Tips voor een warm welkom en positief imago
22 maart 2024
Om (beginnende) golfers aan je golfclub of -baan te verbinden is het belangrijk om een goede indruk te maken en een warm welkom te bieden. Om golfers te behouden moet je een gastvrije ervaring bieden waardoor mensen weer terug willen komen. De tips op deze pagina betreffen concrete acties die je kunt uitvoeren om je imago te verbeteren en nieuwe en bestaande golfers een welkom gevoel te geven. Met een goede uitstraling en een warm welkom trek je jongeren, ouderen, families, mannen en vrouwen van alle achtergronden en behoud je deze groepen ook. Een divers ledenbestand met mensen van alle leeftijden zorgt ervoor dat je golfclub gezond en aantrekkelijk is.
1 Een positief imago begint met beeld
Verjonging is nodig om de golfsport gezond te houden. Maar het imago van golf staat die gewenste verjonging flink in de weg. Beeld bepaalt hoe mensen over golf denken. Een imagoverandering begint daarom met een verandering van de beelden die je gebruikt. Als je club een nieuwe richting inslaat en zich bijvoorbeeld meer op jongeren en vrouwen wil gaan richten, is het belangrijk om dit te laten weerspiegelen in de beelden die je gebruikt. Door foto's te tonen van verschillende groepen mensen die plezier hebben op de club creëer je een imago van een gastvrije en diverse club. Lees hier meer over hoe beeld het imago bepaalt.
2 Herkenbare beelden hebben een aantrekkende kracht
Beelden zijn krachtige communicatiemiddelen. Jongeren voelen zich aangetrokken tot beelden waarin ze zichzelf herkennen en ouderen zijn op zoek naar een gevoel van verbondenheid en betrokkenheid. Door op je clubwebsite, op social media en in promotiemateriaal afwisselend beeld te tonen van allerlei personen en groepssamenstellingen, laat je zien dat iedereen welkom is, ongeacht leeftijd, geslacht of achtergrond. De drempel voor nieuwe golfers om een keer te komen kennismaken met je club wordt hierdoor verlaagd. Door diversiteit te omarmen, afwisselende beelden te kiezen en eenvoudige en vriendelijke teksten te gebruiken, creëer je een positieve en gastvrije omgeving waar mensen zich thuis voelen en waarvan ze graag deel willen uitmaken. Houd wel rekening met het auteursrecht op foto’s; lees in dit verband dit artikel over auteursrecht.
3 Toegankelijke teksten zijn voor iedereen
Beeld speelt een hoofdrol bij communicatie en marketing, maar het is ook belangrijk om vriendelijke, goede en relevante teksten en informatie aan te bieden. Dit omvat informatie over beginnen met golf en informatie over je lidmaatschappen, activiteiten en faciliteiten. Het gaat erom dat mensen van alle achtergronden gemakkelijk kunnen begrijpen wat je golfclub en -baan te bieden heeft. Het gebruik van eenvoudige taal en het vermijden van jargon dragen bij aan het toegankelijk maken van golf en creëren een sfeer waarin iedereen zich welkom voelt. Zorg er dus voor dat alle communicatie, zowel online als offline, vriendelijk, duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is voor iedereen. Meer informatie en tips over communicatie bij het werven van golfers vind je in dit artikel.
4 M / V / X: Inclusiviteit uitstralen hoeft niet ingewikkeld te zijn
Met het gebruik van inclusieve taal en aanduidingen zoals M (man), V (vrouw) en X (niet-binair) toon je respect voor de diverse identiteiten in de maatschappij. Hiermee laat je zien dat je club openstaat voor iedereen.
5 Je leden zijn ambassadeurs, betrek ze bij gastvrijheid
Moedig bestaande leden aan om vriendelijk te zijn en nieuwe mensen van harte te verwelkomen. Een vriendelijk woord, een glimlach of het aanbieden van hulp kan een wereld van verschil maken voor iemand die nog niet vaak heeft gegolft of voor het eerst je golfclub bezoekt.
6 Met kennismakingsevenementen creëer je sociale ontmoetingen
Plan geregeld speciale evenementen en activiteiten waarbij nieuwe leden de kans krijgen om laagdrempelig meer te leren over de golfsport, de club te verkennen en andere leden te ontmoeten. Dit zorgt ervoor dat nieuwe golfers zich snel thuisvoelen.
7 Inclusieve activiteiten trekken meer deelnemers
Zorg ervoor dat de activiteiten en evenementen die de club organiseert voor iedereen toegankelijk en aantrekkelijk zijn. Overweeg nieuwe spelvormen en diverse activiteiten die verschillende interesses en behoeften bedienen. Lees meer in het artikel Vul je jaarkalender met deze leuke activiteiten.
8 Feedback is iets om aan te moedigen
Sta open voor feedback van zowel nieuwe als bestaande leden over hun ervaringen en suggesties voor verbetering. Door te luisteren naar wat mensen te zeggen hebben en geregeld een enquête te doen, kun je aanpassingen maken die de ervaringen positiever maken. Lees in dit verband over de Wensenenquête Sportief beleid en Players First.
9 Berichten op sociale media vergroten je zichtbaarheid
Maak gebruik van socialmediakanalen om de activiteiten en successen van je club te delen. Hiermee trek je nieuwe leden aan en versterk je het positieve imago van de club. Zeker bij het aantrekken van jeugd en jongeren spelen de socialmediakanalen een belangrijke rol. Lees hierover meer over in de artikelen Communiceren met kinderen en tieners, Promoot je club via Instagram en Online training adverteren via Facebook.
10 Foto’s op de site zorgen voor betere zoekresultaten in Google
Goede foto's op je website verbeteren niet alleen het imago van je club, ze vergroten ook de zichtbaarheid van je golfclub op internet. Wanneer mensen zoeken naar golfclubs in jouw regio kunnen afbeeldingen op de website ervoor zorgen dat jouw club opvalt in de zoekresultaten. Dit kan leiden tot meer bezoekers en potentiële nieuwe leden.
Kortom: creëer een positieve en gastvrije omgeving waar mensen zich gewaardeerd en geaccepteerd voelen en geïnspireerd worden om te komen golfen om jullie club.
Ben je al aangesloten bij de campagne Welcome to the club?
Al meer dan 140 clubs hebben zich aangesloten bij Welcome to the club. Deze groots opgezette NGF-campagne is in mei 2023 begonnen en heeft als doel de golfsport toegankelijker en daarmee toekomstbestendig te maken. Golf is een fantastische sport met unieke aspecten die we graag met iedereen willen delen. De campagne moet een beweging in gang zetten waarbij de huidige leden zich thuis voelen en nieuwe leden zich welkom voelen. Hierbij spelen golfclubs, -banen en -professionals een cruciale rol. Wil je meer lezen over de mogelijkheden en de kracht van de nationale campagne? Ga dan naar de informatiepagina van Welcome to the club.