Beeld: Koen Suyk
Inhoud caddie

Wachtlijst: luxeprobleem of gemiste kans?

1 december 2021

De wachtlijst van clubs en banen leek een fenomeen uit het verleden, maar is sinds corona terug van weggeweest. Kun je de golfers die nú graag lid willen worden, toch al aan je binden?

‘Wanneer u zich wilt inschrijven komt u op een wachtlijst.’ De enthousiaste golfer die zich als lid bij een vereniging wil aanmelden, leest op dit moment tot zijn teleurstelling op veel clubsites deze mededeling. “Wat mooi, zou je kunnen denken, een wachtlijst betekent dat het goed gaat”, reageert NGF-directeur Jeroen Stevens. “Maar het betekent ook dat je ‘nee’ moet verkopen. In vrijwel iedere branche, uitgezonderd bij zeer exclusieve producten, wordt te allen tijde geprobeerd dat te voorkomen.”

Duizend rondjes

Veel clubs en banen hebben door de drukte capaciteitsproblemen. “Je kunt onderzoeken wat je capaciteit is, wat je daarvan gebruikt en op welke momenten. Meten biedt inzicht”, aldus Stevens. “Dan blijkt in de meeste gevallen dat je helemaal niet uitverkocht bent. Je kunt dan misschien geen onbeperkt speelrecht verkopen, maar bijvoorbeeld wel een handicapregistratie met vijf of tien rondjes. Dan bind je die mensen in ieder geval voor het komend jaar. Bij honderd golfers heb je het dan over duizend rondjes. Je maakt mij niet wijs dat voor hen geen plek is. Veel clubs vrezen echter dat zij met wat nieuws kannibaliseren op het volledige speelrecht. Dat begrijp ik wanneer je als club nog geen inzicht hebt in de lidmaatschapsbehoeftes van je spelers. Die clubs adviseer ik om mee te doen met het productdifferentiatie-onderzoek van de NGF. Dat onderzoek hebben we in 2020 gedaan en gaan we zeker nog een keer uitvoeren. Dan kun je op de lange termijn je capaciteit beter managen, want niet iedereen wil hetzelfde product.”

Nee verkopen, dat wordt in vrijwel elke branche te allen tijde geprobeerd te voorkomen

Verzin een list

Nieuwe golfers werden ook in de jaren tachtig en negentig tijdens de hoogtijdagen met wachtlijsten geconfronteerd. Kunnen we wat leren van die periode? “Die lijsten werden niet zo goed bijgehouden en raakten daardoor na verloop van tijd vervuild”, herinnert Stevens zich. “Op het moment dat nieuwe leden weer welkom waren, bleek vrijwel niemand op die lijsten nog geïnteresseerd. Daarom moeten we al een relatie met deze mensen opbouwen. Nú staan ze ervoor open. Over een jaar zijn ze het misschien allang weer vergeten. Of hebben ze een alternatief gevonden. Dat is vaak greenfee spelen. Want dan komen ze erachter dat er best veel starttijden te krijgen zijn en dat je alleen even slim moet boeken. Dan is de reden om lid te worden opeens verdwenen. Als de vraag weer afneemt, dreigt voor sommige clubs net als voor corona dat ze niet genoeg leden hebben. Dat wordt de grote uitdaging voor 2022. Nu heb je als club de kans een grote groep nieuwkomers in ieder geval tijdelijk aan je te binden. Verzin dus een list voor de korte termijn en maak werk van een oplossing voor de langere termijn.”

Alternatief lidmaatschap

Golfclub Amelisweerd heeft een ledenstop voor het full membership, maar belangstellenden kunnen zich wel aanmelden voor een lidmaatschap van de par-3-baan en de drivingrange. Voor de par-3-baan zijn twee soorten jaarkaarten beschikbaar. Lidmaatschap van de vereniging, gebruik van de oefenfaciliteiten en deelname aan wedstrijden zijn inbegrepen, net als de mogelijkheid om een aantal (vier of zestien) maal 9 holes op de grote baan te spelen. “Met de par-3-abonnementen hopen we dat beginners volgende stappen zetten en we willen ze hiermee binden aan onze club”, licht manager Adinda Tromp toe. Daarnaast biedt de Utrechtse golfclub een jaarkaart voor de drivingrange. Voor 125 euro per jaar ontvangt de golfer bij dit abonnement naast een handicapregistratie 50 procent korting op ballen, plus vier vouchers voor de par-3-baan en twee vouchers voor 9 holes op de grote baan. “Je betaalt hiervoor slechts 74 euro meer dan voor het geregistreerd lidmaatschap. We hopen dat mensen door de korting op de ballen op onze range blijven oefenen en in ieder geval minimaal die zes rondes lopen. Liefst verspreid over het jaar zodat ze hun vaardigheden behouden. Met dit abonnement proberen we ook contact te houden met onze ongeveer vijfhonderd registratieleden.”

Zo kun je als club tóch een aanbod doen zonder dat je je huidige leden voor het hoofd stoot


Op deze manier kun je als club tóch een aanbod doen zonder dat je je huidige leden voor het hoofd stoot én je bouwt een interessante database op. Beginners verbeteren hun vaardigheden omdat ze meer ballen slaan en dat vergroot de kans dat ze hun reis als golfer vervolgen. Bovendien kun je met de extra inkomsten (aanschaf ballen, bezoek horeca, greenfees) je drivingrange aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld met Toptracer, waarmee golfers gericht en op alle niveaus trainen en samen spelletjes en wedstrijden kunnen spelen. Zo kun je op een range iets anders bieden naast standaard ballen afslaan. Aantrekkelijk voor jongere generaties golfers.

Lastig dilemma

Ook de Haarlemmermeersche Golfclub werkt weer met een wachtlijst, die ruim vijftig namen telt. “We hadden nog een verouderd en complex protocol met puntensysteem, maar dat hebben we niet meer gebruikt”, vertelt manager Taco Faber. Hij verwacht dat de wachtlijst eind dit jaar aanzienlijk geslonken is, omdat door opzeggingen van bestaande leden plaatsen vrijkomen. Maar ook dan zal de club waarschijnlijk met een wachtlijst het nieuwe jaar ingaan. “Voor die mensen willen we iets verzinnen. Daar zijn we nu druk mee bezig en dan moet het nog door de ALV eind november.” Het best een lastig dilemma, erkent hij. “Je wilt deze mensen graag wat bieden, maar we moeten ons houden aan de maximale bezettingsgraad, die de leden ook in de statuten hebben aangegeven. We zijn een gastvrije ledenbaan, maar het is wel belangrijk dat ook onze leden kunnen spelen. De baanbezetting is hoog op courante tijden. Daar hebben we grondig onderzoek naar verricht. We weten eveneens wat er gebeurt als we iets veranderen. Een wachtlijst kunnen we niet voorkomen.”

Contact met mensen op wachtlijst

Hij zoekt de oplossing in golfers op de wachtlijst in een eerder stadium binden aan de vereniging. “Daarin zie ik veel meer potentiële waarde dan bijvoorbeeld een korting. Uiteindelijk willen deze mensen zich aansluiten bij de vereniging. We kunnen de golfers op de wachtlijst betrekken bij wedstrijden die we voor de nieuwe leden organiseren. Op tijden dat het wat rustiger is op de baan. Op die manier vervroegen we de kennismaking met de vereniging. We willen ze dan ook al wegwijs maken binnen de club, zodat ze zich snel thuis voelen zodra ze lid kunnen worden. Je kunt regelmatig wat organiseren om het contact warm te houden. Onze nieuwe-ledencommissie speelt daarin een belangrijke rol en blijft de eerste twee jaar nadat ze lid zijn, informeren hoe het gaat en of ze de weg vinden in de vereniging. We nemen de mensen op de wachtlijst ook nu al op in bepaalde mailings die we rondsturen. Dat varieert van een uitnodiging voor een wijnproeverij in onze horecagelegenheid tot golfaanbiedingen. Het contact is er al, dat moeten we nu nog verder uitbreiden.”

Ga naar de hoofdpagina Productdifferentiatie: het juiste lidmaatschapsmenu.