Inhoud caddie

Technologie op de drivingrange: "Denk eerst goed na waarom je het doet"

24 april 2024

Door technologische innovaties wordt de drivingrange steeds belangrijker bij werving en behoud van golfers. Daarom investeren steeds meer clubs en banen in hun range. Het is wel zaak om eerst goed te onderzoeken welke wensen er bestaan bij je leden en gasten.

Door Jørg van Caulil

Alle leden van de Utrechtse Golfclub Amelisweerd ontvingen in maart een enquête over de behoeften en wensen ten aanzien van technologie op de drivingrange. Na een week had al meer dan de helft van de 1.250 leden de vragenlijst van de drivingrangecommissie beantwoord. Het thema leeft enorm bij de golfclub.

Een deel van de oudere leden ziet helemaal niks in de komst van moderne apparatuur en vreest vrijgezellenfeestjes met mensen in konijnenpakken. Maar de stadsbaan telt ook een substantieel aantal jonge golfers en die spelers vragen zich hardop af waarom de technologie er eigenlijk nog niet is. Ouders willen graag een spelletje spelen met hun kinderen, zodat die laagdrempelig kunnen kennismaken met de golfsport. Anderen vinden dat de club topsport moet uitstralen en ‘fun-elementen’ passen daar naar hun mening niet bij, maar zij ervaren tijdens competitiewedstrijden op andere banen zelf ook welke meerwaarde de drivingrange 2.0 biedt.

“Op directieniveau vinden we dat we deze stap met het oog op de toekomst moeten zetten”, vertelt manager Adinda Tromp. “Maar we willen eerst onderzoeken of er voldoende draagvlak is. We willen ons niet uitsluitend baseren op de meningen van de leden die zich het meest laten horen. Met het resultaat van deze enquête kunnen we een goed onderbouwd verhaal aan onze leden voorleggen.”

Topgolf Toptracer Range

Weggeslagen ballen verdubbeld

Op de tien overdekte plaatsen van de drivingrange van de Edese Golf Club Papendal kan sinds een half jaar geoefend worden met Toptracer. De toevoeging past in het beleidsplan, waarin vermeld staat dat de club “leden op verschillende manieren aanmoedigt en ondersteunt in beter worden in de golfsport”. Een goed sportief beleid zorgt voor succesbeleving en plezier waardoor een golfer langer verbonden blijft aan de sport en meer gaat spelen, weet clubmanager Menno Kempff. “Wij stimuleren onze leden deel te nemen aan de competitie en wedstrijden, maar we moedigen ook lessen en oefenen op de drivingrange aan. Met deze technologie boeken onze leden makkelijker vooruitgang en beleven ze meer plezier, waardoor ze langer lid blijven.” 

"Het is een investering die zichzelf terugverdient"

De gebruikers reageren enthousiast en het aantal weggeslagen ballen verdubbelde in de afgelopen zes maanden. Kempff: “Mensen zijn langer op de drivingrange, oefenen veel gerichter en we zien een positieve uitwerking op de onderlinge band tussen spelers. Onlangs was onze baan door wateroverlast een week dicht, maar dan kunnen mensen op de drivingrange toch virtueel een rondje golf spelen op banen over de hele wereld. Tijdens de winter organiseren we wedstrijden met Toptracer.” Met name de jongere generatie omarmt de technologie, merkt Kempff. “Zij zijn binnen drie tellen vertrouwd met het systeem. Ze installeren de app, maken een account aan, slaan ballen weg en bestuderen in de app hun prestaties. De eerste maanden hebben we Toptracer-ambassadeurs ingezet om de acceptatie en adaptatie te verhogen onder de leden die er minder snel uit zichzelf gebruik van maken.” 

Aan de installatie van de apparatuur ging een initiële investering voor de aanleg van de infrastructuur vooraf, vertelt Kempff. Een elektrotechnisch bureau verrichtte de voorbereidende werkzaamheden, die bestonden uit de plaatsing van een serverkast en het graven van een goot voor stroom- en internetkabels. Kempff is zeer te spreken over de installatie en de snelle support door Toptracer. De Edese koos voor een leaseconstructie. “We betalen een maandelijks bedrag, maar daar staat de extra omzet uit onze ballenautomaat tegenover. Het is een investering die zichzelf terugverdient. Al slijten de ballen en de matten door intensiever gebruik ook sneller. Dat bedrag moet je als club eveneens meenemen in je rekensom. Al zijn wij hiermee dus niet begonnen om eraan te verdienen.”

Nieuwe doelgroepen en omzet verdubbeld

‘Spelen op de drivingrange van de toekomst’, belooft de website van de Drentsche Golf & Country Club aan aan bezoekers. Als eerste baan in Nederland introduceerde het golfcomplex ten noorden van Assen in 2022 Inrange. Alle 21 afslagmatten van de drivingrange hebben radartechnologie die de bal na de afslag volgt. De toevoeging paste volgens algemeen directeur Paul Kamstra bij de ontwikkeling van de grootste en meest gevarieerde golfbaan van Noord-Nederland met 32 hotelkamers. “Er is een verandering gaande op de drivingrange en wij wilden daarin zeker niet achteroplopen”, zegt Kamstra. “De drivingrange wordt niet meer alleen gebruikt door mensen die even in willen slaan voor een rondje golf. De spelelementen en wedstrijden maken het leuker, maar onze leden en gasten kunnen met deze nieuwste technologie ook veel gerichter trainen. Voor iedere speler is er een passend programma.”

"Er komen nu groepen jongeren die we eerder niet zagen"

De omzet van de drivingrange verdubbelde sinds de introductie van Inrange, maar dat was ook voor de Drentsche vooraf niet de intentie. “Je moet als club eerst goed nadenken waarom je het doet”, vindt Kamstra. “Wij zien het als een upgrade, waarmee we onze leden en gasten willen binden. Onze hotelgasten afkomstig uit heel Nederland, Duitsland en België tonen zich aangenaam verrast, omdat de meeste andere banen deze mogelijkheden nog niet bieden en we zijn de enige in het noorden met Inrange. Het geeft onze drivingrange een extra dimensie.” Kamstra ziet dat ook nieuwe doelgroepen afkomen op de interactieve range. “Er komen nu groepen jongeren die we eerder niet zagen. Het is voor hen als een bezoek aan de bowlingbaan. Al zul je bij ons geen bar aantreffen. Deze innovaties verlagen de drempel voor jongere generaties. Ze maken kennis met golf en wellicht wordt de stap naar gras in de toekomst een stuk kleiner.” 

Ook de Drentsche least de apparatuur. “We kunnen daardoor aan het eind van de contractperiode inventariseren of alles nog up-to-date is”, licht Kamstra toe. “Anders koop je voor de hele drivingrange tv-schermen en ben je verplicht nieuwe aan te schaffen zodra ze verouderd zijn. Dat wilden we niet. We bekijken de situatie elke vier, vijf jaar. De ontwikkelingen gaan erg snel, misschien is er over een aantal jaar wel heel andere golftechnologie op de markt. Maar voor nu zijn we erg positief over dit systeem. Ook over de 24/7-support zijn we erg tevreden. Of er nou op maandagochtend of zaterdagavond iets gebeurt, het probleem wordt direct verholpen.” Kamstra adviseert banen die de stap nog moeten zetten mee te werken aan de installatie. “Dan weet je zelf ook hoe het systeem in elkaar zit en dat is handig bij het oplossen van problemen. De winter is het ideale moment voor de installatie, dan heb je als golfbaan de tijd voor dit soort projecten.”

Elkaar versterken

Terug naar de oriëntatiefase waarin Amelisweerd zit. De club informeerde reeds naar de mogelijkheden bij alle leveranciers en de enquête peilt de ervaringen van leden met de verschillende systemen. “Dan kom je al snel op persoonlijke voorkeuren”, aldus Adinda Tromp. “Mijn indruk is dat de systemen inmiddels niet meer zoveel van elkaar verschillen. Grafisch zijn ze anders, maar Inrange bijvoorbeeld is zeker niet alleen voor vermaak, daar zit ook een serieuze trainingsmodule bij. Terwijl TrackMan het fun-element steeds meer ontwikkelt. Beide partijen beseffen dat er verschillende type golfers zijn waar ze op in moeten spelen. Ik heb met beide systemen gespeeld, en ik vond ze -als zeker niet heel gevorderde golfer - beide nuttig én leuk.” 

Wat de enquête ook uit gaat wijzen, bezorgde leden van Amelisweerd hoeven niet te vrezen voor jolige vrijgezellenfeestjes op hun drivingrange. “Die verwijzen we met liefde door naar Chi Chi”, lacht Tromp. De ledenclub en het nabijgelegen innovatieve golfcentrum kunnen elkaar zelfs versterken, oppert ze. “Onze leden beleven een uitje bij Chi Chi en zij verwijzen bezoekers die een keer op gras willen spelen naar Amelisweerd. Wij zien technologie op de drivingrange als een toegevoegde waarde, waarmee we leden willen boeien en binden. Zonder dat het andere leden in de weg zit. En natuurlijk vinden we het fantastisch als het nieuwe generaties enthousiasmeert en motiveert om bij ons te komen. Ik ben ervan overtuigd dat als wij hier niet in meegaan onze jongeren op termijn vertrekken naar een golfbaan waar ze deze nieuwe ontwikkelingen wél omarmen.”

Goese en Woeste Kop
Lees ook een artikel op GOLF.NL waarin ervaringen van de Goese Golf en De Woeste Kop worden gedeeld. Ook deze golfbanen investeerden in systemen op hun drivingrange. De algemeen directeur van De Goese: “Het aantal ballen dat wordt weggeslagen ligt 2,5 keer hoger dan voorheen.”

Opkomst virtueel golf

  • Door de snelle opkomst van interactieve drivingranges maken golforganisaties inmiddels onderscheid tussen 'off-course golfers' (beoefenaars van golf buiten de baan, golfspelers die alternatieve vormen van golf spelen en veel gevallen niet geregistreerd zijn bij een golfclub) en 'on-course golfers' (’grasgolfers’, geregistreerde golfspelers).
  • Onderzoek wijst uit dat off-course golf de afgelopen tien jaar met 50% is gegroeid. De helft van de bezoekers is vrouw. Ter vergelijking: bij on-course is dat in Nederland ongeveer 32%. Ook bij jeugd (6-18 jaar) spreekt off-course golf meer aan dan spelen in de baan.
  • 10 procent van de beginners heeft via virtueel golf zijn of haar weg naar de traditionele golfsport gevonden en twee van de drie beginners hebben al ervaring opgedaan met gamification op de drivingrange.
  • 22 procent van de niet-golfers is geïnteresseerd om eens te gaan golfen op gras als ze eerder op een virtuele drivingrange ballen hebben geslagen. Slechts 4 procent van die groep toont interesse voor golfen op een golfbaan van gras als ze die ervaring niet hebben gehad.

Lees ook het artikel Technologische en digitale trends in golf.