Inhoud caddie

Zakelijke kansen

Van een ‘moetje’ naar zakelijke kansen. Onder die noemer hield Richard Kooloos in januari 2019 een toespraak op het Nationaal Golf Congres & Beurs in Bussum. Kooloos heeft bij de NGF de portefeuille duurzaam beheer en is in het dagelijks leven Hoofd Duurzaam Bankieren bij ABN Amro.

Zakelijke kansen

Duurzaam ondernemen voelt als een verplichting maar biedt zakelijke kansen. Dat is de boodschap van NGF-bestuurslid Richard Kooloos.

“Ondernemen is kansen zien en dingen doen waardoor je waarde creëert voor klanten. Daarbij heb je altijd te maken met regels. En de regels veranderen. Als ondernemer moet je anticiperen op veranderingen van de regels, dan kost het minder geld om aanpassingen te doen. Het kost veel meer geld als alles opeens op het laatste moment moet. Maar hoe weet je wat er gaat veranderen? Moet je om goed te anticiperen een trendwatcher raadplegen? Nee, het kan veel eenvoudiger. Wat je bijvoorbeeld kan doen, is door de lens van duurzaamheid naar je business kijken; als je daardoor kijkt, zie je andere facetten en weet je ook beter waar je kwetsbaar bent of juist sterk. Een andere lens om door te kijken is de ‘datalens’: goed inzicht in de cijfers van je business helpt je (bij)sturen. Cijfers dwingen je ook om gestructureerd te werken en daardoor je ‘gut feel’ te onderbouwen met harde data.”

Als je met de lens van duurzaamheid naar je business kijkt, zie je andere facetten en weet je ook beter waar je kwetsbaar bent of juist sterk

“Voor golfclubs geldt dat de GEO-certificering structuur aanbrengt voor het baanbeheer, terwijl Players 1st dat doet voor de commerciële kant van het bedrijf. Golfbanen en -clubs kunnen daarmee data-gedreven sturen. Het klanttevredenheidsprogramma Players 1st vertelt niet alleen hoe je de beste propositie voor je klanten creëert, maar ook hoe je het management van je baan kan optimaliseren. Met de inzichten die GEO en Players1st bieden, kun je kostenefficiënter opereren, sturen op klanttevredenheid en ben je beter voorbereid op de toekomst. Golfbanen staan voor een grote verandering. Ze hebben het eeuwen zonder het gebruik van chemische hulpmiddelen gerooid maar ongeveer een eeuw geleden kwamen er ‘wondermiddelen’ op de markt en we zijn hieraan gewend geraakt. Maar deze hulpmiddelen mogen niet meer en we moeten afkicken. Na een uitstapje van een eeuw moeten we weer terug naar een tijd zonder gewasbeschermingsmiddelen.”

“Maar met structuur en data wordt die periode van afkicken een stuk gemakkelijker en een golfbaan toekomstbestendig. De NGF en NVG reiken de structuur (zoals het GEO-certificeringsproces, Players 1st en verschillende onderzoeken, bijvoorbeeld naar de waarde van golf) aan waaruit de benodigde data voor golfbanen voortkomen; maak er gebruik van. Van ondernemers worden bepaalde skills vereist om kansen te zien en te benutten. Innovatiekracht. En het is in deze snel veranderende samenleving belangrijk te laten zien dat je je betrokken voelt en dat je erbij mag zijn. Zo geldt voor een golfbaanonderneming dat die verantwoord moet omgaan met het terrein waarop golf wordt gespeeld. Met data kun je aan de buitenwereld bewijzen dat je dat doet; met data creëer je het recht om op dat terrein golf te spelen. Zo wordt het mogelijk de wethouder op een nieuwjaarsreceptie uit te nodigen - de wethouder die je in de toekomst misschien nodig hebt voor een vergunning - want aan de hand van de cijfers kun je laten zien wat je écht doet.”

Er is een grote samenhang tussen duurzaam ondernemen door grote beursgenoteerde bedrijven en hun succes

“Golfbanen moeten in versneld tempo grote duurzame stappen maken en dat wordt vaak geassocieerd met regels, gedoe en administratie. Maar duurzaam ondernemen biedt ook zakelijke kansen. Er is een grote samenhang tussen duurzaam ondernemen door grote beursgenoteerde bedrijven en hun succes. Want de klant vraagt misschien niet om duurzame maatregelen, hij is wel blij als je het aanbiedt. Een treffend voorbeeld daarvan is het duurzaam beleggen bij ABN Amro Private Banking. De bank biedt al heel lang duurzaam beleggen aan bij een doelgroep die ook voor golf relevant is. Toen duurzaam beleggen nog een keuze was, naast standaard beleggen, koos zo’n 8 procent van de klanten daarvoor. Dat veranderde toen ABN Amro Private Banking besloot om duurzaam beleggen de standaard keuze te maken; het percentage duurzame beleggers steeg van 8 naar 80 procent. Als je uitlegt waarom het de ‘default option’ is, dan zijn zij voor deze standaard propositie te winnen."

"Uit allerlei onderzoeken blijkt dat klanten veel waarde hechten aan duurzaamheid. Het is de kunst deze waarde om te zetten naar een goed product. Het is de kunst mensen te overtuigen ook als consumenten duurzame keuzes te maken.”

Dit artikel is ook verschenen in GolfMarkt #14 (voorjaar 2019). Klik hier voor een pdf van het artikel.

Ga terug naar de GEO-hoofdpagina.