Technologische en digitale trends in golf
8 oktober 2023
Door technologische en digitale innovaties is golf een veel aansprekender sport aan het worden voor jongere mensen, een groep die vroeger weinig interesse had. En veel innovaties maken het mogelijk om betere service te bieden terwijl je kosten bespaart. Verken de mogelijkheden met de verschillende partijen op je golfbaan (horeca, golfschool en greenkeeping) en maak er gebruik van!
Trends
Gamification op de drivingrange
Er komen steeds meer high-tech producten op de markt die de aantrekkingskracht van een drivingrange verhogen. De bekendste voorbeelden zijn installaties van Toptracer, TrackMan Range, Inrange Golf en FlightScope. Het codewoord is ‘gamification’, wat zoveel betekent als een spelelement toevoegen aan een bestaand product.
Gamification op drivingranges maakt het oefenen nuttiger en leuker. Op de range staan allerlei doelen en dankzij camera- of radartechnologie zien de bezoekers op grote schermen hoe ver hun ballen vliegen en waar die landen. Je kunt met vrienden allerlei spelletjes spelen, bijvoorbeeld een longest drive of nearest to the pin contest. Je kunt ook samen op de range een virtuele baan zoals Pebble Beach of Valderrama spelen. Een scorebord toont de stand bij een spelletje of virtueel rondje.
Een ‘interactieve range’ met horeca en muziek (zoals bij ChiChi en Golflounge Amsterdam) is een nog sterker model. Dan wordt het voor mensen – met name jongeren – nog verleidelijker om geregeld met elkaar af te spreken op de range, ze kunnen daar het oefenen en spelen van spelletjes combineren met ‘socializen’. “Afslaan, borrelen en fun voor iedereen!” is een slogan van Golflounge Amsterdam. ‘Golf meets gaming’ en ‘Modern golf-entertainment voor iedereen’, zegt Chi Chi The Golf Venue. ‘Onze range is het beste te vergelijken met de bekende bowlingbaan’, zegt Harderwold Golf & Events. Dit spreekt jongere golfers aan en het trekt ook niet-golfers. Zij ervaren op een range met gamification-elementen op een snelle, leuke en laagdrempelige wijze wat golf is. Een interactieve range is daarom ook zeer geschikt voor bedrijfsuitjes en zakelijke bijeenkomsten. Een gewone clinic op een golfbaan is een leuk uitje maar als je bedrijven ook een bezoek aan een moderne interactieve range kunt bieden, ben je als golfbaan nog veel aantrekkelijker. Je kunt met je personeel gaan bowlen maar het is origineler om een ‘drivingrange 2.0’ te bezoeken.
De ‘moderne range’ is vanwege het spelelement ook de beste plaats om kinderen te laten kennismaken met golf. Maar voor bestaande golfers is een drivingrange met high-tech innovaties ook een grote vooruitgang. Zij kunnen op een rustige plaats op de range veel gerichter oefenen dan vroeger, omdat ze dankzij baltrackingtechnologieën en bijbehorende apps inzicht krijgen in hun swing en balvlucht. Heb je een range met trackinginstallaties, dan wordt het ook mogelijk om elke maand een challenge voor de leden te organiseren waarbij de winnaars mooie prijzen krijgen. Golfschool Heelsum doet dat: “Iedere eerste dag van de maand start er een closest to te pin contest, die dan duurt tot de laatste dag van de maand.”
‘Off-course golfers’ vinden weg naar golfbaan
Je kunt gerust stellen dat de drivingrange 2.0 een echte ‘game changer’ is: een ontwikkeling die de bestaande situatie totaal verandert. Gamification heeft de drivingrange voorgoed veranderd en de moderne range is een krachtig wapen in de strijd om jongere mensen voor golf te winnen. Sommige mensen zullen misschien nooit de stap naar gras maken maar een deel wordt gegrepen door ‘traditioneel golf’.
Door de snelle opkomst van interactieve drivingranges maken golforganisaties tegenwoordig een onderscheid tussen:
- ‘off-course golfers’ (beoefenaars van golf buiten de baan, niet-geregistreerde golfspelers die alternatieve vormen van golf spelen);
- ‘on-course golfers’ (’grasgolfers’, geregistreerde golfspelers).
Groep 1 is goed voor golf omdat een deel overstapt naar groep 2. In Amerika, zo meldde de National Golf Foundation in de zomer van 2023, zegt ongeveer 10 procent van de golfers dat ze een traditionele golfer (‘grasgolfer’) zijn geworden door een ‘off-course’ kennismaking met de sport.
Op het Nationaal Golfcongres van 2024 (6 februari) zal er veel aandacht zijn voor de drivingrange 2.0.
Gamification rondom een ronde golf
De app GOLF.NL, in 2014 geïntroduceerd, is het beste voorbeeld van gamification rondom een rondje golf. De app is allereerst een servicetool voor een golfer. Een qualifying ronde spelen is een kwestie van een paar kliks en de app toont de handicaphistorie en NGF-pas van iedere speler. Op de pas staat altijd de actuele handicap. De app maakt het ook mogelijk om snel en op eenvoudige wijze starttijden te boeken op het starttijdenplatform GOLFGO.
Maar de app GOLF.NL heeft ook elementen die het spelen van golf leuker maken en interactie met andere golfers aanmoedigen. Voorbeelden hiervan zijn de functionaliteiten Vrienden, Awards en Handicapranking. Om een golfronde nog leuker te maken en golfers te motiveren meer te spelen, krijgt de app de komende jaren een aantal nieuwe functionaliteiten. Die worden gekozen op basis van een groot onderzoek onder golfers waarbij gepeild is aan welke functionaliteiten behoefte is. Er wordt hierbij met name gekeken aan de behoeftes onder jongeren tussen de 25 en 50 jaar.
De app GOLF.NL wordt binnenkort ook beschikbaar voor mensen die nog geen enkele stap in golf hebben gezet maar wel interesse in de sport hebben. De app begeleidt deze groep door het traject Probeer Golf-Golfstart-golfbaanpermissie-golfregelexamen-handicap 54. Een eerste stap op dit gebied is al gezet: golfers kunnen sinds mei 2023 het regelexamen online oefenen en afleggen in de app. Zo wordt de app GOLF.NL langzaam maar zeker een ‘super app’ zoals dat heet, een plaats waarin alle golfers alles vinden wat ze nodig hebben en waar iedereen aangemoedigd wordt om vaker te spelen, te lessen en te oefenen.
De NGF was in 2014 een van de eerste federaties met een app voor alle golfers. Er is intussen bijna geen federatie meer die dit niet heeft. De app GOLF.NL heeft overigens niet alleen voordelen voor golfers maar ook voor clubs en -banen, daarover lees je hier meer.
Het wordt op korte termijn ook mogelijk om de app GOLF.NL te koppelen aan een smartwatch. Dan kun je bijvoorbeeld de score van een qualifying ronde invoeren op je smartphone (in de app GOLF.NL) of op je smartwatch. Het dragen van smartwatches en andere ‘wearables’ (slimme elektronische apparaten die worden verwerkt in kleding of op het lichaam gedragen kunnen worden) is een trend. Daarom zie je dat steeds meer sportapps een koppeling met wearables bieden.
Gamification in de baan
Gamification is in opmars op drivingranges over de hele wereld en zal volgens trendwatchers ook steeds vaker op de golfbanen zelf opduiken, met als doel om een ronde nog leuker maken.
Een voorbeeld van gamification in de baan is de Ace Challenge op onder meer Golfbaan Delfland. Op een van de par-3 holes van deze baan is een camera geplaatst. Als je je via een QR-code aanmeldt voor de Challenge wordt je slag gefilmd. Je krijgt na afloop sowieso een filmpje van je slag. Sla je de bal op de green, dan win je een kleine prijs. Maak je een hole-in-one, dan win je een horloge.
Wat we in de toekomst kunnen verwachten zijn golfapps die zich specialiseren in ‘augmented reality’ (een beeld van de werkelijkheid waaraan een computer elementen toevoegt). ‘Aangevulde realiteit’ verrijkt de ervaringen van golfers tijdens een rondje. Denk aan een app die de afslagen van jouw en je medespelers grafisch in kaart brengt op een smartphone. Je ziet met je eigen ogen wie in jouw flight het verst en op de fairway slaat, maar de app vertelt je precies hoeveel meter jij en de anderen hebben geslagen en dat wordt getoond in een animatie die je met vrienden kunt delen.
Swinganalyseproducten
Een golfles is en blijft de beste manier om beter te worden maar het is mooi dat er steeds meer innovaties zijn die golfers helpen om zelfstandig aan hun spel te werken. Op dit moment zijn er al ‘smart-club systems’ zoals dat van Arccos. Dit bedrijf levert dopjes met sensoren die een golfer aan het uiteinde van zijn/haar clubs kan bevestigen. De sensoren meten elke swing en presenteren de data in een app. De app toont niet alleen hoe ver en hoe recht je slaat maar vertelt ook wat je zwakke en sterke onderdelen zijn. Met behulp van deze golfswingtechnologie kunnen golfers gerichter aan hun spel werken.
Nog makkelijker dan een ‘smart club’ is een smartwatch die je swing vastlegt. De swingmonitor van DeWiz is een voorbeeld. Het horloge meet de positie van je handen tijdens een swing, pitch, chip en putt en de app geeft advies hoe je deze slagen kunt verbeteren. De smartwatches zullen in de toekomst natuurlijk nog veel meer kunnen. Het golfhorloge van de toekomst houdt per ronde en per week/maand/jaar je ‘stats’ bij (holescores, fairways en greens in regulation, het aantal putts dat je nodig hebt, etc.). Het horloge toont natuurlijk ook achteraf je route en het aantal stappen door de baan.
Het meest betrouwbare apparaat voor swinganalyses, een draagbare launch monitor op basis van radartechnologie zoals die van TrackMan, is flink duur. Maar tegenwoordig zijn er goedkope varianten van verschillende merken.
Bal met sensor
Het wachten is nog steeds op een goede en goedkope ‘smart golf ball’ die je in de baan kunt gebruiken. Een bal met een sensor die je altijd kunt terugvinden en die allerlei data (spin, balvlucht, hoogte) aan de golfer doorgeeft: dat is de heilige graal. Er zijn al slimme golfballen maar ze zijn nog erg duur (25 dollar of meer per stuk) en ze voldoen niet aan de regels die de R&A en USGA aan wedstrijdballen stellen. Een ander nadeel: zelfs bij de meest geavanceerde slimme ballen is het GPS-signaal vrij zwak, het reikt niet verder dan 25 meter. En als de slimme golfbal in water eindigt, is er vrijwel geen GPS-signaal meer.
Tracking van spelers in de baan
Er zijn al verschillende systemen die laten zien waar golfers zich in de baan bevinden. Soms werkt het op basis van een tag. Je geeft elke flight (of iedere speler) zo’n tag mee die ze aan hun tas kunnen bevestigen. De club ziet op een scherm waar alle spelers zich bevinden. Waar loopt het vast? Wat is de speelduur van elke flight? Handig voor banen die druk bezet zijn: de marshal kan zien waar het vastloopt en slow play voorkomen.
Een alternatief voor een tag is een trackingapp zoals die van WhizzGolf. De club moet dan wel aan iedere golfer vragen of hij of zij de WhizzGolf-app op zijn of haar smartphone wil zetten. Maar de meeste golfers staan dat toe want de app verzamelt gegevens op anonieme wijze en biedt leuke extra’s. De app is namelijk ook een soort baangids en vertelt bijvoorbeeld hoeveel meter een speler afgeslagen heeft en hoe ver het nog is naar de green. Een ander voordeel van een app is dat de marshals de spelers in de baan een boodschap kunnen sturen, bijvoorbeeld dat er onweer dreigt.
Tracking van spelers kan ook ingezet worden voor andere doeleinden dan marshalling. Met behulp van een spelersvolgsysteem kun je heel gemakkelijk ‘heat maps’ van het golfersverkeer creëren. De data tonen de loopbewegingen van de spelers in de baan. Hierdoor wordt het veel gemakkelijker om te beslissen welke gebieden geprikt (belucht) moeten worden, waar een pad wenselijk is, waar veel oponthoud ontstaat (door hoge rough/water) en waar plaats is voor natuur omdat er zelden een golfbal komt. Spelersvolgsystemen dragen op deze wijze bij aan efficiënter en duurzamer golfbaanbeheer. Het trackingsysteem maakt ook duidelijk welke bunkers vaak ‘bezocht’ worden en welke vrijwel nooit in spel zijn. Nuttige informatie om te bespreken met de golfbaanarchitect.
De Heemskerkse Golfclub, De Enk Groen & Golf en WhizzGolf hebben in de zomer van 2023 een proef gedaan met de trackingapp. Bekijk hier een video.
Online boeken
Nog steeds zijn er veel golfers die de telefoon pakken om een starttijd te boeken, maar jongere generaties reserveren liever online. Dat moet je accommoderen. Het nationale reserveringsplatformplatform GOLFGO van de NGF en NVG biedt deze service en wordt op korte termijn aan de eisen van de tijd aangepast. Denk bijvoorbeeld aan prijsdifferentiatie en een betaalfunctie.
Op het Nationaal Golfcongres van 2024 wordt één sessie besteed aan de mogelijkheden en voordelen van het online boeken van starttijden en krijgen we een kijkje in de keuken van onze zuiderburen die hier een goed werkend platform voor hebben.
Faciliteiten op de baan en in het clubhuis
Met een ‘self check-in’ bespaar je een receptionist of caddiemaster veel werk, deze medewerkers kunnen zich dan concentreren op andere bezigheden die horen bij een gastvrij onthaal. Prise d’Eau Golf is een van de pioniers op dit gebied, hier kan een golfer ter plaatse online inchecken. En op Golfbaan Delfland staan ‘self-service check-in desks’ waar golfers zelfstandig hun greenfee kunnen afrekenen. Ook het inchecken via de QR-code van de NGF-pas wordt op steeds meer golfbanen gebruikt en biedt veel voordelen.
Een kleine investering en heel handig: digitale informatieborden. Daarop kun je bijvoorbeeld de actuele baanstatus, de weersverwachting en korte boodschappen tonen. Op Golfbaan Delfland bijvoorbeeld worden de makers van een hole-in-one op schermen vermeld, dat is een mooie eer.
Zoals jongere generaties graag online een starttijd boeken, zo zijn ze ook heel ‘online ingesteld’ als het gaat om het bestellen van eten en drinken. Een digitaal bestelproces via QR-codes betekent digitaal gemak voor de groep die hiervan houdt. Maar een deel van de golfers stelt prijs op ouderwets bestellen bij een horecamedewerker. Lees meer over de digitalisering van de horeca in het Golfmarkt-artikel Wordt horeca onderschat op de golfbaan?
Over horeca en service gesproken, in Amerika is het heel normaal dat je op hole 15 via een scherm in je buggie alvast een hamburger met frites en een biertje bestelt voor hole 19. In Nederland gebruikt een minderheid van de spelers een buggie, maar er zijn andere manieren om mobiel bestellen te faciliteren. Ook iets om over na te denken.
Digitale media
Digitale media (alles wat niet gedrukt wordt) zijn belangrijke communicatiegereedschappen. Digitale communicatie varieert van elektronische nieuwsbrieven tot social media. Sommige golfers lezen nooit een nieuwsbrief maar op Instagram kun je ze wel bereiken. Ook dit klantengedrag kun je meten en vervolgens kun je erop inspelen.
Er zijn clubs die een eigen (web)app hebben, alleen voor de leden. Een clubapp is een goed communicatiegereedschap en leidt tot meer betrokkenheid. En die website van je club, is die eigenlijk wel ‘mobielvriendelijk’? Dat is een absolute must, want steeds meer mensen bezoeken een website met een smartphone of tablet en steeds minder gebruiken hiervoor een desktop.
Zelfrijdende machines
In de wereld van greenkeeping zijn er al veel toepassingen van AI (kunstmatige intelligentie). Slimme machines en computers nemen een deel van het werk van mensen over.
Automatische, computergestuurde beregening (irrigatie die geprogrammeerd wordt en niet met de hand bediend hoeft te worden) is al decennia een feit. Een meer recente ontwikkeling is de opkomst van ‘robotmaaiers’. Ook op veel Nederlandse banen zie je deze zelfrijdende maaimachines al vaak; er zit geen greenkeeper op deze autonome machines maar die is om veiligheidsredenen wel in de buurt. De transitie van dieselmachines naar elektrisch aangedreven voertuigen laten we hier onbesproken.
Kwaliteitsmetingen
Op dit gebied wordt de laatste jaren veel vooruitgang geboekt: analyse van een terrein met behulp van sensoren. In het geval van golf gaat het om sensoren onder voertuigen die over het terrein rijden. De sensoren scannen het terrein en meten de kwaliteit van de grasmat en de bodem. Greenkeepers krijgen zo een goed inzicht waar het goed en fout gaat.
Als het gaat om beregening sturen greenkepers ook op basis van metingen. Vochtmeters, windmeters, vochtsensoren en weerstations verschaffen de gegevens die het mogelijk maken om datagestuurd te werken. Dankzij precisieberegening wordt verspilling van water voorkomen. Er zijn ook al drones die kunnen meten hoe droog een terrein is.
In de landbouw wordt al druk geëxperimenteerd met ondergrondse ‘dripirrigatie’ via druppelslangen, ‘fertigatie’ (gecombineerde bemesting en irrigatie) en ‘subirrigatie’ (omgekeerde drainage). Mogelijk verovert dripirrigatie in de toekomst ook terrein op golfbanen. Door besparende technologieën in combinatie met de opslag van neerslag kunnen golfbanen minder afhankelijk worden van water.
Digitale baankaarten
Veel golfbaanbeheerders werken met een GIS (geografisch informatie systeem). De basis van een GIS is een digitale kaart van de baan waarop alle belangrijke zaken worden aangegeven: hoogtelijnen, bodemsoorten, natuurelementen (bos, heide, poelen, etc.), drainage- en beregeningsleidingen, sproeikoppen, kabels, afvoerputten en nog veel meer. Zo’n digitale atlas is om allerlei redenen heel handig. Je kunt bijvoorbeeld snel uitrekenen hoeveel hectare alle greens in beslag nemen en je kunt de overgroeide drainage-uiteinden terugvinden. De meetapparatuur die vereist is voor het maken van een goede digitale kaart wordt steeds beter.
High-tech scanapparatuur komt ook om de hoek kijken als we het hebben over het meten van de moeilijkheidsgraad van golfbanen. Het uitvoeren van een course rating volgens het WHS Course Rating System is nu een bewerkelijke klus waarbij een team ter plekke alle holes analyseert. De NGF en internationale golforganisaties onderzoeken op dit moment hoe een course rating sneller en zorgvuldiger kan geschieden, enerzijds door de inzet van moderne technologieën (digitale 3D-scans van de baan en dronefotografie), anderzijds door de analyse van beschikbare data (de scores die spelers van verschillende niveaus op de baan maken).
Data-analyses
Dankzij de digitalisering van allerlei zaken (starttijdensystemen, golflesboeksystemen) beschikken clubs en banen over steeds meer data. Bestudeer die data goed. Je krijgt een goed inzicht in alle ‘klantprocessen’. Maak ook gebruik van digitale enquêtes zoals het onderzoek naar prijsdifferentiatie en Players 1st. Om leden en gasten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, moet je weten welke behoeften zij hebben. Is het nodig om aanpassingen te doen om zo de tevredenheid onder leden en gasten te vergroten? Iets commerciëler gezegd: data verzamelen en interpreteren is cruciaal, met een goede data-analyse kun je verdienmodellen optimaliseren. Is het immers niet zonde dat er op zaterdagmiddag nauwelijks spelers in de baan zijn?
Bekijk ook het webinar De digitale drivingrange: 5 tips.