jaren tegenaan kijkt, waaronder een sterke vergrijzing en een laag percentage vrouwelijke golfers. Ook zal de drie jaar durende campagne het beeld dat niet-golfers hebben over golf moeten bijstellen. Want voor een gezonde golfsport op de lange termijn is nu drastische actie nodig.

Meer dan honderd clubs en banen gaan helpen om de campagnegedachte uit te dragen. We informeerden bij drie clubs of zij vinden dat Welcome to the club precies is wat de golfsport nodig heeft. 

Jantiene Berg (Liemeer): “Wij zijn zo’n no-nonsense baan”

“We willen zo veel mogelijk mensen aan het golfen krijgen en dan is Welcome to the club precies wat we nodig hebben als golfsport”, zegt Jantiene Berg, manager van Golf- & Countryclub Liemeer in Nieuwveen. “Ik vind het daarom goed dat de campagne zich niet op één specifieke doelgroep richt. Ik zie een grote diversiteit op de afbeeldingen. Ik geloof niet in een campagne voor uitsluitend vrouwen of alleen maar jongere mensen. We moeten aan een breed publiek duidelijk maken dat golf een fantastische sport is om te doen met je vrienden en familie. Hoe meer mensen we enthousiasmeren voor de golfsport, hoe groter de verandering zal zijn die we in gang zetten. Dat kost alleen tijd.”

We moeten deze groep een thuisgevoel geven in onze clubhuizen

“Om de jongste generaties aan te spreken moeten we zorgen dat ouders hun kinderen meenemen. Daar werkt deze campagne wel aan mee. Maar dan moeten we ook deze groep een thuisgevoel geven in onze clubhuizen. De campagne past bij de manier waarop Liemeer startende golfers probeert te binden en boeien. Wij zijn zo’n no-nonsense ledenbaan en willen graag een duurzame relatie opbouwen met de golfer. Ik hoop dat wij kunnen profiteren van de beeldvorming van de landelijke campagne, die een warm gevoel uitstraalt dat iedereen welkom is. Een gevoel dat ik zelf heel erg herken, maar niet-golfers nog niet weten van ons als golfclubs.”

Fopke Drijfholt (De Compagnie): “Als individuele club neem je de vooroordelen niet weg”

“Ik weet niet of Welcome to the club dé oplossing is, maar ik besef wel dat we voor een enorme uitdaging staan. En de moeilijkheid is dat de pijn op dit moment door de drukte op de banen niet zichtbaar is. Maar de vergrijzing maakt de golfsport heel kwetsbaar”, reageert Fopke Drijfholt, general manager van Golfclub Landgoed de Compagnie in Veendam. “We hebben eigenlijk twee generaties binnen de golfsport: een oudere die hecht aan de tradities en de dertigers en veertigers die zich daar niet meer mee associëren. Maar die kunnen we prima bij elkaar brengen en dat is in mijn ogen wat de campagne ook beoogt: bewustwording creëren bij beide generaties.”

Als individuele club neem je de vooroordelen niet weg bij de mensen

“We hadden laatst een grote vriendengroep van 25 tot 35 jaar uitgenodigd voor een clinic. Ze wisten niet dat golf zo’n fantastische sport is en gaven aan dat ze de stap zelf nooit gezet zouden hebben, omdat ze dachten dat golf duur en elitair was. Dát beeld wegnemen is de uitdaging waar we voor staan. Wij deden zelf al veel op dit gebied en hebben deze onderdelen nu aangepast aan Welcome to the club. Als individuele club neem je de vooroordelen niet weg bij de mensen. Als de potentiële golfer straks getriggerd wordt door deze landelijke campagne, maar in de praktijk ervaart dat alle clubs in de buurt nog vasthouden aan het oude denken, dan wordt het een farce. We moeten er samen de schouders onder zetten.”

Thomas Kahnt (Kromme Rijn): “Welcome to the Club komt op een goed moment”

“Welcome to the Club komt op een goed moment”, vindt Thomas Kahnt, directeur van Golfbaan Kromme Rijn in Bunnik. “Tijdens de coronaperiode ging de instroom vanzelf, maar de interesse ebt weer langzaam weg. Met deze campagne kunnen we de golfsport voor een langere periode onder de aandacht brengen. Het spreekt me aan dat de campagne uitdraagt dat golf een sociale sport is. Dat helpt de drempel die mensen nog steeds ervaren te verlagen. Vooroordelen blijken hardnekkig, maar verdwijnen zodra mensen kennismaken met golf.”

Als het initiatief breed gedragen wordt, is het effect maximaal

“Golfstart heeft daar ook een belangrijke bijdrage aan geleverd, vind ik. Dat platform heeft ons een grote instroom aan nieuwe leden in een jongere leeftijdscategorie opgeleverd. De cultuur op een club is bepalend of mensen zich thuis gaan voelen bij je. Ik vind dat we als golfbranche landelijke initiatieven als Welcome to the club gezamenlijk moeten ondersteunen. Als het initiatief breed gedragen wordt, is het effect maximaal en profiteren we er allemaal van. Daarom vind ik ook dat Golfstart op meer banen aangeboden zou kunnen worden. Het is goed dat er concrete en ambitieuze doelen aan de campagne gekoppeld zijn. Dat geeft richting en houdt iedereen gefocust.”

Klik hier als je meer wilt weten over de campagne Welcome to the club