Inhoud caddie

Is een nationaal starttijdenplatform noodzakelijk?

26 april 2024

In een peiling gehouden onder bezoekers van het Nationaal Golfcongres in 2024 toonde een ruime meerderheid (tweederde van de 178 stemmers) zich voorstander van een landelijk starttijdenplatform voor golfers in Nederland. Waarom wordt een nationaal starttijdenplatform zo belangrijk gevonden?

Door Jørg van Caulil

Peter Duivenvoorde vindt dat er een reserveringsplatform met landelijke dekking moet zijn én dat het platform door de golfbranche zelf beheerd moet worden. Wat het oplevert, vindt de directeur van Golfbaan Tespelduyn een minder relevante vraag. “Je kunt beter uitrekenen wat we hiermee voorkomen”, waarschuwt hij. “Want zolang wij dit als branche niet goed op orde hebben, staat de deur wagenwijd open voor externe partijen die met een softwareprogramma kunnen toetreden tot onze markt. Dan dreigt een situatie zoals in de hotelwereld, waar hotels hoge percentages van de boeking af moeten dragen aan een dominante speler in de markt.”

Starttijden in de app

In de app GOLF.NL kunnen Nederlandse golfers al sinds 2020 eenvoudig en snel een starttijd boeken op een van de aangesloten banen. De NVG en NGF ontwikkelden het nationale reserveringsplatform met als doel het aantal gespeelde golfrondes in Nederland te verhogen en lege (greenfee)starttijden te vullen. Het platform - voor B2B-stakeholders met de naam GOLFGO aangeduid - is bewust geïntegreerd in de app GOLF.NL, waardoor de deelnemende golfclub of -baan greenfeestarttijden toegankelijk kan maken voor een breed publiek.

"Onze greenfee-omzet verdrievoudigde jaarlijks van 80.000 naar 250.000 euro" 

Dankzij een gerichte data-analyse van de baanbezetting kan de Edese Golf Club Papendal de baancapaciteit met GOLFGO optimaal benutten. “Wij kunnen veel efficiënter starttijden aanbieden aan gastspelers op de momenten dat onze leden minder gebruik maken van starttijden”, vertelt clubmanager Menno Kempff. “Onze greenfee-omzet verdrievoudigde daardoor jaarlijks van 80.000 naar 250.000 euro. Zonder dat de leden daarvan hinder ondervinden. De tevredenheid van onze leden in Players 1st nam zelfs toe. En de extra inkomsten komen ten goede aan onze leden. Zo bieden we het voordeligste lidmaatschap in onze omgeving.”

Kempff ziet in een nationaal starttijdenplatform louter voordelen. “De golfer kan dan op elk moment én op elke plek in Nederland waar hij of zij op dat moment is een starttijd vinden en reserveren. Het lijkt een beetje op het boeken van een overnachting. Ik merk dat ik in mijn woonomgeving al snel terecht kom bij de banen die ik al ken. Met een landelijk platform ontdek je als golfer sneller de voor jou nog onbekende banen. De behoefte is er en in het dagelijks leven zijn mensen inmiddels gewend aan het gemak van dit soort apps voor andere diensten. En men zoekt naar het platform met de meeste aanbieders, logisch.”

Enorme potentie

Afgelopen jaar werden 83.000 starttijden (9- en 18-holes ronden) gereserveerd op de zestig golfbanen die meedoen aan GOLFGO. Alle golfbanen van Nederland staan in het systeem van GOLFGO, maar bij de zoekresultaten worden altijd als eerst de golfbanen getoond die binnen de betreffende zoekcriteria op GOLFGO starttijden aanbieden. De bezoeker krijgt bij banen die niet boekbaar zijn via het platform alleen het telefoonnummer te zien. Dat gebeurt nu helaas nog te vaak, omdat er nog te weinig golfbanen zijn aangesloten.

"Ik vind dat we banen en clubs die nog niet aangesloten zijn, moeten oproepen om zich bij ons aan te sluiten"

“Hoe groter de dekking, hoe aantrekkelijker het voor de golfer wordt om via de app van GOLF.NL een starttijd te boeken", zegt Duivenvoorde. “Het gevaar bestaat dat een golfer die nu al weleens op het platform zoekt, afhaakt omdat hij op veel banen niet online kan boeken via GOLFGO. Ik vind daarom dat we banen en clubs die nog niet aangesloten zijn, moeten oproepen om zich bij ons aan te sluiten. We moeten als branche collectief optreden en het belang hiervan inzien. We hebben samen één belang en dat is de golfsport zo laagdrempelig mogelijk maken. Daar hoort een gebruiksvriendelijk en goed werkend portaal in eigen beheer bij, waar bij voorkeur álle golfbanen aan deelnemen.”

Online boeken is al tien jaar in de bedrijfsvoering van Tespelduyn opgenomen. “Als mensen telefonisch een starttijd reserveren, wijzen we ze er altijd op dat ze online 24/7 terecht kunnen. Het neemt ons heel veel werk en dus kosten uit handen”, stelt Duivenvoorde. 

"Het verdient zichzelf dik terug"

Het reserveringsplatform kan ook een golfcommunity vormen in een tijd waarin de betrokkenheid bij het verenigingsleven door individualisering afneemt, meent clubmanager Kempff van de Edese. “Ruim 380.000 golfers hebben de app GOLF.NL op hun telefoon. Een enorme potentie en voor de kosten hoef je het zeker niet te laten. Met slechts één extra geboekte greenfee via GOLFGO heb ik de kosten van 72 reserveringen al terugverdiend. Het verdient zichzelf dik terug. En ik hoef er niet zelf een marketingbudget van een paar duizend euro tegenaan te gooien, want dat wordt voor ons verzorgd door de NGF en NVG. Natuurlijk kunnen er nog verbeteringen doorgevoerd worden in het huidige systeem. Maar dat is een kip-ei-verhaal, want die kunnen pas goed doorgevoerd worden als het aanbod van starttijden groter is.”

Nieuwe ontwikkelingen GOLFGO

Onder zowel golfers als deelnemende golfclubs en -banen is een enquête uitgezet om te achterhalen wat het platform GOLFGO moet doorontwikkelen om toekomstbestendig te zijn. Hier kwam uit dat er een betaal- en beheerfunctionaliteit toegevoegd moet worden en die staat inmiddels op de planning om gebouwd te worden. Aangesloten clubs en banen hebben hierin straks drie keuzes:

  1. De betaalfunctie aanzetten voor alle reserveringen.
  2. De golfer de keuze laten of hij/zij wil betalen.
  3. Houden zoals het platform nu is; een reservering plaatsen zonder af te rekenen.

In maart 2024 - tijdens een GOLFGO-toekomstsessie - is de nieuwe functionaliteit nader toegelicht aan geïnteresseerde clubs en banen. Mocht je hier als club of baan een vraag over hebben, neem dan contact op Julian Milhous via info@golfgo.nl.

Nieuwsgierig naar de abonnementsvormen en tarieven? Kijk op de hoofdpagina van GOLFGO.

De app GOLF.NL waarin je starttijden kunt boeken

Ga naar de hoofdpagina Golfbaanexploitatie en -management.